Flyga i Frankrike

Diskussion i '060 Navigation' startad av hans_p, 2 Maj 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Är det någon här som har praktisk erfarenhet av att flyga i Frankrike? Jag ska med på en tur i sommar och då har Frankrike kommit upp som mål, men man har avstått av flera olika orsaker. Jag skulle dock gärna höra hur det är från någon som faktiskt har varit där, gärna med mindre plan (UL-B). Är det mycket franska i luften på de mindre fälten? Är det verkligen så mycket R-områden som kartan visar? U.s.w...

    /hans
     
  2. DanielW

    DanielW Medlem

    Hej,

    Jag har flygit lite(med betoning på lite) i södra Frankrinke, både "stort" och litet flygplan.
    Min erfarenhet på radion är att Engelskan på mindre fält är inte så välutvecklat, det finns dock otroligt mycket fält och flygklubbar.
    Kontroll och torn(på större flygplatser) fungerar bra på Engelska, men förvänta dig inte underverk.

    Deras militär var rätt aktiv på de platser jag var och man höll alltid lite extra distans till "deras" område, men med lite planering så går det bra att ta sig runt även VFR. Som exempel så fick vi passera VFR på 1500ft över LFBO(Toulouse/Blagnac) där de bygger ATR och Airbus(380/350). Ska se om jag kan lägga upp en bild eller två här i tråden.
     
  3. DanielW

    DanielW Medlem

    Bilder från LFBO.
     

    Bifogade filer:

    • Gillar Gillar x 1
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Härliga bilder! Vi har tittat på hur det ser ut när man kommer från sydvästra Tyskland in i nordöstra Frankrike och där är fullkomligt pepprat med R-områden från ca 800 ft AGL. Det verkar krävas lite planering för att kolla om och när de är öppna. Men det är ju kul att läsa att det går!
     
Laddar...

Dela sidan