FI med FCL.945-behörighet

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Peter_Pilot, 25 Oktober 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Peter_Pilot

    Peter_Pilot Ny medlem

    Hej.
    Jag är sedan ett halvår tillbaka nybakad FI och har fortfarande min restriktion 100 timmars skol kvar.

    Min fråga, jag har i mitt certifikat FI + CRI.
    Kan jag skriva på förlängning av SEP-behörighet då jag gör lärartimmar eller måste min
    "supervisor" göra det.
    Jag har inte skickat in blanketten fcl945 ännu då jag är osäker på om jag kan ha denna
    behörighet innan mina 100 timmar.
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Vet inte exakt hur FCL.945 hänger ihop med restriktionen men om du inte har den i certet kan du absolut inte förlänga för någon!
    Däremot så kan du signera pilotens loggbok att du gjort lärartimmen. Sedan får hen ta sin loggbok till en kontrollant som kan förlänga.
     
  3. Daniel Karlsson

    Daniel Karlsson Ny medlem

    Hej Peter!
    Hoppas det går bra för dig som FI också!

    Jag satt precis med samma fråga! Jag kom fram till att precis som Larscho säger så kan du göra flyglärartimmen med eleven men sen måste du hitta en FI/PC med FCL.945 som kan förlänga certifikatet.

    Det är inga problem att skicka in blanketten till transportstyrelsen och ansöka om FCL.945, jag gjorde detta efter ca 30h skolning. Det tar ca 3 veckor att få ett nytt cert och kostade mig 700kr men nu har jag FCL.945.

    Mvh
    Daniel Karlsson
     
  4. Peter_Pilot

    Peter_Pilot Ny medlem

    Tack Larscho.
     
  5. Peter_Pilot

    Peter_Pilot Ny medlem

    Tack Daniel.
    Vad kul att höra från dig.
    Tack för ditt svar, då skickar jag in och provar
    /PeterM
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    Liten korrigering här:

    Du kan göra lärartimmen, men jag som är en FI med FCL.945 kan inte förlänga certet annat än för lärartimmar jag själv gjort.

    Du/din "elev" måste mao. uppsöka en PC kontrollant för själva förlängningen. (Obs att TS kan förlänga om piloten skickar in loggboksutdrag, det är oftast det enklaste om inte den FI utan 945 har ett bra samarbeten med en PC kontrollant.)
     

Dela sidan