Flyga utomlands

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Djin, 5 Oktober 2007.

  1. Djin

    Djin Ny medlem

    Är det nån som har nån erfarenhet av att flyga utomlands?
    Att resa till ett annat land och sen hyra en pa28/c172/etc och flyga en sväng.
    Eftersom europa har samma cert så bör ju detta vara möjligt.
    Men vad bör man tänka på när man flyger i ett annat land?
     
  2. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    *väntar vemodigt på allans inlägg*
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Tyvärr, Fakkah, min erfarenhet på området är väldigt begränsad. Jag har prövat det i Australien, och i USA har jag varit i kontakt med några klubbar och uthyrare för att höra vad de krävde. Men jag hade aldrig tid att göra verklighet av ideerna.

    Som Djinn säger, så skall en PPL gälla i hela EU utan ytterligare formaliteter.

    De uthyrare jag har erfarenhet av har fungerat ungefär som svenska flygklubbar, dvs uthyrning endast till medlemmar. I en del fall har gästmedlemskap varit möjligt. Hos kommersiella uthyrare finns inga sådana krav.

    Alla jag har träffat på kräver en checkflygning och i en del fall litet koll av teori också. Är man bara ute efter en kortare flygning kan checkflygningen vara tillräckligt för att fylla behovet.

    Två saker bör man tänka noga på om man ger sig iväg på egen hand. Det ena är att få så mycket lokal information som möjligt. I Australien, avråds t.ex. från att nödlanda i vatten. Krokodiler uppfattar plask som att någon är i nöd ( = god mat lättilgänglig)!

    Det andra är att kolla försäkringsvillkoren noga. Undantag, självrisker etc. Det vore inte roligt att få en räkning på 10000 Euro efter ett eventuellt motorstopp.
     
  4. tpack

    tpack Ny medlem

    What allan.emren said. There are more rentals available in US from flight schools than that from private clubs. Many schools (often referred as FBO) will accommodate walk-ins and rent after a short checkride with their local instructor (provided that all documents are in order). Primary concern for flight schools is to satisfy their own insurance requirements. You are required to show valid non-owned aircraft physical damage coverage insurance (often referred as renter’s insurance). Such insurance policy is intended to cover the owner of the aircraft (FBO) not the user of the aircraft. In case of accident, your damage coverage is used for their deductible.

    It is also recommended that you have a liability insurance policy to protect you against claims arising from bodily injury and property damage for which you are legally liable.

    I typically purchase annual insurance policy which covers both ends (non-owned aircraft physical damage + liability insurance) through AOPA for about 280USD/year.
     
  5. Djin

    Djin Ny medlem

    okej. tack för alla svar.

    Var även inne på att klubbar har nån form av utcheckning och gästmedlemskap. Så en uthyrningsfirma var det jag hade i tanke.

    Ni som undrar var jag hade tänkt flyga så skall jag besöka Island nu för 8onde gången och första gången med cert. Så tänkte flyga lite över ön.
     
Laddar...

Dela sidan