Flyga till England!?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Bjornsen016, 10 Februari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Bjornsen016

    Bjornsen016 Ny medlem

    Hej allihopa.

    Jag är ny här och har tittat igenom det mesta på forumet och måste säga att jag tycker allt ser väldigt intressant ut. Lärt mig ett par trix.

    Jag har tänkt att flyga till England (närmare bestämt Oxford) sen vår/tidig sommar och undrar om någon av er flugit dit? Jag har precis börjat titta igenom allt, så har inte kommit så långt i planeringen eller dylikt. Om ni alla vill komma med alla tips och trix ni kan komma för en sådan flygning vore det toppen.
    Flyger från Göteborg/Säve.

    Tack på förhand.
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Hej,

    Jag flög dit för några år sedan. Det är trevligt att flyga i UK men det lite lustiga är att deras engelska många gånger kan vara svårare att förstå på en sprakande radio än andra länders mera dialektfri engelska. Mitt tips är att läsa på lite om de luftrumsklasser som knappt används i Sverige som exempelvis E och D
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Om du behöver tanka AVGAS så undvik stora fält i Tyskland och Holland helt och hållet, det är fasligt dyrt där!
    Välj mindre klubbfält alltså. Ha en bra GPS samt alla kartor såklart. Flyg inte själv, ta gärna med någon mer erfaren om du känner att du behöver det. Annars ta med vem som helst som kan avlasta dig lite om det skulle behövas.
     
  4. micsve

    micsve Ny medlem

    Om du avser gå IFR så läs på lite om UK luftrum och indelningen runt London de har ett helt annat synsätt på service till IFR under FL100 jämfört med övriga europa. Under FL 100 så är det mycket FIS och det är ganska vanligt att CTR "vill bli av med dig" så att de ger en radar heading först för att 10min senare säga "you are leaving ctr airspace resume own nav and stay clear of controled airspace". Kan vara bra att vara lite förberedd på detta, själv blev jag lite förvånad första gången...känns inte så bra att sitta IMC och få veta att separation och att hålla reda på luftrummen nu är ditt ansvar... De har också en förkärlek till att benämna sina VOR med namn istället för dess benämning (ex Biggin Hill som heter BIG på kartan) så ett litet hum om det fullständiga namnet på de viktigaste fyrarna är bra. Och glöm inte ta på den gula västen innan du går ut på airside så undviker du en barsk tillsägning...:)
     
    • Gillar Gillar x 2
  5. Yankee

    Yankee Medlem

    Hej! Mycket intressant och nyttigt i de tidigare inläggen. Ett par saker jag kan bidra med:

    1) På väg dit, kan jag rekommendera Lubeck (EDHL) som bra första bränslepaus. De har en full godkänd restaurang i terminalen. Inga hanteringsavgifter. Vet inte vad du flyger för maskin, eller varifrån du startar, men det ligger inom räckhåll av Stockholm för de flesta. Det är bra om man tar den södliga vägens förbi Sturup över Michalesdorf VOR. Startar du längre söderut, kan Lelystad (EHLE) vara en trevlig hållplats, också utan hantering och med en intressant flygmuseum. Detta funkar bättre om ni tar den nordliga vägen över Sveda (SVD) och Sjealland istället för söder om Kastrup. När det är dags att närma sig England, tycker jag att Le Touquet (LFAT) är mycket bättre än Calais på denna sida av kanalen, och Lydd (EGMD) är en bra flygplats att landa på för att gå igenom UK passkontroll. Där var det faktiskt en liten handling avgift. Jag minns inte hur mycket, men jag upplevde inte det som anmärkningsvärt. Vet inte vilka sträckor ni tänkte flyga, men de är i alla fall bra flygplatser. Man kan givetvis också göra passkontroll på andra flygplatser, men inte på alla. Bra om ni känner er i form vad gäller sidvindslandningar. På både sidor av kanalen, blåser det vid kusten och man kan få både 10 och 15 knop i komponent (eller mer).

    2) Antar att ni åker VFR, en särskild ordbruk man kanske inte hört förr är följande: När man ropat upp info frekvensen, svarar de (så småningom) genom att upprepa din reg nummer och sedan "pass your message". Det betyder att du kan börja sända resten av den info de behöver. Jag har engelska som modersmål men fattade inte riktigt först vad de hade sagt. En annan sak som de är noga med är att säga (och få read-back på) vilken typ av "service" du vill ha. Det vanliga är att säga "basic service requested" i slutet av ditt meddelande. Sedan bekräftar de det. Säger du inget, säger de helt enkelt "basic service" i slutet av deras meddelande och sedan väntar du tar med det i din read-back. ("Basic service" är samma sak som "trafik information" här i Sverige.)

    3) Generellt, tyckte jag att det var mycket mer VFR trafik i England än jag upplevde i Tyskland, Frankrike, Holland, Danmark osv. Det var på sommaren vi åkte; det påverkar visst en del. Vi var också mest i London området, mellan Lydd och Duxford, och det är kanske mest trafik där. Att det är mycket trafik gör också att trafikledningen är väldigt upptagen; allting händer snabbt och de väntar inte länge på en. Det gäller ännu mer än vanligt att vara väl förbered med frekvenser, vilka brytpunkter du ska flyga mellan osv. Och, håll utkik efter trafik. Basic service ger ingen separation, förstås. Har ni en TAS (fattigmans TCAS), använd den!

    4) Det verkar vara kutym där att ropa upp varje flygplats man passerar, även när man är ovanför deras CTL/ATZ osv. Man säger till control frekvensen att man ska lämna de för flygplatsen, anmäler sig innan man passerar och igen när man lämnar och så tillbaka till control frekvensen. I Tyskland, t.ex., ropar man inte flygplatser om inte man ska flyga in i deras luftrum.

    5) När vi flög dit första gången, ringde jag i förväg till Lydd Flygklubb och frågade de om jag kunde sitta med en FI en liten stund för att få råd om hur vi skulle flyga, vilka frekvenser skulle gälla osv. Vi gjorde så också. Vi fick kanske 20 minuter men en något barsk f.d. BA kapten som hade många synpunkter om allt möjligt, men vi var ändå glad för att vi gjorde det. Det kostade inget och man får en del "inside tips" som inte framgår i andra källor lika tydligt.

    Det var mina intryck från en resa vi gjorde i somras. Ser gärna att andra med erfarenhet korrigerar eller kompletterar...
     
    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan