Flashcards till meteorologi för att tolka METAR, TAF och SWC

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av Larscho, 22 November 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Larscho

    Larscho Moderator

    Om man bara ska "nöta in" kunskap så är ett bra sätt att använda sig av Flashcards. Jag har förberett flashcards för Meteorologi när det kommer till att tolka METAR, TAF och SWC-kartan. Förutom att de är bra genom hela flygkarriären så är de extra bra att ha när man läser 050 och när man ska sin uppflygning. Har använt den på några av mina elever med gott resultat.

    För att få tillgång till den kortlek jag gjort:
    1. Ladda ner en app som heter AnkiApp Flashcards(finns både till iOS och Android)
    2. Skapa ett konto
    3. Skicka ett meddelande till mig med din mailadress du registrerat så delar jag kortleken
      (GRATIS!)
    4. Plugga på och återkom gärna med feedback
    Disclaimer:
    Jag tar inget som helst ansvar för någonting, i synnerhet inte kuggade prov eller uppflygningar. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Är det inte lite som PPl Appen? Fast man skriver in frågorna själv? Eller har jag förstått fel?
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, alltså det är ju svårt att inte vara lik. Men den här är med koncentrerad och har med (nästan)alla förkortningar som kan dyka upp så den är mer renodlad kan man väl säga.
    Skillnaden mellan flashcards och vanliga frågor är att det är mer koncentrerat i flashcards. En kort fråga och ett kort svar.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Anki är ett jättebra system. När jag skulle förnya mitt IR (efter 17 år...) repeterade jag IR-teorin med hjälp av Anki. Jag skrev in alla övningsfrågor ifrån Oxford Aviation Academys böcker...
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Larscho

    Larscho Moderator

  6. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Tackar, ska kolla in detta :)
     
  7. Mikael Olsson

    Mikael Olsson Medlem

    Rekommenderas skarpt till alla som pluggar MET...
    Fråga: Har du gjort mer cards? Tex NAV?

    Micke
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Fint! Jag har gjort några för operativa bitar som bränslereserv osv. Kan dela dem också men det är inte lika många.
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Ni som är inne i pluggandet just nu kanske kan göra en gemensam insats med flashcards i varje ämne som vi sen klistrar i en forumsektion så det syns för alla nya som kommer.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Fråga till er som nu fått flashcardsen, behöver man göra något särskilt när man tar emot "delningen"? Jag har inte själv fått något tilldelat mig så jag vet inte hur det ser ut.
     
  11. Missmoneyp

    Missmoneyp Ny medlem

    Man skall få ett mail, i det står instruktionerna om vart korten hamnar. I detta fallet under "shared Decks" :)

     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan