Förvärmning Rotax 912?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av andreasvibo, 7 Mars 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Hur känslig är Rotax 912 för förgasaris? Man får ju lära sig att det kan uppstå vid relativt höga temperaturer och med rätt stor skillnad mellan temperatur och daggpunkt. Diagram som visar detta finns ju i läroböckerna. Vad är rekommendationerna när det gäller förvärmning?

    Anledningen att jag började fundera på detta är att på Atec Zephyren jag brukar flyga, går inte reglaget att komma åt under färd. Det sitter i motorutrymmet. Kollade flyghandboken men där står inget om förvärmning vid motorstörning under färd och när förgasaris misstänks vara orsaken. Åtgärderna som beskrivs är: 1) öka gaspådrag 2) uppsöka flyghöjd med mindre isbildningsrisk 3) avbryt flygningen.
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag har ca 6-700 tim i Zephyr både 912 UL och ULS jag har aldrig varit utsatt för förgasaris i någon av dom. Rent spekulations mässigt kanske dom klarar sig bättre då dom tar luften i överkant baktill i motor utrymmet. Ingen av dom har haft något reglage så man kan välja varm luft inte ens före start då det sitter konflikter direkt på förgasarhalsen. På en CT hade vi problem vid vissa temperaturer/daggpunkt på marken och tomgång, detta löste vi med vatten värmda förgasarhalsar som finns att köpa till Rotax.
     
  3. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Jag pratade med han som bygger Esqual. Han sa att vissa plan har motorinstallation som tar in kall friskluft "direkt". Det ger maximal effekt men isbildningsrisk och då har de förvärmningsreglage i kabinen. Esqual, Atec Zephyr m.fl. tar ljummen luft från motorutrymmet och får därmed lite lite lägre effekt men inte någon risk för förgasaris. Det finns enligt min honom tre möjliga förvärmningstekniker på Rotax 912; luft-luft-värmeväxling, kylarvattenslinga runt förgasarna samt elektrisk uppvärmning.
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Vad är det för förvärmnings reglage du har i motorutrymmet på en Zephyr ? Dom Zephyrer jag haft kontakt med har konflikter direkt på förgasarna.
     
  5. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Jag ska kolla på det. Vad är konflikter i det här sammanhanget?
     
  6. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Konflikter ? Ren nyfikenhet, även om Zephyren inte normalt har problem med förgasaris så kan det vara av intresse om det finns olika lösningar ute på marknaden, dom du listade är gamla beprövade jag redan hade koll på.
     
  7. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Aha! Du menar konfilter, eller? Luftfiltren sitter direkt på förgasarna och är konformade.
     
  8. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jepp det är mitt j-a rättstavningsprogram som ändrar ord det inte känner igen. Men det jag menar är att motorer som har airbox kopplad till förgasarna är det enkelt att montera förvärmning, men jag har inte sett någon lösning då motorn har konfilter direkt på förgasarna därför nyfikenheten
     
Laddar...

Dela sidan