Finansiering

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Roger68, 4 Januari 2008.

  1. Roger68

    Roger68 Ny medlem

    Jag har nu varit sugen på att ta flygcert i snart 20 år! Det börjar kännas som om det är nu eller aldrig.
    Jag har en hygglig inkomst så om jag bara skulle tänka på mig själv så är kostnaden inget problem. Men jag får nog stryk av frugan om jag säger att jag vill lägga 80 000:- på ett flygcert. Jag har nämnt det i förbigående och då har hon sagt att hon hellre åker på safari i Afrika för de pengarna.

    Hur har Ni andra löst den ekonomiska biten?

    Jag skulle kunna ta ett litet lån och resten ur egen ficka. Eller så får jag sätta fart och spara nu. Då tar det kanske 1 år innan jag kan börja.

    Man är ju så dum som drar på sig en massa hobbys!
    Jag åker Slalom på vintern, ca 3-4 veckor varje år. Dyker och seglar.
    Man har ju lyckats att hitta allt som är dyrt.

    Men jag försöker att leva så som jag vill kunna se tillbaka på livet utan att ångra mig.
     
  2. piloten

    piloten Medlem

    Det tar normalt 1,5 - 2 år att certifikatet och du betalar ju inte 80k vid ett tillfälle utan det portioneras ju ut under utbildningens gång.

    Så kostnaden per månad blir ju inte så hög ändå.

    Lycka till.. du kommer inte ångra dig.

    //Rickard
     
  3. kapten_nilsson

    kapten_nilsson Ny medlem

    Hej!
    Jag sparade ihop en stor del, samt tog ett litet banklån (dealade med banken till en bra ränta då det var en utbildning). På så sätt kunde jag flyga oftare än om jag bara skulle ta av mitt sprande, samt lönen.
    Lycka till!
     
  4. Sten Tecknare

    Sten Tecknare Ny medlem

    Hej!

    Varför inte börja med att ta ett ULB-cert. Kostnaden ligger på ca 25-30 tusen kr. Det gjorde det hela överkomligt för mig. Mycket rolig flygning för pengarna. Frågan är om det inte är mer flygkänsla i dagens moderna spakstyrda ultralätta flygplan. Själv har jag skolat på en Eurostar och ångrar inget. Sedan kan man ju fortsätta och ta PPl, men för mig räcker det länge att flyga omkring i vackert väder med en kompis eller bara själv. Dessutom bli det till ett lite billigare timpris. Vill man sedan kunna flyga i moln och mörker, så har man klarat av flyggrunderna och det mesta av teorin. Jag önskar Dig lycka till med Din flygutbildning. Flygning ger en ny spännande dimension på tillvaron. Inte minst för en gammal pensionär som jag.

    Många hälsningar från Sten i Malmö
     
  5. Roger68

    Roger68 Ny medlem

    Jag har funderat på ULB, men jag har 6mil enkel resa till närmaste ställe att skola på ULB (Sunne). Sedan vill jag kunna använda certet för tjänsteresor i begränsad utsträckning. Så jag är inne på PPL och NQ.

    Vet någon vad skattemyndigheten säger om jag låte min firma betala utbildningen? Jag kommer att kunna ha nytta av det i mitt arbete (Försäljning inom norden).

    Jag har också funderat på att låna för att sprida ut kostnaden ytterligare. Jag har god marginal på villalånet, 1100000:- i lån och huset är värderat till minst 2000000:-.

    Men det är skönast att veta att man blir av med lån så snabbt som möjligt.

    Jag har i alla fall anmält mitt intresse idag till flygklubben i Karlstad.
     
  6. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Roger,

    Det finns vissa saker i livet som man helt enkelt skall göra om man verkligen vill.
    Att gå och ångra sig på ålderns höst är ingen bra idé. Om man vill göra något som ligger inom möjligheternas gränser så skall man göra det är mitt råd.

    Jag stod och pratade för ett tag sedan med en kille som tyckte det var för dyrt med ett PPL men efter en stund så sade han: ”Det är ju faktiskt väldigt mycket mindre pengar än vad min motorcykel kostade”.
    Helt plötsligt hade han kommit på lösningen själv med andra ord och att sälja motorcykeln tog inte så lång tid.

    Om skattemyndigheterna skulle beskatta utbildning som personal behöver för att effektivare utföra sina arbetsuppgifter då vete tusan var det här landet skulle ta vägen. Utvecklingen skulle stagnera med andra ord. Ett varningens ord bara, PPL + NQ är ingen jättebra lösning för tjänsteresor förutom att det är förbaskat kul.
    PPL + IR är helt klart bättre men då endast under sommarhalvåret om man inte har tillgång till flygplan med ordentlig avisningsutrustning. (Dock ej att förväxla med flygplan som används av Migrationsverkets, de har av-visningsutrustning)

    Avslutningsvis så är det ju det där med relationerna till hustrun…………
    Ibland är det ju bara så att man drar åt olika håll och då får man göra någonting åt det.
    Vi är många som tvingats välja mellan flyg och hustru. Jag vet i alla fall att jag valde rätt och de jag känner som gjort samma val ångrar sig inte en sekund. De andra som gjorde omvända val, tja, de har liksom tynat bort.

    H1*:an kunde inte förlika sig med att jag lade mycket tid på flygaktiviteter medan H2* accepterar det fullt ut och ser det som en del av min personlighet. Dessutom är hon mycket flygintresserad själv numera.

    Nej nu spårar jag ur………jag börjar låta som en familjerådgivare……..hoppas du förstår andemeningen även om min ton är rå men hjärtlig. Framför allt så skriver jag med glimten i ögat men det är svårt att se i text.

    Äh vad tusan……skicka hustrun på safari och ta ett PPL medan hon är borta !


    Med vänlig hälsning
    Håkan


    *H1 = Hustru 1 och så vidare.
     
  7. Andersson

    Andersson Ny medlem

    Jag är inne på Håkans linje här.
    Jag själv har sålt hojen för att börja flyga istället och någon gång i framtiden tänker jag uppfylla två av mina drömmar, fytta till USA, och jobba som pilot. USA är ett land min sambo inte tänker flytta till, men ska jag låte henne stå ivägen för mina drömmar? Som jag känner just nu så nej.

    Ja där svävade även jag iväg en bit.

    När allt kommer till kritan så är det väl inte hennes pengar du ska ta cert för?
     
  8. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Fantastiskt att ha så mycket visa herrar på min sida!!

    Ni skulle inte kunna ta er ett snack med min kärring tror ni? :)
    Av någon anledning förstår hon inte att pilot är ett yrke man verkligen (i de flesta fall) måste flytta från sverige under en viss tid..

    Näe, istället för att stödja mig och önska mig lycka till då är helvetet löst. :laugh

    Förlåt för offtopic, men blev tvungen!


    Angående betalningen, så är det som det är sagt tidigare.
    De flesta lärare fakturerar en gång i månaden, och flygplanshyran kan du betala in i förskott om man vill.
    Som sagt är det bara små kostnade varje månad, ju mer du flyger per månad ju dyrare blir det, självklart. Men känner du att ej ha råd en månad, så behöver man givetvis inte ut å ta en lektion då.

    Ganska dåligt för flygtrimmet (har jag märkt) men det är väl så att skola på vintern!
    (9 lektioner har varit inbokade, två har blivit av pga dåligt väder)
     
Laddar...

Dela sidan