Flyga till Norge Sandane Airport (SDN / ENSD)

Diskussion i '060 Navigation' startad av Rastaman, 29 Mars 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Rastaman

    Rastaman Ny medlem

    Hej!

    Tänkte lite senare i vår/sommar flyga till Sandane Airport (SDN / ENSD) i Norge. Såg att man då passerar ett helt gäng ganska höga berg. Man bör hålla sig på rumt 7000 ft, ser det ut som. Någon som har erfarenhet att flyga en liknande rutt och har kommentarer?
     
  2. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Hej,
    Jag har aldrig flugit just dit, men både bland Norska fjällen, Alperna och andra bergiga trakter. Så här är några råd.

    1. Det är hisnande vackert. Gratulerar :)

    2. Flyg helst under förmiddagar (07 - 11). Det kan ofta uppstå kraftig turbulens under eftermiddagar även vid svag vind.

    3. Håll minst 2000 fot över varje berg som du flyger över.

    4. När du närmar dig en bergkam från läsidan, så flyg inte in vinkelrätt mot den. Tillämpa ungefär 45 graders vinkel. Då kan du vända om du får ett kraftigt nedsvep. (Det kan vara flera tusen fot per minut.)

    5. Om du ser linsmoln i närheten så ställ in flygningen alternivt vänd tillbaka till startpunnkten. Gäller alla lätta flygplan, men speciellt UL.

    6. Jag har som tumregel att inte flyga bland berg om vinden är på marschöjd är större än max sidvindskomponent.

    7. Om inte handboken innehåller beskrivning av bästa IAS vid turbulens, så beräkna den i förväg. OBS! De "rätta" svaren på Luftis träningsfrågor innehåller en livsfarlig felaktighet. Vid turbulens skall man INTE tillämpa max manöverfart, och inte heller gränsen till hastighetsmätarens gula område. Säkraste hastigheten är ungefär mitt emellan max manöverfart och stallfart vid den aktuella flygvikten. Värdet ändrar sig alltså under flygningens framskridande. Jag brukar göra beräkningar med entimmarsintervall.

    Till slut får jag önska dig en fin tur. Upplevbelsen är sådan att man sent glömmer den.

    Hälsningar

    Allan
     
  3. Rastaman

    Rastaman Ny medlem

    Precis det svar som jag sökte, tusen tack! :tupX2
    Hade nästan gett upp hoppet!

    /Stefan
     
  4. Rastaman

    Rastaman Ny medlem

    En fråga som jag funderar på är att vi ska landa på Stryns UL flygplats, inte Sandane längre. Vi ska trots allt till glaciären i Stryn och åka snowboard :tup
    Den ligger i en dalgång, då kan det ju bli nedsvep och annat otrevligt där, men hur känsligt är det?

    Vi kommer ju självklart att ringa dom innan för att få PPR och jag har redan mailat dom men ändå...
     
  5. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Vær oppmerksom på store endringer i luftrommet i den sørlige delen av Norge fra 7. april 2011. Oslo og Farris TMA endres/uvides, og det samme gjør Gardermoen CTR. Nye ICAO-kart (dvs 1:500.000) skal være klare fra samme dato.
     
  6. Rastaman

    Rastaman Ny medlem

    Jag hörde detta med ändringarna, därför väntar jag med att köpa kartor tills de nya finns! Tack!
     
  7. ge-ge

    ge-ge Ny medlem

  8. Rastaman

    Rastaman Ny medlem

    Inte kommit iväg på grund av allt dåligt väder i Norge. Stryn har legat under vatten i två omgångar sedan i maj... snacka om att det regnat!
    Vi får se om det blir inom närmaste veckorna!
     
Laddar...

Dela sidan