FAA Flygutbildning i Sverige

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av ABC123, 16 November 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. ABC123

    ABC123 Ny medlem

    Hej,

    Jag har en udda fråga, jag äger en DA42 och har FAA flyglärare behörighet (CFI / CFII / MEI) en kompis till mig som har FAA PPL och IR vill att jag ska utbilda han på tvåmotorig (FAA Multi Engine rating) och sedan en uppflygning med en faa examiner som finns i Frankrike.

    Min fråga är om transportstyrelsen godkänner det här. Många EU länder tillåter FAA utbildning förutom England där det behövs tillstånd. Hur är det här i Sverige??

    någon som är insatt i det här!!
     
  2. Ervin

    Ervin Ny medlem

    Du gör väl vad du vill som freelance CFI? Vad har TS med detta att göra när du utbildar under FAR?
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    All civil flygning i Sverige måste följa driftbestämmelser fastställda av EASA/TS. Det är inte självklart att utbildning som inte sker enligt EASAs regler är tillåten.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. ABC123

    ABC123 Ny medlem

    Jag får väl fråga TS, det är bara att det är inte alltid självklart TS kan det här med FAA. Andra EU länder tillåter FAA utbildning (England krävs tillstånd som kostar 75 pound bara)
     
  5. Jag vet absolut inte svaret men gissar att så länge man kör med N-reggade flygplan borde det väl inte vara några problem?
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jo, det kan det vara eftersom svensk lag och svenska regler alltid gäller för flygning i Sverige oavsett flygplanets registrering.
     
    • Håller med Håller med x 1
Laddar...

Dela sidan