Flyg orent!

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av allan.emren, 30 Januari 2008.

  1. allan.emren

    allan.emren Medlem

    När nu tråden har kommit in på urgång ut spin, så har jag en fråga till alla er som har sysslat med sådant.

    För några år sedan hade AOPA-Pilot en artikel där författaren ansåg att den metod för urgång ur spin som man får lära sig fungerar fungerar dåligt för den som inte regelbundet tränar urgång ur spin. Speciellt gäller det vid udda spintyper, som ryggspin och flatspin.

    Istället för metoden
    Gaspådrag - Noll
    Skevroder - Mitten
    Roder - Mot rotationen
    Höjdroder - Mot marken

    föreslog han följande:
    Släpp ratten/spaken
    Gaspådrag - noll
    Roder - mot rotationen
    När rotationen upphör:
    Släpp sidorodret
    Upptagning när flygfart uppnåtts.

    Enligt författaren hade otränade piloter ofta svårt att veta när skevrodren var neutrala. Särskilt gäller det vid nervositet. Så urgången fördröjdes genom att rodren hölls i ett felaktigt läge.

    Tester med ett stort antal flygplansmodeller hade visat att metoden fungerar för de flesta. Speciellt fungerade den bra för alla vanliga modeller. Det finns dock vissa som inte går ur spin på det här sättet (vilka specificerades inte).

    Nu till min fråga: Är det någon här som har provat metoden? Kommentarer om för- och nackdelar?

    Hälsningar

    Allan
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Hej Allan,

    Det var längesedan jag tränade i och urgång i spinn men jag fick bara lära mig den första metoden. En av mina lärare hävdade bestämt att spaken skull tryckas fram i brädan eftersom vissa typer (läs: SK 50, SAAB Safir) kunde komma in i en flatspinn som var mycket svår att ta sig ur. Tydligen fick man hålla på och laborera med landställ och klaff för att få ner nosen om man hade otur.

    MVH
    Håkan
     
  3. TOC

    TOC Ny medlem

  4. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Tack, TOC, för att du drog fram denna 1½ år gamla tråd.
    Och tack Allan, för (som vanligt) välformulerade, tänkvärda erfarenheter och filosofier!
     
Laddar...

Dela sidan