Flightlevel vs. flyghöjd vid VFR-flygning

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Fredrik, 9 Januari 2006.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 20 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Mitt intryck är nej. Jag frågade en trafikledare i Stockholm ACC om deras radardisplayer visar flygnivå eller höjd MSL på flygplan i G-luft över 5000 fot och han sade att de visar flygnivå...
     
  2. joma

    joma Medlem

    Behöver ATC veta det då, när det är G-luft?
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, det behöver de för flyginformationstjänsten. Speciellt för IFR.
     
  4. Pratar

    Pratar Ny medlem

    TS publicerar regler som de inte bryr sig om att delge någon och som ”för säkerhets skull” inte tillämpas av vare sig flygledare eller piloter.
    TS fortsätter att publicera genomgångshöjder för okontrollerade instrumentflygplatser (Mora, Lycksele etc) på 5000 ft trots att de inte ska tillämpas!!
    AFIS-en fortsätter att läsa genomgångsnivå i MET REPORT trots att den inte ska tillämpas!!
    Kompetensnivån imponerar inte.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Läs "Fråga nr 4." och "Fråga nr 5." i den här PDFen.

    TL;DR: Man ska räkna ut (redan på marken?) vilken flyghöjd det blir så att man inte hamnar i C-luft som börjar på flygnivå.

    Exempel (anta att QNH = 995 hPa): FL95 = 9500 fot - (1013 hPa - QNH) * 27 fot/hPa = 9014 fot

    Praktiskt? Nej. Tycker TS att det är det som piloterna ska hålla på med? Ja.

    Tips: Kolla på transpondern, den brukar alltid visa vilken flygnivå man flyger på och det är det som flygledarna ser på skärmen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Tompa

    Tompa Ny medlem

    Det utgår jag ifrån. Det är i alla fall så regelsystemet fungerar och det är detta jag lär ut till mina elever.
     
Laddar...

Dela sidan