Flyga till Linköping/SAAB

Diskussion i '060 Navigation' startad av ankan, 10 Juli 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. ankan

    ankan Medlem

    Hej Forumet!

    Tänkte jag skulle berätta om mina erfarenheter av att flyga till SAAB-fältet!

    Min plan:
    Åka ner på lördagmorgon, hälsa på en kompis, och åka hem på lördagkvällen!

    Utförande:
    Saab-fältet är givetvis totalt inhägnat med staket, så det stora problemet med min plan var att ta sig in/ut från flygplatsen.

    Jag konstaterar fort att SAAB-tornet inte har öppet vid någon rimlig tid på morgonen. Ringer klubben, och får veta att det går bra att landa t.ex kl 09:30, men att jouren slutar kl 14:00, vilket skulle betyda att jag behövde åka hem redan då.

    Jag noterar då att SAAB-tornet faktiskt har öppet 15:00-17:30, så jag ringer dem och frågar om jag kan gå in genom terminalen vid 17-tiden. Får då frågan hur jag tänkt anlända till fältet, och berättar att jag landar under klubbens öppettider på morgonen. Personen i andra änden (som var väldigt trevlig) berättar då att de inte kan släppa ut mig till flygplanet om det är parkerat utanför flygklubben. Piloter som går ut genom terminalbyggnaden måste eskorteras till flygplan parkerade utanför terminalen - inte utanför klubben.

    Jag begrundar detta ett tag, och har lite svårt att acceptera att denna begränsning verkligen borde finnas. Flygklubbens platta ligger nämligen ca 50 meter från terminalen.

    Jag står på mig lite, försöker uppbringa all charm jag har över telefonen, och frågar försynt om det kan finnas något sätt att lösa problemet. Efter diverse ansträngningar från personen på Saab-fältet, lyckas hon till slut komma överens med ramp-personalen att de ska eskortera ut mig till mitt plan på klubbens parkeringsplats, så fort de gjort klar arbetet med det trafikflygplan som avgår strax efter 17.

    Sagt och gjort, och det blev två mycket trevliga flygningar både in och ut från SAAB-fältet! På vägen hem låg det ett ca 2/8 molntäcke med cumulus på FL60 ungefär. Jag cruisade över dem på FL95 i klubbens ultralätta WT-9 Dynamic. En härlig känsla!!

    Tänkte att denna information kunde vara av glädje för andra VFR-flygare med SAAB-fältet som resmål!
     
  2. W2k

    W2k Medlem

    Bra info. Nu kanske jag har missat något grundläggande, men det allra enklaste torde väl vara att ta kontakt med någon medlem i klubben som kan hjälpa till så att man kan bli insläppt/utsläppt via klubbgrinden? Varför behöver man blanda in tornet öht?
     
  3. ankan

    ankan Medlem

    Jo, grejen är att tornet och klubben har öppet olika tider. Igår t.ex stängde klubben kl 14:00.. och jag ville ju åka hem senare :)...
     
  4. W2k

    W2k Medlem

    Men när klubben är "stängd", kan inte ens medlemmar komma och gå som de behagar då? Nu vet jag inte hur det funkar specifikt på LFK, men på andra ställen går det ju att öppna grinden i princip alla tider på dygnet bara man har ett giltigt passerkort.
     
  5. ankan

    ankan Medlem

    Tjena; jovisst: Inget av det här är ett problem om man är medlem i Linköpings Flygklubb! Men det är inte jag :) ...
     
  6. W2k

    W2k Medlem

    :)
     
  7. ankan

    ankan Medlem

    aha, sorry, det är uppenbart att mitt försök att laga mat och svara på flygfyren inlägg inte riktigt funkade. Borde ha läst mer noggrannt.

    Visst hade det kanske funkat. Känns bara lite mycket att kräva att någon på klubben ska åka ut till klubben bara för att jag inte vill åka hem kl 14:00... Speciellt när flygplatsen ändå är bemannad fram till 17:30 ...
     
  8. W2k

    W2k Medlem

    OK, jag är väl bara en smula skamlös som inte tycker att det är något konstigt i att leta upp någon random medlem som bor i närheten och inte har nåt emot att släppa in mig. Men har du vägarna förbi Bromma så hör av dig, här är det ganska långt mellan klubben och terminalen! ;)
     
  9. Kalle

    Kalle Medlem

    Man kunde ju tänka sig att klubbvärden kunde ha kollat om någon var inbokad för flygning under eftermiddagen. Den personen skulle ju kunna ha lovat att släppa in vid en viss tid. LFK är ju så pass stor att det nästan alltid är någon som ska flyga, speciellt om det är VFR-väder.

    (Fast det kanske han/hon gjorde och det faktiskt var tomt bland bokningarna)
     
Laddar...

Dela sidan