Fjällfiske med flyg

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av mberg, 17 Mars 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. mberg

    mberg Ny medlem

    Hej!

    Jag och några vänner är sugna att åka iväg på en fiskeresa till ett fjäll (gärna närmre Kiruna) någon sommar framöver.

    Man har ju hört om folk som bokar en helikopterflygning osv. Men min fundering är om det finns några fält där ute just för normalklassade flygplan?

    Tanken är att det skall vara ett avläges ställe och med gångavstånd till ett fiskevatten. Några tips? :)
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Är nog dåligt med fält där uppe, det är ju sjöflyg som gäller om man ska hitta de riktigt bra ställena tror jag.
     
  3. mberg

    mberg Ny medlem

    Misstänker nog det.. I värsta fall får man väl försöka skaffa sig sjöbehörighet i framtiden :happy:
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    I värsta fall? ;P
    Sjöflyg är troligtvis flygande i sin allra bästa form. I synnerhet för den som gillar jakt, fiske och vildmark.
     
  5. mberg

    mberg Ny medlem

    Kanske lite fel uttryckt hehe :) Tänkte mest på tillgängligheten med att hyra ett sjöflyg jämnfört ett ”vanligt” flygplan med ställ. Men det är nog som du säger, det lär vara fantastiskt med sjöflygbehörighet.
    När jag var yngre minns jag att grannen i stugan ägde ett eget sjöflyg som han landande på sjön och paddlade in sista biten.. Mäktigt var det!
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Det finns möjlighet här och där men det dräller väl inte om dem. Gällivare Flygsällskap tror jag är enklast nästan. De har en Cessna 180 och går man med som delägare där betalar man en rimlig slant i timmen.
     
  7. Christer Leinehed

    Christer Leinehed Ny medlem

    Hej - sjöflyg är perfekt om man skall ut i naturen. Prisvänligt jmg hkp. Vi håller till I Gautosjö och har många bra platser för vandring fiske mm. Cessna 185. Sjöflyg ger tusentals nya start o landningsflygplatser. Åre Molanda finns också sjöflyg liksom på en del andra platser.Sverige är mkt fritt för start o landning med sjöflyg. SSA Swedish Seaplane Association och TSK Täby Sjöflygklubb. Båda på FB.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Christer82

    Christer82 Ny medlem

    Du har ju en miljon med fjällfiskesjöar att landa på från Härjedalen och uppåt, sjöflyg är lösningen. Och här i Jämtland är skidflygsäsongen precis igångsatt med skidlandingar på fjällsjöisar ända in i maj! Men om du bara har hjulkärra så har du Kolåsens flygfält precis bredvid två fina fiskevatten i Skäckerfjällen.
     
Laddar...

Dela sidan