Flyga lätt Ava. Kontakta tornet eller inte?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Kristoffer79, 5 Maj 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Kristoffer79

    Kristoffer79 Medlem

    Hej.

    Jag ska snart börja lära mig lite lätt Ava. Hur bör man gå tillväga så folk vet att man kommer att befinna sig på en viss position. Jag har börjat köra lite runt Dunker VOR där är det ju G luft upp till 4500 fot. Som jag gjort nu så har jag gjort 2 clearing turns för att kolla så allt är fritt och sen kört lite Lazy 8s och chandell osv så inget jätte avancerat.

    Bör jag kontakta tex Västerås tornet även fast det är G luft och förklara att jag håller till runt Dunker tex, så dom kan ha lite koll på det?

    Eller kan man rentav fråga Västerås eller Bromma tornet om ett område i deras TMA så dom har ännu bättre koll på en?

    Så frågan är hur gör ni som flyger Ava för att vara säkra när ni flyger avancerat?
     
    Senast redigerad: 5 Maj 2019
    • Gillar Gillar x 1
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Om du ligger i G-luft vid Dunker så skulle jag ha kontakt med Sthlm Control och berätta vad du kommer göra, då kan du få trafikinfo från dem i den mån de kan.

    Jag skulle också meddela min avsikt på Vängsös frekvens och lyssna på den. Det är ofta segelflyg och skolflyg i det området på somrarna.
     
  3. Kristoffer79

    Kristoffer79 Medlem

    Ok, tackar. Det jag egentligen vill veta är om det finns nått man i princip måste göra när man ska flyga avancerat på ett visst område. Eller är det egentligen bara sunt förnuft att man ev anropar närmaste fält och ev Sweden control bara för att det är bra så att säga? Men egentligen så krävs ingenting om jag förstått det rätt om man flyger ava i G luft?
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Finns inga krav, det är bara sunt förnuft som råder. Sen är också frågan vad du menar med "lätt ava". Det finns bara en kurs i ava och den är ju standard med ett fastställt antal manövrer. Jag hade förstått vad man menade med att göra "lätt ava" om det var efter ava-kursen. :)
     
  5. Kristoffer79

    Kristoffer79 Medlem

    Ja det kanske var fel och kalla det lätt ava. Jag går ava kursen snart i Västerås. Sen är ju frågan om lazy 8 och chandell räknas som riktiga ava manövrar. Självklart kan dom göra det om du bankar planet mer än 60 grader. Gränsen för att det ska kallas avancerad flygning är väl bank över 60 grader? Sen tycker jag att lugna lazy 8 där man bankar kanske 10-15 grader initialt och kanske max 30 grader på toppen och håller dig väl över stallfarten inte kallas som avancerad flygning? Jag tycker det är en jättebra koordinationsövning för att lära känna roderverkan och planet osv.

    Samtidigt kanske man inte ska kalla det lazy 8 då heller då det snarare är en liggande 8 med väldigt lite stig och lite sjunk.
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Ok, då är jag med. Kör hårt och titta ut innan sväng. :)
     
Laddar...

Dela sidan