Firmaflyg och bokföring

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Domino, 3 Augusti 2009.

  1. Domino

    Domino Ny medlem

    Har tänkt att börja firmaflyga lite.

    Någon som vet hur detta fungerar bokförings- och regelmässigt i firman? (firmaregler nu, inte flygregler)

    - Får jag hyra hur dyrt plan jag vill och glassa runt i sverige så länge det ex är transport till möten osv?
    - Hur tas kostnaden upp? Ersättning i efterhand för rese-utlägg, eller kan man betala in direkt på klubbens bankgiro med debiteringsunderlag från MyWeblog som underlag?

    plus lite annat ni kan tipsa om kring detta.

    Som ni hör är jag ingen företagsekonom, men jag vill ha lite kött på benen när jag snacka med ekonomi-avdelningen.
     
  2. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Till att börja med beror det ju på vad det är för týp av företag. Av början av din fråga får man för sig att det är fråga om en enskild firma(?) men sen nämner du "ekonomiavdelningen" och då får man för sig att det är ett stort aktiebolag (?). Där kan du ju t o m få igenom att företaget kan äga en maskin.

    Det är alltid svårare att gentemot skatteverket motivera och få igenom den här typen av kostnader i en liten enskild firma (enmansföretag där du själv i utgångsläget bedömer om en kostnad är motiverad), jämfört med ett stort bolag där någon annan (ekonomiansvarig) granskar dina kostnader. Sen är det en annan sak att skatteverkets granskning inte är särskilt hård så länge inte kostnaderna är höga. Kosnaderna detaljspecificeras ju heller normalt inte i deklarationen eller i bokslutet annat än som resekostnader.

    (Naturligtvis får du glassa med vilka kostnader du vill i ditt eget företag. En annan sak är om dom bedöms vara skattemässigt avdragsgilla (dvs motiverade i rörelsen).

    Det är ju för övrigt en ytterst vanlig föreställning bland allmänheten att om nån har bokfört en viss utgift som kostnad i sin rörelse så har det automatiskt medfört skattemässigt avdrag, men det kan ju i bokföringen finnas massor av bokförda kostnader som inte är skattemässigt avdragsgilla och som i så fall ska läggas till som inkomst i deklarationen (Av den skattskyldige eller - värre - av skattemyndigheten).

    Om det är ett stort företag du arbetar på så blir det ju mycket upp till företaget vad dom accepterar som motiverade resekostnader. Det behöver inte nödvändigtvis styras av några skatteregler.
     
  3. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Ett tips är att spara "bevis" för vad du gjorde på destionationen, korrespondens med kund etc. Så länge du kan bevïsa att resan enbart gjordes med affärsmässiga syften ska det inte var några problem.
     
  4. Domino

    Domino Ny medlem

    Tack för infon....

    För att förtydliga så är firman ett aktiebolag med 11 sysselsatta där jag är en av 4 delägare. Vi har kontor i Stockholm, Köpenhamn och Grästorp (där jag sitter och måste ta mig till möten på de andra orterna).

    Då är ju flyget optimalt eftersom det är dåligt med andra snabba o bra förbindelser. Främst är tidsvinsten det som motiverar flygningen.
    Att jämföra med att jag måste ta mig till Göteborg för att flyga reguljärt till köpenhamn, eller bila ner.
     
  5. piloten

    piloten Medlem

    Hur är det att flyga "affärsbekanta" som representation för firman?
     
  6. Domino

    Domino Ny medlem

    ...och då kanske även ha samma flygplats för både start o landning?
    Dvs nöjesflygning som representation...

    Hmm... ja nu snackar vi grå-zoner. Någon som har koll?
     
  7. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Det finns ingen som "har koll" på den typen av frågor eftersom det handlar om detaljtillämpning av allmänna och luddiga skatteregler. Koll i sådana detaljfrågor får man genom att någon överklagar ett beslut från skattemyndigheten till högre instans, som sen får ge ett vägledande utslag.

