Flyga till Barkaby flygfält

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 10 November 2006.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Jag håller just nu på att planera för en flygning från Norrköping till Barkaby flygfält i Stockholm. Jag har tagit del av den information som finns i Svenska Flygfält om inflygningsvägar och inpasseringspunkter bland annat.

    Någon som flugit till Barkaby tidigare och som kan dela med sig av erfarenheterna? Luftrummet där uppe är ju lite mer komplext än i andra delar av landet.

    /F
     
  2. Danny

    Danny Ny medlem

    Inget annat än att du måste främst hålla höjd och utkik, vara lite kommunikativ och lyssna på radion. Det är jätteviktigt att du inte flyger över de områden som inte är tillåtna. Barkarby är en liten utmaning men det brukar gå bra.
     
  3. Nyman

    Nyman Ny medlem

    Jag håller med Danny! Håll höjden 1000ft vid rapportpunkterna kyrkan/Stäksön då utgående trafik går på 1200ft. Det är även lämpligt att rapportera avsikten vid dessa rapportpunkter innan man kommer till Masten.

    Lycka till!

    // Nyman
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för den informationen!

    Är min tolkning rätt att oavsett från vilket vädersträck jag kommer så måste jag alltid gå via MASTEN om jag ska till Barkaby?

    Finns det möjlighet att angöra någon av Bromma CTRs inpasseringspunkter (noterade en hel del riktningspilar på kartan i svenska flygfält) och därifrån flyga in mot Barkabyfältet? Ett scenario kan ju vara att jag har varit ute och flugit över de centrala delarna av Stockholm och att jag sedan vill tillbaka till Barkaby utan att flyga runt hela kontrollzonen för att ta mig till MASTEN.

    Brukar man kunna få en klarering (beroende på trafikintensitet) direkt till Barkabyfältet inom kontrollzonen av Brommatornet?
     
  5. Nyman

    Nyman Ny medlem

    Hej Fredrik!

    Har du genomfört din flygning till Barkarby? Och i så fall hur gick det?

    /Nyman
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej Nyman!

    Jag har inte genomfört flygningen än. I nuläget siktar jag på att flyga i mellandagarna under förutsättning att vädret blir tillräckligt bra.

    Har en liten fråga om inpasseringspunkten MASTEN vid Barkaby. Är det alltid den som skall användas då man besöker flygfältet eller kan man få klarering genom Bromma CTR för att inte behöva flyga runt kontrollzonen om man kommer söder ifrån?

    /Fredrik
     
  7. Martin O

    Martin O Ny medlem

    Jag har aldrig flugit till Barkis, men om nu ingen annan svarar så...

    Jag är rätt säker på att du inte får klarering genom Bromma CTR om du kommer utifrån. Om du startar från Bromma däremot får man flyga in från söder via Rinkeby, korsa banan, och sen svänga upp på medvinden norr om fältet. Detsamma borde väl rimligen gälla om du redan ligger i Bromma CTR, men jag vet inte säkert.

    För alla annan trafik är Masten obligatorisk, och man bör väl (om man kommer söder/västerifrån) också passera en punkt i närheten av Frölundafältet. (Jag sitter hos svärföräldrarna och de har inte Svenska Flygfält av nån anledning, :X så jag kan inte kolla upp vad den heter.)

    Min info grundar sig bl.a. på vad jag hört från en polare som skolar på Bromma, de får flyga en hel del på Barkis, eftersom man inte får köra studs-och-gå på Bromma.

    Jag hoppas för övrigt också att få möjlighet att flyga dit innan det lägger ner... :( Det verkar spännande att ligga sex-sju stycken i varvet samtidigt...

    -Martin
     
  8. jonny majava

    jonny majava Ny medlem

    Om du går på ATS-färdplan från ESSP till ESKB så brukar det vara lättare att få färdtillstånd direkt från Älvnäs eller Svartsjö genom Bromma CTR till Barkis.
    De gånger jag blivit nekad och istället fått gå runt via masten har varit när jag kört utan färdplan.
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det låter bra att möjligheten finns att flyga igenom Bromma CTR så att man kan förkorta flygsträckan. Känns onödigt att behöva flyga runt om man inte måste. Min avsikt är att lämna in en ATS-färdplan. I mellandagarna tänkte jag ringa till Brommatornet och höra om de har någon ytterligare information som kan underlätta.

    En annan variant till att flyga igenom ESSB CTR för att nå Barkaby, måste väl kunna vara att stanna kvar i Stockholm TMA och fortsätta flyga på nordlig kurs (om jag kommer söder ifrån), för att sedan när jag sedan passerat ESSB CTR och har G-luft under mig sjunka ner mot 1000 ft och inpasseringspunkten MASTEN och därifrån svänga tillbaka mot Barkabyfältet enligt Svenska flygfält?
     
  10. jonny majava

    jonny majava Ny medlem

    STHLM CTR trycker ner dig på 1200 ft så du kan nog inte räkna med att få ligga kvar i TMA över Bromma mot masten... Lång Final för ESSA bana 19 ligger just där... Du kommer att bli nertryckt på 1200 redan i södertälje eller strax därefter oavsett vilken väg du avser att flyga eller om du har ATS-färdplan eller inte...

    Men ha som reservplan att du måste gå runt via masten eftersom Bromma kan pga annan trafik neka dig klarering.

    Lycka till o berätta sen hur det gick!

    (Dessvärre håller jag mig ifrån Barkis denna vecka eftersom jag har julledigt... Annars är jag där dagligen ;-) )
     
  11. Nyman

    Nyman Ny medlem

    Hej Fredrik!

    Har du genomfört din flygning till Barkarby? Och i så fall hur gick det?

    /Nyman
     
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tanken var att jag skulle ha genomfört flygningen under julledigheten med dessvärre var inte vädret med mig då. Den senaste tiden har ju vädret också varit ganska varierande så jag kommer vänta till mitten eller slutet av februari då det förhoppningsvis stabiliserat sig. Ber att få återkomma om hur det har gått!

    /Fredrik
     
Laddar...

Dela sidan