Flygbränsle

Diskussion i 'Flygteknik' startad av saltis, 4 Maj 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. saltis

    saltis Ny medlem

    Är det inte dags att hitta nya billigare och miljövänligare bränslen till våra sport/privatflygplan? Vad sägs om etanol? Kan det gå att flyga på?
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Det som verkar vara mest på gång är diesel gjord på alger eller restprodukter från matlagning...
     
  3. saltis

    saltis Ny medlem

    Etanol

    Jag tänkte på befintliga flygplan ute i klubbarna mm. Bensinmotorer går att köra på etanol men endast små modifigeringar. Nu med andra generationens etanol (som görs på restprodukter från jord/skogsbruk) bör priserna bli väldigt intressant :tupX2
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Nu tror jag du får läsa på lite, om inget sensationellt har gått mig förbi så har vi stora problem med ånglås redan vid liten inblandning av etanol i bensinen.
     
  5. saltis

    saltis Ny medlem

    Det är inte 1970 längre och med lite vilja (dvs forskning) så går problemet att lösa. Tekniken går framåt! :tupX2
     
  6. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    I de flesta äldre flygmotorer är det ju tyvärr fortfarande 1970-tal, ett av de stora problemen är just att "sprit och flygning inte hör ihop" (slangar och förfrysningar). Vi håller tummarna för att Saltis har rätt i att problemen går att lösa. Är Lars Hjelmberg en av de som går i bräschen? Finns det fler idealister och utvecklare?
    Själv upplever jag det som ett problem när (dumsnåla) tyskar lånar cyklar för att dra till bensinmacken och köpa (svensk etanolstinn) 95-oktan-soppa i sina plastdunkar. Seriös och saklig info är förstås som vatten på en gås...;-(
     
  7. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Ett annat faktum som gör etanol mindre atraktivt för flyget är att detta bränsle innehåller ca 35 % mindre energi per viktenhet än bensin vilket innebär att bränslet som behövs för en viss flygsträcka blir ca 35% tyngre.

    Detta har ingen större betydelse för bilar men för flyget är detta problem större eftersom varje kilo extra bränsle innebär en mindre nyttolast samt en högre bränsleförbrukning.
     
  8. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Det märks ju med bilar också. Det var ju helt värdelöst, man fick ju tanka dem hela tiden. Då var det bättre att fylla dem med bensin istället, så så gick det med det... Tacka vet jag diesel, minimialt CO2 utsläpp och bränslesnåla motorer, verkar som om det kan bli framtiden för flyget också, kanske, om inte politikerna lägger sig i...
     
  9. Kalle Johan

    Kalle Johan Ny medlem

    Jag flyger en Eurostar med 100 hästars rotax motor. Jag tankar VPower och planet fungerar bra på bilbensin. Idag hörde jag i klubbstugan att jag inte kan flyga hur högt som helst med bilbensin i tanken. Finns det någon som vet om det är så?! Tacksam för svar!
     
  10. control

    control Välkänd medlem

    Tidigare tror jag att Shell garanterade att VPower var utan etanol och då var det nog inget större problem. Men nu lovar de inget och jag tror att de tvingas sätta i minst 5% etanol och då finns det definitivt risk för ånglås. Är en Eurostar högvingad och med ett bränslesystem där alla ledningar går nedåt till motorn utan böjar uppåt? I så fall är det förmodligen lugnt men varken jag eller någon annan lär våga påstå att det verkligen är ok...
     
  11. Kalle Johan

    Kalle Johan Ny medlem

    Eurostar är lågvingad och bränsle tanken sitter bakom våra sitsar.
     
  12. frerut

    frerut Ny medlem

    Hakar på denna tråd istället för att skapa en ny. Går i tankar att skaffa eget flygplan och har hittat en Jabiru UL450 (med 80hk Jabiru 2200 motor) som verkar fylla mina behov men mitt problem är att få tag på bränsle. På fältet där jag tänkt ha den stående finns bara 100LL eller 98 oktan Mogas från lokala bensinmacken. 100LL vill jag undvika och skulle helst tanka 91/96 UL men har en halvtimmes flygtid till närmaste tank... Vill inte behöva släpa jeepdunkar för att tanka kärran och vill undvika att basera den på ett fält för långt hemifrån.

    Vi kör 98 oktan bilbensin i klubbens Eurostar med 100hk Rotax 912ULS utan större problem varken i segelflygbogsering eller privatflyg.

    Statoil har tidigare kört etanolfritt i sin 98-oktan, men har nu annonserat att de kan blanda i upp till 5% etanol i sin nya miles 98 och passar även på att höja priset...

    Nackdelen med Jabirun är att bränsletanken är gjuten av glasfiber och skall tydligen fara illa av för mycket etanolinblandning. Övriga drivlinan skall klara upp till 10% etanolinblandning, så den är ju "framtidssäker". Alternativet är att göra en ny tank som klarar av bränslet eller att leta efter ett annat flygplan, men jag vill uttömma alla möjligheter innan jag avfärdar den helt. Verkar vara en trevlig liten kärra som går att flyga billigt (om man nu bara får tag på rätt bränsle!).

    /Fredrik
     
  13. litens

    litens Aktiv medlem

    Hej ja, i England är användningen av bilbensin väl uppstyrt.
    http://www.caa.co.uk/docs/33/20120117SSL04.pdf

    Bränsletemperaturen får inte överstiga 20+ och högsta tillåtna densitetshöjd är 6000fot, detta är för att undvika ånglås.

    Många flygmotorer är dessutom ganska känsliga för ånglås då trycket i bränslesystemen är låga jämfört med många bilar och man kan operera på höga höjder. Har man otur får ånglåset fäste när bränslet väl börjat koka (metallen kyls i vanliga fall av det flödande bränslet) när det blir torrt ökar temperaturen och allt bränsle som kommer i närheten kokar med följden att motorn inte går att starta eller få att gå bra igen innan man når marken.

    Har dock flugit själv på bilbensin några långa sträckor på 10000fot utan problem i Borlänges Eurostar, hade dock en gång problem efter start och det var lite driftsäkerhets problem en period där motorn tappade kraft efter start. Vad det berodde på är lite oklart men gemensam nämnare är att det var ganska varma dagar så jag tror det var ånbildning i bränslet.

    Om CAA godkänner användning under 20c och under 6000fot så tror jag det är helt safe inom de parametrarna.

    Finns ju en anledning till att flygbränsle skiljer sig från "seanbanan" bilbensin så man skall beakta att bilbensin har en snävare säker operativ "envelop" men det är ju inga problem. Alla flygplan har begräsningar och kör man bilbensin är det en till grej att ta hänsyn till men det kan det vara värt för besparingen.

    Med detta sagt så är ju inte 100LL helt fail-safe heller, på Piper Seneca skall de extra bränslepumparna på över 10 000fot.
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Jonas
    Svar:
    20
    Visningar:
    5,050
  2. Fredrik
    Svar:
    30
    Visningar:
    10,438

Dela sidan