Flyga i USA

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av BengtB, 11 September 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. BengtB

    BengtB Ny medlem

    Kan man flyga i USA på ett Svenskt PPL eller behövs ett Amerikanskt cert?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Du måste ha ett amerikanskt cert, men du kan få ett sådant enbart baserat på ditt svenska PPL, utan några prov eller liknande. (Om du inte har IR och vill använda det för då krävs, vad jag förstår, ett teoriprov.)

    På 80-talet räckte det med att gå till ett av FAAs distriktskontor och så hade man ett FAA-cert i handen en knapp timme senare. Jag har förstått att det är mycket mer administrativt besvärligt idag och framförallt tar längre tid, men exakt hur man gör vet jag inte.
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Obs, samma gäller för EASA cert.
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Om du flyger ett svensk-registrerat flygplan kan du flyga direkt på ditt svenska cert. :)
     
  6. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    EASA-registrerat =)
     
  7. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Det är ganska lätt. Rent juridiskt får du inte ett amerikanskt PPL som står på egna ben utan ett som grundar sig i din svenska licens, en s.k. piggyback license.

    Kolla på https://www.faa.gov/licenses_certificates/airmen_certification/foreign_license_verification/

    TS kommer verifiera licensen och din medical, sedan är det lite ifyllande på datorn innan du får boka ett besök på ett FAA kontor i USA. Handläggningstiden är runt 4-6 veckor vad jag minns.
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ack ja. På det svunna 80-talet så gick man in på ett av FAAs distriktskontor och kom ut en timme senare med ett FAA-cert.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Äsch, det som egentligen tar tid är ju den initiella kontakten och bokningen av mötet. När man väl har en tid är det bara att glida in, snacka lite med en handläggare och så är saken biff. Att ha att göra med FAA är för övrigt betydligt roligare än vår egna motsvarighet...
     
Laddar...

Dela sidan