Farnborough International Airshow 2006

Diskussion i 'Artiklar' startad av Fredrik, 10 Augusti 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ursprungligt publiceringsdatum: 2006-09-03
    Ursprunglig artikelförfattare: Fredrik

    Farnborough International Airshow är och kommer alltid att vara en speciellt flygshow. Vart annat år går mässan av stapeln och visar upp ett brett spektrum av olika flygplanstillverkare som idag finns representerade runt om i världen. Det är allt från klassiska gamla flygplan från andra världskriget till de mest morderna och nyaste stridsflygplan militärindustrin förmår bygga idag!

    Det är torsdag. Klockan är 05:30 på morgonen. Väckarklockan ringer - det är dags att stiga upp ur sängen på hotellet för att påbörja färden ut mot Farnborough International Airshow 2006.

    [​IMG]

    Jag och min kusin var inkvarterade på ett hotell beläget vid Russel Square. Det ligger förhållandevis centralt placerat och med det tunnelbanesystem som finns i staden tar man sig fram snabbt och enkelt i hela London.

    [​IMG]

    Ut till mässområdet åkte vi med buss som avgick från Victoria Coach station de aktuella dagar mässan pågick. Resan dit kan ta allt mellan 1,5 till 2,5 timmar beroende på trafiksituation och om bussen passerar Heathrowflygplatsen eller inte.

    [​IMG]

    Färdmedlet består av en traditionell rödmålad dubbeldäckad buss. Resan i sig är en upplevelse, det kan jag försäkra dig om. Maken till ryckigare körning fick vi leta efter. Om det berodde på en dålig transmission i bussen eller att busschauffören bara hade en dålig dag var svårt att avgöra från passagerarplats.

    [​IMG]

    Efter en minnesvärd bussresa kom vi till slut fram. Vid Farnborough möts vi ganska omgående av en otrolig atmosfär ? om man är flygentusiast vill säga. Det är flygplan överallt och fotogenångorna ligger som ett täcke över området. Affärsflygplanen landar i en strid ström. Det som först fångar våra blickar när vi är på väg in på området är stjärtfenan på Airbus senaste flaggskepp ? Airbus A380! Det är svårt att verkligen förstå hur stort allting är på detta flygplan innan man står bredvid den. Man känner sig väldigt liten. Oavsett vad folk tycker om Airbus A380 som projekt så är ingenjörskonsten i en klass för sig. Att se flygplanet i luften var flygshowens höjdpunkt! A380 premiärflög 2005-04-27.

    [​IMG]

    Ett normalutrustad version av flygplanet kostar US$ 300 miljoner. För närvarande finns det två modeller tillgängliga, A380-800 och A380-800F. A380-800 har en maximal räckvidd på 15 000 km vilket gör att den klarar att flyga nonstop mellan Chicago och Sydney. Marschhastigheten är Mach 0.85 (1,050 km/h). Premiärkund är Singapore Airlines som beräknas få sitt första exemplar någon gång under 2007.

    [​IMG]

    Vi fortsatte förmiddagen med att besöka de olika mässhallar som fanns på området. Lockheed Martin utmärkte sig med att ha den i särklass största byggnaden för sina mässbesökare. Gripen International som marknadsför JAS 39 Gripen fanns även de på plats i en mycket strategiskt placerad byggnad. De hade en mycket realistisk modell av Gripen som de förevisade för olika spekulanter utanför paviljongen. Vi får hoppas att deras insatser där ger resultat på lite längre sikt!

    [​IMG]

    När klockan blev 14 började själva flyguppvisningen. Det som förvånade oss var att det var så lite folk nere vid sidan av banan för att ta del av själva uppvisningsprogrammet. Förklaringen ligger sannolikt i att denna dag var en s k ?trade day? där många affärsmän enbart stannar över dagen för att göra affärer. Flyguppvisning är förmodligen av sekundär betydelse för dem. Detta var dock enbart till fördel för oss då vi fick stort manöverutrymme för vår fotografering och dokumentering.

    [​IMG]

    Ett flygplan som vi blev fascinerade av var V-22 Osprey som har VTOL-förmåga (vertical take-off and landing). Det innebär att den kan agera både som en helikopter och ett flygplan. Fördelen med detta flygplan är att den inte behöver någon rullbana för att starta eller landa eftersom detta sker vertikalt.

    [​IMG]

    Projektet har kantants av en hel del problem eftersom det inte har varit helt enkelt att få ordning på tekniken och styrsystemen bakom tiltmekanismen som ska vrida på flygmotorerna när flygplanet går från vertikal till horisontell flygning. Något jag fick berättat för mig var att det mellan motorerna går en axel som säkerställer att vid motorbortfall på ena motorn så fortsätter den fungerande motorn att driva den som har stannat genom en form av kardanaxel. Utvecklingen av V-22 startade redan 1986 och har fram till idag kostat USA US$ 30 miljarder. Den första flygningen genomfördes 19 mars 1989.

    [​IMG]

    Sammanfattningsvis var det två bra dagar vi fick vara med om ute på flygmässan. Flygplansnyheter (V-22 Osprey, Airbus A380) blandades med trotjänare som F-18 och F-16. Jag kan varmt rekommendera ett besök för den som är flygintresserad och inte har varit där ännu!
     

    Bifogade filer:

    • 44.jpg
      44.jpg
      Filstorlek:
      50.8 KB
      Visningar:
      5
    • 45.jpg
      45.jpg
      Filstorlek:
      48.7 KB
      Visningar:
      5
    • 46.jpg
      46.jpg
      Filstorlek:
      41.5 KB
      Visningar:
      5
    • 47.jpg
      47.jpg
      Filstorlek:
      38.6 KB
      Visningar:
      5
    • 48.jpg
      48.jpg
      Filstorlek:
      46.3 KB
      Visningar:
      5
    • 49.jpg
      49.jpg
      Filstorlek:
      21.7 KB
      Visningar:
      5
    • 50.jpg
      50.jpg
      Filstorlek:
      32.5 KB
      Visningar:
      5
    • 51.jpg
      51.jpg
      Filstorlek:
      40.9 KB
      Visningar:
      5
    • 52.jpg
      52.jpg
      Filstorlek:
      64.9 KB
      Visningar:
      5
    • 43.jpg
      43.jpg
      Filstorlek:
      30.3 KB
      Visningar:
      5
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan