Flyga till Mariehamn

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av magnusv, 30 Mars 2009.

  1. magnusv

    magnusv Ny medlem

    He
    Sitter här och funderar över sommarens flygutflykt. Är lite sugen på att styra österut mot Mariehamn på Åland. Tänkte höra lite om någon här har erfarenheter av flygning dit? Tittat lite i deras AIC och avgifterna för parkering osv verkar vara ganska överkomliga.

    Någon som gjort samma sak som jag planerar? Funderar på att stanna där iallafall en natt och tips på boende/nöjen osv tages tacksamt emot. Men även tips på procedurer och viktiga saker att tänka på? Vad är lämpligaste rutten över öppet hav?
    Tack på förhand /Magnus
     
  2. POE

    POE Ny medlem

    När jag skolade, 2006, flög jag dit på en långnav. med min lärare. Det enda som ställde till lite problem var den FinskaEngelska som pratades i radion. Tog ett par "Say Again" innan det blev rätt :q :e

    Vi flög från Bromma via Norrtälje VOR rakt över, tog ca 55 minuter om jag inte minns helt fel.
     
  3. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Känns väl ganska givet, men välja ut en lämplig flygnivå, dvs. ha marginal eftersom du flyger över öppet hav om det nu skulle inträffa något, t.ex. motorbortfall. Har man vält en hyfsat hög höjd kan man ju trots allt lyckas landa på land igen om man håller bästa glidfart samt har en bra höjd.
     
  4. Infodan

    Infodan Ny medlem

    Hej, landningsavgiften är ganska dryg runt 35 Euro !
    Försök landa när flygplatsen är stängd - då är det gratis men i så fall riskerar Du att få klättra över stängslet eftersom dom verkar sköta flygklubbens kod+grind ganska dåligt.
    Måste Du landa när det är öppet så försök tajma in Tax-Free shopens öppettider så kan Du kanske få en del "återbäring".
    De har ingen radar så var beredd på att lämna position i tid och otid.
    Om tornet är stängt, snacka med Tampere Control, givetvis på Engelska. Mariehamnstornet kräver också flygengelska även om dom själva (finnar) snackar ganska bra svenska. Du betalar avgifterna uppe i tornet (om det är öppet).
    Lägg gärna in en liten sväng till Kumlinge, 600m asfalt ute i Åländska skärgården - 10 min från Mariehamn. En fantastiskt vackert beläget flygfält mitt ute i havet !
     
  5. magnusv

    magnusv Ny medlem

    Tack för svaren!
    Har läst på andra ställen att det inte längre skulle vara tillåtet att landa när tornet är stängt. Även en del konstigheter med tullen, men efter vad jag lärt mig ska det väl räcka med färdplan där beräknad tid för passage av FIR uppges?

    Färdplan tillbaka, hur och var vänder man sig för att skicka in den? Mycket frågor som uppstår när man ska flyga utomlands för första gången :e
     
  6. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Färdplanen kan du lämna in till FPC, Arlanda, som vanligt, det brukar gå fint.

    Jag kan rekommendera dig ett besök på Kumlinge. Jag var där för många år sedan men mitt bestående minne är servicen på ön man tog verkligen hand om turisterna. En minibuss från pensionatet plockade upp oss på flygfältet utan kostnad t.ex.

    Dagen vi skulle åka hem så hade det utbrutit en skogsbrand, som hotade flygfältet ,på ön. Eftersom jag och resesällskapet hyrt en båt och åkte runt litet så tog det en stund innan vi förstod vidden av det hela. När vi kom till hamnen stod minibussen och väntade på oss med vårt bagage packat och klart. Sedan blev det ilfärd till flygfältet där hela brandkåren stod uppställd för att skydda flygmaskinerna. Man prioreterade flygmaskinerna före brandbekämpningen. Det är sådant man inte glömmer i första taget.

    http://www.kumlinge.aland.fi/
     
  7. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag flög till Mariehamn på DK långnav, jag flög också dit privat för ett par år sedan. Det är en fin flygning. Flygningen går över hav, men det är lättnavigerat eftersom det i princip är skärgård ända fram (inte som till t.ex. Gotland där det är betydligt mer "blått"). Flygplatsinfo mm printade vi från AIP på nätet (sök efter finska Luftis så borde du hitta det). Där finns inflygningskarta, öppettider och allt annat man behöver veta.

    Landningsavgiften tror jag att man betalar i tornet direkt till flygledarna, i alla fall gjorde vi det. Flygledarna är trevliga och pratar svenska som alla ålänningar. De ordnade dessutom med öppnande av taxfree-butiken, trots att den var stängd (service!) I luften gäller förstås engelska, men det ska väl inte vara något problem. Trafiken var klart måttlig.

    Själva staden Mariehamn har jag inte varit i sedan jag var i sjuårsåldern, men jag minns att det fanns fina sjöfartsmuseer.
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

    Jag vill avråda dig att hoppa över.......

