Flygeteori ?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av dypen, 6 Oktober 2007.

  1. dypen

    dypen Medlem

    Hei alle, håper noen her kan hjelpe meg ?

    Jeg står fast med flygeteorien. Finnes det noen nettsider som viser inngående beregninger av "Vekt og balanse beregning"

    Trenger også regneeksempel for tyngdepunktberegning, formelen "momentligning" for å finne CG (center of gravity)

    NB! Det er en mannsalder siden jeg gikk på skole så jeg må fores med teskje, jeg skall heller ikke pårope meg å ha vært flink i matte. Jeg har tid, motivasjon og selvdisiplin til å fullføre! :tupX2
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej Dypen! Kul att höra att du kommit igång med teorin :)

    Jag vill passa på att slå ett slag för "Kunskapsbanken om flygutbildning" som finns under rubriken "Kunskapsbank" på Flygfyrens förstasida. På den här sidan finner du ett 97 sidor långt kompendium ( "Aircraft weight and balance handbook" ) som avhandlar det mesta som har med vikt- och balans att göra. Hoppas detta är vad du söker!

    Hör av dig om det dyker upp fler frågor!

    Mvh
    Fredrik
     
  3. superfeet

    superfeet Ny medlem

    Hallo Norge,

    Här finns en länk som ev. kan vara till nytta video filmer utb. m.m
    även länk till Jenny's sida samt morse code ... mer filmer inom kort ..
    för att det skall funka - hoppas Ni har bredband...

    Länk: http://www.gekkoeurope.com/FlyingRib.html

    Ha det,

    / JR
     
  4. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Finns nog någon som kan svara på en hel del frågor om W&B här skulle jag tro. ;)

    Det är i grunden lätt, men det är också lätt att tänka fel och skjuta sig själv i foten. Lösningen heter att tänka efter och dubbelkolla.

    Det hela handlar om att räkna ut hur vi skulle kunna ersätta alla bitarna i flygplanet, dess last, dess bränsle och så vidare med en enda fiktiv vikt, med samma totalvikt, placerad i flygplanets tyngdpunkt.

    För att åstadkomma den saken använder vi oss av moment.

    Ett moment definieras i det här sammanhanget som avståndet från ett fast referensplan till tyngdpunkten av en massa gånger vikten av samma massa. En stor massa nära referensplanet ger samma moment som en hälften så stor massa dubbelt så långt från referensplanet.

    Den massan kan vara förare, passagerare, bränsle, det tomma flygplanet eller det fullastade startklara flygplanet.

    Som referensplan väljer man om man är klok ett geometriskt plan en bit framför flygplanets nos. Många som skapar W&B-formulär och diagram för småflygplan är inte riktigt kloka och väljer istället underliga referensplan som motorspantet. Det spelar iofs liten till ingen roll för den som bara flyger maskinen, men skapar en potential för misstag när det kommer till att modifiera flygplanet.

    (Mer centralt placerade referensplan kan vara vettigt, för att inte säga nödvändigt, om man skall arbeta med index istället. Poängen med det är dock enligt min uppfattning begränsad inom småflyget.)

    Det finurliga med moment är att man kan lägga ihop dem. Räknar man ut vilket moment tyngden av varje bit av flygplanet skapar och lägger ihop alla dessa moment så får man samma totalmoment som det moment en vikt motsvarande flygplanets totalvikt och placerad i dess tyngdpunkt skulle skapa.

    Eftersom vi räknat ut flygplanets totalvikt vet vi att det momentet är totalvikten gånger avståndet från referensplanet till tyngdpunkten.

    Momentet = Avståndet x Totalvikten

    Vill vi då ha fram tyngdpunktsläget, d v s avståndet från referensplanet till tyngdpunkten, får vi

    Avståndet = Momentet / Totalvikten

    Antag att det tomma flygplanet väger W1 kg och har ett tyngdpunktsläge på avstånd d1 från referensplanet.

    M1 = d1 x W1

    Fyll sedan på med W2 kg bränsle på avstånd d2 från referensplanet.

    M2 = d2 x W2

    Sist sätter du dig själv, vägandes W3 kg på avstånd d3 från referensplanet.

    M3 = d3 x W3

    Det totala momentet blir då M = M1 + M2 + M3

    Den totala vikten blir W = W1 + W2 + W3

    Momentet M, som bitarna skapar, kan alltså enligt ovan ersättas av det moment en vikt som väger W kg skapar om den placeras i det lastade flygplanets tyngdpunkt på ett avstånd d från referensplanet.

    M = M1 + M2 + M3 = W1 x d1 + W2 x d2 + W3 x d3

    M = W x d

    d = M / W

    Totalmomentet M räknar vi ut och W räknar vi ut. Sedan kan vi räkna ut tyngdpunktens avstånd från referensplanet, tyngdpunktsläget, d.

    Detta kan räknas i tabellform utan att man överhuvudtaget förstår vad man gör. Det är precis på det sättet man skapar problem för sig själv, eftersom man då inte har förutsättningarna för att fånga eventuella fel genom att dubbelkolla resultaten genom en smula sunt förnuft.

    Hoppas att det hjälpte lite. Ofta är det bra med flera olika infallsvinklar när man försöker sätta sig in i något.
     

Dela sidan