Flyga till Ölanda/Byxelkrok

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Stjärnan, 15 Juli 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Ölanda högst upp på Öland höll på med att förlänga banan i fjol men jag har inte hittat något om det blev klart. Vet någon huruvida banan blev förlängd eller inte?

    600 m kan vara lite gränsfall att landa på med 70% regeln...

    Om jag ska dit ringer jag förstås och kollar men än så länge är det bara i planeringsstadiet (om ens det) så innan jag stör de tänkte jag kolla här inne...

    Nån som varit dit i år eller vet ändå?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Den gäller inte längre för EASA-flygplan. Vad har du för flygplan?
     
  3. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    En PA28R

    Jag har nog missat den ändringen. Vet att bränslereserven har minskat till minst 30 minuter men detta har jag missat. Vad gäller nu? Får hela sträckan användas i beräkningen?
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, hela sträckan får användas i beräkningen. Om det är klokt är en annan fråga, men +43% har i alla fall känts väldigt mycket.
     
  5. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Tack. Det var glädjande. Jag behövde få använda 76% med de förhållanden som verkar råda nästa vecka. Då är det iaf lagligt och helt ok.
    100% är som du säger inte helt vist. Inte om det finns skog i banänden.
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Inflygningen är ganska fri där så jag tycker att det är en bra bana. Jag var där för någon månad sen och landade. Tror inte att förlängningen var gjord då men det syntes åtminstone att de höll på. Asfalten är fin där.
     
  7. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Ok. Tack.
    Jag beslutade nyss att jag åker dit med familjen. Blir superkul.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. TWR

    TWR Ny medlem

    Flög förbi härom dagen. Förlängningen är inte klar men syns att de jobbar på det...
     
  9. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Det gick ju fint att landa där, trots att banan såg extremt kort ut från luften.
    Däremot var det inte lätt att ta sig därifrån med taxi. 2.5 timmes väntan. Tur att vi hade bekanta i närheten.
    Fin jämn bana om än något kort fortf. Iaf vid start norrut.
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Låter som en dyr taxiresa också då?

    Kul att resan blev av!
     
  11. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Nja, ca 300 skulle de ta för de 10 km till Böda. Väntetiden berodde snarare på fullt upp. Jag tror de har väldigt få taxibilar i Löttorp.
    Så ska någon dit är det en god ide att förboka taxi. Lägg på en halvtimme bara för ev förseningar i luften.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Arnaud

    Arnaud Medlem

    En mil borde man kunna cykla
     
  13. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Det kan man ju. Cyklar finns att hyra. Men med hela familjen med barn med är det ett annat läge.
     
  14. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag funderar på att flyga dit igen i sommar... inom kort.
    Har någon sett om de har gjort klart förlängningen än?
    Nu gick det ju bra senast, men är lite nyfiken bara..
     
  15. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Jag var där för ett par veckor sedan. Det var utgrusat men inte asfalterat då. Jag använde bara asfaltsdelen men det fanns inga markeringar som indikerade att grusdelen var avstängd. Men det såg nylagt ut så ytan hade inte ”bundit”.
     
  16. Larscho

    Larscho Moderator

    Nej, räkna inte med att den är klar. Tror inte det blir färdigt i år.
     
  17. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Ok. Tack. Då är det samma status som för 12 mån sen. Det saknas väl pengar/engagemang...
    600 m räcker egentligen för de flesta allmänflygare men i denna hetta som råder nu börjar det bli så att man iaf bör räkna på det.
     
Laddar...

Dela sidan