    Annan information hittar du här.

    https://ais.fi/ais/vfr/

    Tips,planera flygning via signifikant point DODAM

    h/TOC

    Edit/Seija,som har hand om taxfree ställer nog inte upp att öppna spritförsäljning för dig nuförtiden.
     
  9. Zeta

    Zeta Medlem

    har lusläst lite om Finlands TSA i deras AIP, men hittar inte så värst matnyttig info angående deras temporära reserverade luftrum. det står mest vad de är till för, men inte hur de i praktiken fungerar. som jag förstår det informerar NOTAM om när och vilka TSA som är aktiverade, någon som kan bekräfta det? gäller samma regler i TSA som i de luftrum dessa är belägna? dubbelriktad radiokommunikation obligatorisk?
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem


    Jepp,Notam och AIP

    Information published by AIP supplements are included in the bulletins max 15 days. Always check valid AIP supplements.

    https://ais.fi/ais/aipsup/Sup/S2009/S0202009.pdf

    https://ais.fi/ais/bulletins/index.htm

    Vad menar du om vilka regel som gäller.......?

    /TOC
     
  11. Zeta

    Zeta Medlem

    med regler menar jag ex. minimavärden för molnhöjd, flygsikt, radioförbindelse.

    edit: glömde tacka för länkarna!
     
  12. TOC

    TOC Ny medlem


    Varsågod.

    Undantag vad som gäller angående radiotrafik mm hittar du AIP-SUP

    ex.


    6.3 A flight plan shall be submitted for all flights within or
    entering the exercise area at least 120 MIN prior to entry
    or departure from the area. All aircraft flying within or
    entering the exercise area shall maintain continuous listening
    watch on appropriate ATS frequency.


    6.4 Requirements given in para 6.3 do not concern local
    VFR flights below the altitude of 2500 FT AMSL within the
    distance of MAX 6.5 NM in airspace class G from the following
    aerodromes:
    Alavus, Haapajärvi, Hailuoto, Kalajoki, Kannus, Kivijärvi, Menkijärvi,
    Raahe-
    Pattijoki, Sulkaharju, Ylivieska


    However, prior to the intended local flights at aerodromes
    listed above, the appropriate ACC shall be informed.

    Mera info AIP-ENR 1.4-3

    Väderminima som vanligt för gällande luftrum.

    /TOC
     
  13. Zeta

    Zeta Medlem

    tack igen :)
     
  14. TOC

    TOC Ny medlem


    Dom har radar,nog en sk. slav men ändå.

    /TOC
     
  15. gramlin

    gramlin Medlem

    De har radar, men Mariehamn brukar ha problem att få ekon från småflyget, så ofta när man rapporterar att man passerar DODAM så berättar de att de inte har en på radar, utan man får uppmaning att rapportera när man påbörjar plané (eller när man svänger bas (har även fått landningsklarering redan där ute ett par gånger från dem...))

    /anders (som ska till EFMA på fredag em)
     
  16. Infodan

    Infodan Ny medlem

    Jag har flugit ganska mycket till Mariehamn och det har ALLTID varit ett förskräckligt postionsrapporterande från både låga och höga höjder.
    Så - om dom mot förmodan har en radar så kan den inte vara speciellt kapabel. Dessutom var det en lokal sjöflygare som för några år sen berättade att radarn var trasig och att det saknas pengar att åtgärda den (trots de skyhöga landningsavgifterna).
    Att dom har en "radar-slav". Vad menar Du med det?
     
  17. TOC

    TOC Ny medlem

    Var en tid sedan i tornet och såg den själv,såg även flygtrafiken med egna ögon.........Dom har haft den ca två år.

    Skärmen var lika som i Brommatornet,vad man kallar den ,vet ej.

    Du kan ringa dit och fråga, 0035818634420

    /TOC
     
  18. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Jag har varit i Borlängetornet och tittat. Den radar de hade där visade information från en radarantenn som låg neråt Stockholm. Detta innebar att de nätt och jämnt kunde se planen som kom över fältet. De som låg lite norrut var osynliga och de som kom söderifrån syntes om de hade lite höjd. Kan detta vara frågan om en "slav"?.
     
  19. gramlin

    gramlin Medlem

    När jag flög över till Mariehamn och hem idag så fick jag positionsrapportera både när jag var på väg in i TMA och in i kontrollzon och sväng till final. På väg ut när jag lämnade TMA. Killen i tornet förklarade att de hade dålig täckning under F060 för tillfället.

    Öspelen öppnar imorgon och många gästande nationer flög in idag, fick landa precis som en 757 startade upp.

    Taxfreen var öppen också. Bonus!
     
  20. TOC

    TOC Ny medlem

    Mariehamn EFMA har kodlås att komma ut/in om flygplatsen är stängt.

    /TOC
     
Laddar...

Dela sidan