Flyga utomlands

Diskussion i '060 Navigation' startad av korthoga, 8 April 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. korthoga

    korthoga Medlem

    Sturup IFR center har anordnat en trevlig liten grej där folk med PPL ska planera en flygresa till utlandet. Två piloter och en lärare i planet. Känns bra. Jag vill gärna åka utomlands men känner inte riktigt att jag har 100 procent koll på allt. Riktigt skönt att då ha med en erfaren lärare. Sen nästa gång man åker så har man erfarenheten med sig.

    I vilket fall som så tänkte jag på Tyskland. Berlin kanske? Någon som har någon flygplats att rekommendera utomlands som ligger runt 1-1.5 timmar från Sturup?

    Tacksam för tips!
     
  2. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Trevligt initiativ av Sturup!

    Generellt, så är nordiska länder en bra "lightversion" av att flyga utomlands. Jag har provat Norge och Åland, det är lite lagom annorlunda (söka kartor på andra ställen än Svenska Flygfält, prata engelska i radion) men ändå nära. Från Sturup är förstås Danmark ett enkelt alternativ.

    Neråt kontinenten har jag hört att de gamla östländerna är ganska trevliga alternativ (billig soppa och god service), men det får någon annan gärna bekräfta. Annars ligger som sagt Tyskland bra till.
     
  3. Cascada

    Cascada Ny medlem

    Var i Berlin i somras och flög via Sturup faktiskt, tog väl 2h ungefär tror jag. Landade på Strausberg, en flygplats jag kan rekommendera, oerhört trevligt bemötande, bra läge, sammanfattningsvis kanonbra!
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations


    Berlin har många trevliga mindre fält med goda möjligheter för privatflygaren. Schönhagen (EDAZ) har jag varit på och det var förnämligt, fin restaurang och mycket god service. Strausberg (EDAY) är också populärt och har vad jag vet fina anslutningar in till stan - S-bahn! På vägen kan man landa på Rügen (EDCG) om man vill pausa.

    Sajten EDDH.de är ett bra ställe att söka information om tyska flygplatser, http://eddh.de/info/landeinfo.html

    Ett utmärkt ställe att åka till ifrån Skåne är annars Bornholm, så får man både lite engelska och lite vatten att flyga över. Rekommenderas!

    /hans
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Var inte rädd, det är bara att ge sig ut. Tyskland är fantastiskt enkelt att flyga i. Gör man en bra planering och har förberett sig så är det inga problem, man behöver inte vara rädd för att göra fel.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. martin-esmi

    martin-esmi Medlem

    Tyskland är väldigt lätt att flyga VFR i, mycket okontrollerad luft och lätt kommunikation med ATC på Informationsfrekvenserna. Färdplanerna lämnas med lätthet in via ARO.

    Har inte varit på flygplatsen själv, men många rekommenderar EDAY. Billigt och med tåg in till city bara en liten bit bort.

    En annan klassiker är att besöka Lubeck. 1:30h ca från ESMI. Lätt att flyga dit, billig landningsavgift och en buss in till city som går från flygplatsterminalen. Perfekt dagstur på våren.
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nja... Så mycket okontrollerad luft är det väl inte... Däremot finns mycket klass E-luft där VFR-trafik är okontrollerad. Dock skall man vara medveten om att det är kontrollerad luft så dels är det högre VMC-minima än i klass G, dels får man räkna med att det susar fram IFR-trafik.
     
  8. joma

    joma Medlem

    Kan rekommendera EDAY.
    Bra service, så som på många andra tyska flygplatser.

    Personalen på EDAY kör dig till tåget. Dem ordnar biljetter (du får givetvis betala biljetterna), men skjutsen är gratis.
    Vid flygplatsen ligger restaurang Doppeldecker. Här kan man ta en landningsöl eller en bit mat.

    In till Alexanderplatz tar det ca en timme med pendeltåget.
     