    Sannolikt skulle många handläggare på skattemyndigheten i första läget avslå ett avdrag för den typen av utgift. (Sen förutsätter det ju att myndigheten över huvud taget får kännedom om frågan. Om kostnaden bäddas in i nån allmän ugiftspost syns den ju inte. Dock riskerar man då skattetillägg eller i grova fall åtal. Om man kör med öppna kort kan man yrka avdrag för vad tusan som helst och hoppas på att beloppet är så litet att det faller under deras s k ambitionsnivå).

    Med risk för att verka besserwisser: Skilj också på vad det är för sorts företag (liten enskild firma eller stor jättekoncern). British aerospace (SAAB) har troligen lättare att få den typen av utgifter betraktade som normala rörelsekostnader än vad Luddes livs har. Det handlar mycket om vad som är att betrakta som rimliga och normalt förekommande kostnader i just den specifika rörelsen. Säljer man flygplan är nog en demoflygning lättare att motivera än om man säljer schampo som grossist.
     
  8. allan.emren

    allan.emren Medlem

    När jag arbetade i stor företag (Chalmers), så gjorde jag alltid en jämförande kalkyl (inkluderande tidsåtgång). I allmänhet visade sig allmänflyg billigast. I det fall detta inte var fallet skrev jag fingerad resa på reseräkningen och förde upp vad det skulle ha kostat med allmänna kommunikationsmedel (fortfarande inlkusive timersättning).

    Nu när jag själv är VD i ett litet företag följer jag samma principer. Beträffande flygplanskostnad tar jag upp vad ett plan med motsvarande prestanda skulle kosta hos någon närbelägen uthyrare, t.ex. flygklubb.

    Har aldrig haft några problem vare sig med revisor eller skattemyndigheter av det här skälet.

    I det fall flara personer har varit ombord. Blir det ju nästan alltid väldigt konkurrenskraftigt.

    Hälsningar/Allan
     
  9. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Du har helt rätt i det du skriver Allan, men låt mig (trots risken att stämplas som petimeter) peka på några saker:

    * Chalmers är inget storföretag utan en teknisk högskola som är att jämnställa med en myndighet (högskolornas verksamhet är faktiskt myndighetsutövning!). Där ska förhoppningsvis tillämpningen av skattereglerna vara någorlunda likformig. Det kan vara mycket mera spretigt i näringslivet. Trots det så är begreppet "fingerad resa" numera inte tillåtet i många myndigheter heller annat än om man på nåt sätt inte öppet använder det. (En annan sak är att det mycket beror på vederbörande handläggare,)

    * Att man inte haft problem med revisorer eller skattemyndigheter betyder - tyvärr tyvärr - inte nödvändigtvis att de kostnader man dragit i sin rörelse skulle skattemässigt godkännas vid en rättslig prövning, inte ens om man frågat skattemyndigheten och sen agerat som nån där rått en till. Enda chansen att vara säker på att gå fri är om man begärt ett formellt förhandsbesked!

    *Men som sagt: Du har rätt i det du skriver även om man inte ska dra alltför långtgående slutsatser av det. Oftast är myndighetspersoner och handläggare på stora och små företag (faktiskt!) vettiga människor, men stöter man på nån illvillig figur är den här typen av frågor aldrig riktigt glasklara!;)
     
  10. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Nej visst, du har rätt i att skattemyndigheten (eller egentligen högre instanser) har sista ordet. Det är dock ett problem för företaget - inte för den anställde.

    Så ett litet påpekande:
    Just Chalmers är faktiskt ett företag. (Aktiebolaget Chalmers). Precis som t.ex. Bilprovningen har företaget ett myndighetsansvar. Och jag skulle vilja betrakta det som ett storföretag, med tanke på att antalet anställda ligger mellan 2000 och 3000. Det är dessutom en av Göteborgs största arbetsplatser.

    Hälsningar/Allan
     
  11. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Jo myndigheter brukar ju vara stora arbetsplatser...!:e
     
Laddar...

Dela sidan