Flyga utomlands med PPL

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 3 Augusti 2006.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    * Hur funkar det om man vill flyga utanför europa med europoeiskt PPL? Tex om man är på semester i USA och vill hyra plan där? Eller kanske i Australien eller Asien? Är det accepterat?

    * Kan man samla svenska flygtimmar om man semesterflyger i USA med svenskt PPL?

    /Jonas
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Välkommen till Flygfyren Jonas! :)

    Jag var inne på FAAs hemsida (motsvarigheten till svenska Luftfartsstyrelsen) http://www.faa.gov för att se vad som stod om personer som har ett icke amerikanskt certifikat och vill flyga i USA.

    Tyvärr hittade jag inte någon information i klartext om hur det ligger till. Dock har jag för mig att det ska gå att flyga där borta på europeiska certifikat efter lite pappersexcersis med myndigheterna!

    Någon annan som har mer information i ämnet?!
     
  3. DanielW

    DanielW Medlem

    Hej, du kan med ett certifikat utfärdat med ICAO standard flyga 12 månader VFR dagen i en annan stat(ej JAA då) enligt BCL-C. Likande krav borde återfinnas även i USA. Dock validerar FAA ditt certifikat( hårdare krav efter 9/11), kontoret ligger i Texas. Vill du veta mer så maila jayme.ctr.garver@faa.gov för info.
     
  4. DanielW

    DanielW Medlem

    Och du får logga dina timmar även om maskinen inte är SE-reggad.

    mvh
    Daniel Wastesson
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för era svar!
    /Jonas
     
  6. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Många länder kräver validering av certifikater för att man skall få flyga med flygplan som finns på deras register.

    I Australien tog det mig en två dagar. Har inte prövat i USA.

    Det är en procedur som brukar ta någon dag efter ifyllnad av en blankett, betalning av en måttlig avgift och i en del fall en checkflygning med flyglärare i landet.

    De där reglerna ändrar sig hela tiden, så där gäller det att skaffa sig färsk information.

    Allan
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Det var ett tag sen jag skapade den här tråden, då hade jag inte inte börjat skola än. Nu sitter jag med PPL och funderar på använda den i USA till sommaren och eventuellt vid framtida besök där. Jag hoppas att det tillkommit fler medlemmar som kanske har mer kunskap om ämnet.

    Vad jag förstått kan man alltså söka 6 månaders tillstånd att flyga på JAR PPL om man skickar blanketten som finns på nedanstående sida och samtidigt anger vilket FSDO (Flight Standards District Office) man avser hämta ut tillståndet hos.

    -Är det någon som gjort det i USA förut? Några tips och annan info?
    -Kan man söka hur många gånger som helst?
    -Hittade ingen info om kostnad, någon som vet?

    http://www.faa.gov/licenses_certificates/airmen_certification/foreign_license_verification/

    Vänligen

    Jonas
     
Laddar...

Dela sidan