  9. korthoga

    korthoga Medlem

    Tack för alla tips!
    När det gäller engelskan så har jag faktiskt enbart kört på engelska sen jag var färdig med min PPL-utbildning. På Sturup och runt omkring så är där mycket internationell trafik och därför känns det naturligt att prata engelska. En övning som man har "gratis" som nu när jag ska flyga utomlands. Nu är det snarare tvärtom, vad säger man på svenska? :)
    När det gäller Bornholm så har jag redan varit där och det var en trevlig flygning men den kändes väldigt okomplicerad.
    Känns svårare att flyga från Malmö till Ängelholm med alla de olika luftrum där finns på vägen. Jag vill upp en nivå till och därför känns det bra att ha med en flyglärare.
    Berlin låter riktigt skoj! Känns inte omöjligt att planera resan själv och jag skulle med all sannolikhet klara av att flyga dit själv, men som sagt - det känns skönt att ha med en flyglärare på en sån flygning första gången!
    Det jag är lite orolig över är som alltid vädret när man ska iväg på en lång runda. Att det helt plötsligt blir dåligt väder trots att det inte skulle bli dåligt väder. Det och att göra något fel vid okontrollerade flygplatser.
    Gillar att flyga på Sturup. Mycket trafik och en kontrollerad flygplats med kontrollerad luft omkring. Man blir hela tiden tillsagd vad man ska göra och det är bara att följa vad man blir tillsagd. På okontrollerade flygplatser så känns det som om folk gör lite som dom vill.
    Min uppfattning efter bara några få års erfarenhet är att folk som flyger mycket på okontrollerade flygplatser ogillar att flyga till kontrollerade flygplatser som tex. Sturup. Dom är rädda för att göra fel. Och dom som är vana vid att flyga på kontrollerade flygplatser tycker inte om att flyga till okontrollerade flygplatser, dom är rädda för att göra fel. Så är jag i alla fall.
    Jag gillar inte att flyga till okontrollerade flygplatser. Jag har ingen aning om där kommer en gubbe som inte säger ett skit i radion och bara landar... Har tex. hänt mig på Eslöv. Min första EK-nav, jag ligger på lång final och ropar upp att jag ligger på final för studs och gå. Helt plötsligt kommer fallskärmsplanet från ingenstans och svänger bas och tränger sig in före mig. Ropar flera gånger att jag ligger på final. Inte ett ljud i radion. Han bara landar utan att säga ett dugg. Efter han landat och är fri från banan så säger han det. Fri från banan. Han svänger upp på medvind, svänger bas, final och landar och ropar inte upp ett dugg i radion. Det enda han säger är: Fri från banan. Det är därför jag inte gillar okontrollerade flygplatser, det känns lite High Chaparall över det hela. Inget ont om alla de som följer procedurerna. Just därför är jag lite orolig om man flyger utomlands. Det är ju inte som så att jag kan ropa upp på tyska och säger att jag ska landa och kommer det då någon som inte kan engelska, ja, då känns det helt plötsligt inte säkert längre.

    Mycket snack, mycket tankar. Nu ska jag iväg på lektion på Sturup så får vi se vad som händer. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ja, VFR innebär ju att man ska se och bli sedd. Tycker att det är lite tråkigt att läsa om dina upplevelser på okontrollerat, men det borde ju inte få bilda din uppfattning om alla okontrollerade flygplatser. I somras var jag med om att Bremen information helt sonika meddelade på frekvensen att servicen trafikinformation upphörde, "på grund av för bra väder". Det var helt enkelt för många i luften för att han skulle hinna med. Med det vill jag säga att det är ju alltid du som flyger som fattar besluten, även när du befinner dig i kontrollerad luft. Lita aldrig helt på var trafikledningen ger för upplysningar, fastän du har full koll så finns det andra som inte har det, quod erat demonstrandum.
     
Laddar...

Dela sidan