Flyga till Gotland

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Charlie, 8 April 2009.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Zeta

    Zeta Medlem

    Sweden control erhåller informationstjänst i detta okontrollerade luftrum, och med tanke på att färdplan till Visby är obligatorisk ser jag ingen fara med att ligga på "fel höjd". Särskilt med tanke på att jag först blev klarerad av Visby till FL95 trots halvcirkelregeln och att Sweden aldrig ens påpekade min höjd.
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

    Okontrolerat luft /ingen kan ge klarering

    Sweden kontrol ger inte utbildning/råd vilken höjd du skall flyga i G-luft.

    Det finns halvcirkelregeln .........,anda sidan väljer vissa höjden efter magnetisk heading,man vet alrig

    /TOC

    PS att få sk informationtjänst är ingen garanti
     
  3. TOC

    TOC Ny medlem

    Halvcirkelregel är gratis livförsäkring.

    Tänk att sikten är 5km,hur många sekunder tar det när du traffar mötande fläkt om ni kör 120 kt.

    Jag kör inte på vänstersida av vägen heller....,inte ens om det inte finns annan trafik.

    /TOC
     
  4. Zeta

    Zeta Medlem

    Jag vet vad okontrollerad luft är och vad det innebär, har aldrig påstått att SWC gav mig någon klarering. Det jag menar är att alla som flyger på den sträckan där jag låg på fel höjd, flyger på färdplan och därmed har kontakt med SWC, som i sin tur skulle meddelat mig/mötande trafik om eventuell fara.

    Jag håller dock med dig om att det både är och känns säkrare att flyga enligt halvcirkelregeln, varför jag valde FL65 när jag började närma mig land.
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem


    Vad bra.


    citat:
    "Det jag menar är att alla som flyger på den sträckan där jag låg på fel höjd, flyger på färdplan och därmed har kontakt med SWC, som i sin tur skulle meddelat mig/mötande trafik om eventuell fara."


    Lita inte på att alla har kontakt med SWC som flyger på färdplan.

    Lita inte på att alla har transponder/radio.

    Lita inte på att SWC separerar/ger trafikinfo/medelar om eventuel mötande trafik/ fara.

    Det är en extra service som man kan få "mån av tid",inte automatiskt när det gäller VFR.

    /TOC
     
  6. Zeta

    Zeta Medlem

    Visst, självklart finns det folk som kör på utan vare sig radio eller transponder. Bör tilläggas är att under den aktuella tidpunkten var radiotrafiken i den sektor av SWC där jag befann mig praktiskt taget noll, så tid hade de alltid. Jag tror för övrigt att SWC ändå prioriterar två plan på kollisionskurs högre än en inflygning till Skavsta.
     
  7. amartin

    amartin Ny medlem

    Hej,
    Jag har bett och fått OK att hålla hög höjd in i TMA för att sedan skunka ner i CTR "ovanifrån". Detta för att undvika att sjunka till 1500 fot vid Karlo som ju ligger långt ut i havet. Samma vid start från Visby har jag fått OK att stiga rakt upp i TMA.
    /Andreas
     
  8. Zeta

    Zeta Medlem

    Precis samma för mig.
     
  9. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Visby ATS är trevliga och lätta att ha att göra med. :)
    Använd DME så underlättar det flygningen till Visby. Egentligen det enda man behöver.
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ni som har flugit till Gotland, hur högt stiger ni över ön innan ni sätter kurs mot fastlandet, på tillbakaresan?

    Mvh
    Fredrik
     
  11. TOC

    TOC Ny medlem

    Bra fråga.

    Som tips,i stället att cirkla stig norrut och njut..... :tupX2

    /TOC
     
  12. Zeta

    Zeta Medlem

    eftersom jag omedelbart efter start fick klarering till marschhöjd gick jag direkt från banan mot KARLO.
     
  13. swardis

    swardis Ny medlem

    Jag förstår inte ditt resonemang ZeTa. Tycker det är brist på respekt att avstå från en så tydlig och enkel regel som halvcirkels-reglen. Om alla skulle göra lite si och så i okontrollerad luft så ökar riskerna betydligt att det händer olyckor. Reglerna är till för att höja säkerheten. Mänskliga fel kan alltid inträffa. Säg att en mötande maskin skulle få transponderbortall under en hektisk period i SWC och flygledaren koncentrerar sig på dess juridiska ansvar, då kan du rädda både ditt liv och andras genom att följa de regler som finns. Att det var lite trafik eller att du fick "klart" FL95 (dvs, ingen trafik rapporterad) är ingen ursäkt. Jag vill inte möta någon på fel höjd när jag är ute och flyger. Det är sådana som dig som man vill undvika. Håll dig till reglerna så blir allt mycket säkrare.
     
  14. TOC

    TOC Ny medlem


    Äntligen :tupX2

    Jag tror att det är många som resonerar att "jag fick klart till FL095",

    "Dom är inte så petiga med höjden","flygledning sa ingentig","viktig att ligga högt över vatten",osv,osv,okontrollerat luft.

    Utbildningsproblem.

    /TOC
     
  15. swardis

    swardis Ny medlem

    Håller med. Det är många spm inte har klart för sig vilka luftrum de flyger genom och vilka tjänster/skyldigheter kontrollen har. Det är bara att se till antalet luftrumsintrång på alla som flyger på färdplan och tror att de fått klarering i samma sekund som färdplanen blivit godkänd.

    Klart det är ett utbildningsproblem. Tror även att dagens moderna teknik med GPSer gör att VFR-piloten "slappnar" av på ett helt annat sätt och "bortser" eller missar viktiga planeringssteg. Man knappar in waypoints och drar helt enkelt.

    Detta har hänt mig också. Det blir liksom ett slags VFI och man tror att man har en FMS ombord. Jag brukar stänga av GPSen i våra maskiner och navigera utan. Dock är GPS väldigt smidigt just under flygning till Gotland. Jag flyger från Bromma och tappar TRS innan jag får in VSB, speciellt om man ligger på FL65.

    Teknik eller inte. Det är aldrig bra när piloter flyger enligt egna regler.
     
  16. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Gjorde igår min första flygning till Visby från Bromma, och jag kan säga att det var verkligen hur bra som helst.
    Verkligen en toppenflygning som jag kan rekommendera alla som bor på ett hyfsat nära promenadavstånd.
    Så länge man har bra väder och ligger högt, och följer halvcirkelregeln är det säkert. Och väl i Visby är det nära till staden, och man kan lätt gå på 20 minuter, med närhet till allt.

    Jag kommer definitivt åka ned fler gånger igen och rekommenderar starkt att flyga till Visby (som nog alla andra i den här tråden också gör) om man vill få några nya vyer, flyga lite över hav, och kanske komma upp på höjder som man normalt sett inte flyger på! :)
     
  17. swardis

    swardis Ny medlem

    Grattis! Ja, det är verkligen underbart att flyga till Gotland. Nästan lite charterkänsla när man ser ön växa fram i diset. Jag har flugit dit ett 10-tal gånger och alltid haft fantastiska flygningar dit. Jag har dock aldrig fått flyga in via Karlo någonsin. Har alltid fått direkt bana 21 eller medvind 03. Med GPS ombord har jag även dragit direkt från VSB till NAK och testat ILS bana 30 på Bromma. Då går det lite snabbare än flyga via TRS. Keep on flying!
     
  18. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Är Visby flygplats anslutet till landningskortssystemet?

    Mvh
    Fredrik
     
  19. Mats B

    Mats B Medlem

    Japp

    mvh / Mats B
     
  20. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack Mats!

    Mvh
    Fredrik
     
Laddar...

Dela sidan