Flyga utomlands?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av edlundarn, 13 Augusti 2007.

  1. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Hej!
    Är lite sugen på att flyga utomlands till och över lite roliga platser nästa sommar. Någon som gjort en sån resa?
    Hittade i KSAB katalogen Jeppesen Bottlang VFR manualer som enligt katalogen ska innehålla allt man behöver för planeringen men den är ju väldigt dyr så undrar om någon har erfarnheter av den eller av planeringen i överhuvudtaget med lite tips?
    Samt lite tips om bra resmål skulle uppskattas.
    :h
     
  2. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Det finns ju sk "Trip-kits" att köpa (fanns i alla fall) på KSAB. Det är delar ur Bottlang, och jag tror det finns ett för varje land. Vad jag kommer ihåg var inte dom så billiga heller, jag minns inga priser...

    Själv har jag bara varit utomlands en gång. och det var till Riga under min IR-utbildning. Vet inte om det är så mycket att rekomendera om man inte ska in till stan (som inte vi var). Däremot var dom väldigt pigga på att sälja taxfree. Dom öppnar taxfrrebutiken (en byggbarack fullproppad med sprit och cigaretter) varje gång det kommer ett GA-plan, och du får skjuts dit oxå. Så var det 2001 i alla fall :tup
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det är Jeppesens (och KSAB's) hutlösa priser som har gjort att jag har satt igång med mitt projekt om flygplatsinfo, som jag planerar att utvidga till hela Europa. Jag antar att det är liknande som har inspirerat Fredik till Flygfältsguiden. Behöver du hjälp med någon speciell plats, så skicka gärna ett PM till mig så skall jag försöka ge dig info.

    Allmänt, är utlandsflygning både enkelt och fantastiskt trevligt. Och man kommeer till platser som skulle ha varit svårt att nå annars. Danmark och Norge och Finland är ju givna länder, men det är ju nästan inrikes. I Tyskland finns så många trevliga platser att även en lång lista blis alltför begränsad. Man jag kan ju nämna Bremen. Där går spårvagn till flygplatsen. Och i centrum har man gamla stan, som härstammar från Hansans storhetstid.

    I Holland är Groningen en väldigt bra plats för övernattning. Där finns hotell på flygplatsen. Antwerpen är en utmärkt flygplats i Belgien. Vill du till Paris, så finns det två bra alternativ: Beauvais, som ligger några mil utanför, men med flygbuss. Eller Toussous-le -Noble som ligger intill Versailles.

    Runt London finns flera flygplatser som är lämpliga för allänflyg. Eller varför inte besöka någon annan del av landet? Till exempel Norwich. På informationen om flygplatsen kan man under "obstacles" läsa varning för 120 m hög katedral nära final till bana 04. Och stadem ligger på gångavstånd från flygplatsen. Eller kanske Invernes i Skottland? Flyger du längs Loch Ness får du en väldigt vacker upplevelse - och kanske en skymt av odjuret.

    I Österrike är Linz och Graz mina favoriter. De ligger på varsin sida om Alperna och i Graz går det pendeltåg från flygplatsen in till centrum. Vill du till Rom, så kan du gå till Urbe, som ligger i stadens utkanter. Där är ont om parkeringsplatser, så man bör kontakta dem i förväg för att beställa plats. Där går lokalbuss in till centrum, men det vet de inte på flygplatsen.

    I östra Europa finns ju många spännande länder. Man kan nämna Krakow med en väldigt vacker stadskärna, eller Prag, som jag tycker är en av Europas vackraste städer. I Grekland kan man nämna Tessaloniki som ligger vid stranden, och där det mest är greker som turistar. Flyger du till Riga, så missa inte stadskärnan. Mycket vacker.

    Det här blev nog en ganska tråkig uppräkning, men möjligheterna är nästan obegränsade. Och som privatflygare har man möjligheter som överträffar det mesta.

    Och ta god tid på dig för turistande på platserna du besöker.
     
