Flyga till Malmö

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av mats77, 18 Juli 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. mats77

    mats77 Medlem

    Hejsan!

    Är intresserad av att flyga till Malmö i en PA28. Är Malmö Airport (ESMS) bästa alternativet vad gäller tillgänglighet in till staden? Ser att det t.ex. finns flygbussar.

    Är det några problem att komma dit med ett litet plan (tänker tankning, transport på plattan etc)? Ser att det finns en kortare bana också, antar att det är där man kanske hammar.

    Har tänkt att även ringa Swedavia som driver flygplatsen, men undrar först här om tips och råd.

    Mvh,
    Mats
     
  2. wernvik

    wernvik Medlem

    Hej

    Landade på ESMS før någon vecka sedan med en DA40. Det var 20 knop sidvind så jag bad om bana 29 och fick det utan problem. Det blev en bit att taxa sedan men det var inga problem. Fick parkera på stora plattan och tanka och blev sedan kørd ni till terminalen.Gick smidigt attbli utslæpt genom egen sækerhetskontroll med nær vi skulle hem. Då startade vi på huvudbanan.
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. mats77

    mats77 Medlem

    Tack för detta svar! :)

    Låter ju helt okej att flyga dit med andra ord.
     
  4. Fredrik S

    Fredrik S Medlem

    Hej
    Beror lite på vad du vill, är du ute efter att besöka Malmö är kanske Sturup bra men det kostar lite.
    Annars finns ju Vellinge/Söderslätt, Landskrona och Eslöv då får du klubbfält. Ringer du innan kanske någon kan hjälpa till med skjuts.
    Hälsningar
    Fredrik
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. mats77

    mats77 Medlem

    Ja, det är själva staden Malmö som är målet, och dit in vill jag komma snabbt och smidigt från flygplatsen (och tillbaks dagen efter).

    Hittar inte några uppgifter på landnings- och parkeringsavgifter, inte i Svenska Flygfält eller på webben. Får ringa och höra med dem.
     
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 2
  7. mats77

    mats77 Medlem

  8. wernvik

    wernvik Medlem

    Landningsfortet fungerar där om man nu har det.
     
  9. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Fast 250 spänn.? Jag har hört att det kostar 400 på Bromma och visby med för den delen. Men det kan ju vara fel..
    250 spänn låter inte så farligt på tex Visby när det kostar närmare 5000 att flyga dit.
    Nån som har erfarenhet av att landa på malmö eller någon annan trafikflygplats som vill delge hur man bär sig åt för att ta sig in i terminalen. Meddelar man TWR / Ground att man vill stanna och ta sig ut eller finns det någon särskild utgång man tar sig till? Det gula C:et var det nån som sa att man ska leta efter och ta sig vidare därifrån.
    Under utbildningen studsade jag bara på olika flygplatser... gjorde aldrig nåt fullstopp och fika i terminalen tex.
     
  10. martin-esmi

    martin-esmi Medlem

    På Sturup tror jag det ordnas med ground, utomlands är det ofta en Follow me bil som assisterar på större flygplatser. Gemensamt för alla är att alltid leta efter C'et - då brukar det bli rätt :)

    Om du ska till Sturup så checka med Sturup fk som kanske kan hjälpa till?
     
  11. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Ja, jag tänkte väl mer allmänt men C:et verkar funka så jag provar mig fram vid tillfälle.
     
  12. wernvik

    wernvik Medlem

    Vi sa till TWR att vi önskade komma in i terminalen och då kom det en bil med Securitasvakter och hämtade oss. När vi skulle ut sedan så sa vi till i Welcome Center och blev då visade till en separat säkerhetskontroll där vi gick igenom och sedan fick vi gå själva ut på plattan. De erbjöd oss lift men vi hade bara 50m att gå så då gjorde vi det.
     
  13. mats77

    mats77 Medlem

    Har tyvärr inget landningskort, men 250 kr är helt okej, samt 155 kr i parkeringsavgift för en natt. Helt överkomligt.
     
  14. mats77

    mats77 Medlem

    Tack för denna extra information. Ropade du också upp tornet efter landning och bad om att få tanka?

    Är ganska nybliven PPL-innehavare och har bara landat på en kontrollerad flygplats innan (och där tankade vi inte eller lämnade planet), därav dessa frågor! ;)
     
  15. wernvik

    wernvik Medlem

    Jag bad om tankning och lift till terminalen när vi taxade i och fick då en follow me bil som visade oss till rätt platta för tankning. Det var kanonbra service!
     
  16. mats77

    mats77 Medlem

    Låter ju mycket bra det där! :)
     
  17. Infodan

    Infodan Ny medlem

    Det är Bromma och Arlanda som är värst i Swedavialigan. På Arlanda är det obligatorisk "Handling" förutom 250 + moms förutom landningen/starten. För att få "Handling" måste man teckna ett "Handlingavtal" med någon av operatörerna på Arlanda vilket kostar x antal hundra Euro.
    På Bromma är det ingen obligatorisk Handling men väl en obligatorisk "transportavgift" på 400 plus moms utöver ovan nämnda 250 plus moms. Dessutom måste man PPR:a till Bromma i förväg och försäkra sig om att någon av de tre (3!) p-platserna för småflyg är lediga, annars är det landningsförbud. P-platserna kostar sedan någon tusing om dygnet (efter 2 timmar). Vill man slippa "transportavgiften" kan man testa att ställa sig vid BAM (Bromma Air Maintenance) där det ju finns en extra Security-ingång. Problemet är bara att BAM vill ha 200 Euro i parkeringsavgift även om man bara står 5 minuter.
    Förresten, när man väl får transport från de tre GA-platserna så räcker det inte med en vanlig folkvagnsbuss utan det blir oxå en extra Securitas bil som följer efter utifall vi potentiella terrorister skull försöka kapa folkvagnsbussen !

    Heja Swedavia !
     
Laddar...

Dela sidan