  4. gramlin

    gramlin Medlem


    Har du provat PocketFMS? Tycker det funkar bra för att göra grundplanering.
     
  5. Danny

    Danny Ny medlem

    Hej.
    Har gjort flera utlandsturer och det är inte alls så svårt som man kan tro. Dock måste man tänka på att bränslet är avsevärt mycket dyrare på de flesta håll. Särskilt enkelt är det inom EU då ju tull inte är ett problem.

    När det gäller information så finns många AIP tillgängliga via Internet via adressen http://www.eurocontrol.int/aim/public/standard_page/web_eur.html. Det finns också en databas med AIP på siten http://www.ead.eurocontrol.int/publicuser/public/pu/login.jsp. Registrering är kostnadsfri. Gränssnittet är lite krångligt men jag kan hjälpa dig om du inte kommer på hur man gör.

    Kom ihåg att du måste läsa in dig på tillämpliga delar av AIP och kanske främst ENR innan du flyger in i ett land. Det finns skillnader mellan länder som du måste hålla reda på. Du måste därför läsa in dig på varje lands bestämmelser både när det gäller tillämpliga delar av GEN och främst förståss ENR.

    Även flygplatsinformationen är viktig. Har en gång blivit stående ett par dygn i Kirkenäs efter att ha missförstått skrivningen kring bränsletider. Det gjorde inget eftersom vi flög upp resterande bränsle i en tur runt Kirkenäs men vi var två som missförstod skrivningen.

    I vissa länder kostar det pengar att lämna in ATS-färdplan. På vissa flygplatser kostar det pengar att bli ledd till sin parkeringsplats men om du hittar själv behöver inte betala. Du bör dock kunna lämna in färdplan via ARO, även om du är utomlands. Kolla med Flight Planning vad som gäller. Brukar ta med mig en bärbar dator och köra via mobiltelefon. Kostar lite förståss.

    Till vissa flygplatser är ATS-färdplan nödvändigt så måste du göra en oplanerad mellanlandning kan du behöva lämna in en ny ATS-färdplan för att komma till din slutdestination. Har du bara tillgång till Internet vi

    Island har alldeles speciella bestämmelser med t.ex. extra bärbar vattentät radio som flyter, räddningsdräkt och att man bara får flyga till och från IFR.

    Det används fler luftrumsklasser utomlands än i Sverige. Viss luft t.ex. A kan du inte få klarering in i VFR. Det måste man tänka på när man planerar så att man har med i sin färdplanering den extra sträcka det tar att flyga runt.

    IDENT på transpondern används ofta i vissa länder. Vissa länder har flyginformationsområden, en tjänst som fanns i Sverige en gång i tiden, men inte finns kvar. Tänk på att du kan bli oväntad omdirigerad och se till att du har bränsle även för sådana fall. Tänk också på att du i sådana fall kan passera kontrollerad luft och att du begär klarering. Det är inte säkert att du blir upplyst om detta av AIS.

    Jeppesens VFR-kartor fungerar bra och är inte särskilt dyra (förhållandevis - allt är ju relativt).

    Du behöver alltså inte köpa Bottlang utan jag rekommenderar att skriva ut informationen från Internet och sätta den i en mapp som du sedan har under resan.

    Det bästa färdplaneringspogrammet är enligt min mening Jeppesens FliteStar. Med alla buggar och fel har jag hittills inte hittat något bättre. Uppdateringarna och väder är rimligt prissatta och IFR-versionen är rekommenderad även om du flyger VFR.
     
  6. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Tack för svaren!
    Det blir nog över till Baltikum lite nu i höst och vinter då det ligger nära till hands, bor ju på Gotland. Sen till sommaren ner mot Gdansk, Krakow och sen in mot Europa och uppåt igen, ja det finns endel att välja på :)
     
  7. Danny

    Danny Ny medlem

    P.S. Polen lär vara en alldeles egen utmaning. Du bör nog först kontakta någon som flugit dit och har erfarenheter av Polen innan du ger dig iväg.
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

Laddar...

Dela sidan