Flygklimatet i Sverige/Stockholm

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Foxis, 7 April 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 15 medlemmar.
  1. Foxis

    Foxis Ny medlem

    Hej,

    Ny medlem här som liksom er andra är flygentusiast sedan barnsben. Dock inte tagit tag i flyg på riktigt tidigare då jag inte haft tid.
    Nu då jag i medelåldern är ganska framgångsrik och funderar på att göra slag i saken, ta PPL och köpa flygplan så inser jag att det ter sig ganska hopplöst; Merparten av små fält nära Stockholm är avvecklade och på Bromma är GA inte välkommet alls.

    Jag vet att det finns alternativ (Skå, Västerås, Skavsta etc.), men samtliga ligger helt enkelt för långt bort för att det ska kännas praktiskt, och att flytta längre ut enkom för att komma närmare ett fält känns lite tveksamt. Speciellt då Skå som är enda riktigt Stockholmsnära fältet är ett gräsfält utan belysning.

    Detta ger upphov till några frågor:
    1. Ni som är / har varit i liknande sits (alltså inte bor granne med lämpligt fält), känns det ändå tidsmässigt värdefullt att flyga i längden med 1+ timme till fältet?

    2. Hur kommer det sig att svenskt flyg verkar vara i ett tillstånd av ständig nedmontering? Att landets huvudstad inte har EN enda GA-flygplats stadsnära är rent utsagt pinsamt i ett internationellt perspektiv. Jag förstår inte att inte klubbar/företag skapat större motstånd och rabalder?

    3. Fråga till de med internationell erfarenhet: Hur står sig Sverige gentemot andra länder vad gäller att ta / behålla cert? Givet valet att ta cert i Sverige före utlandsflytt och konvertera, kontra helt enkelt vänta och ta cert i nya landet - finns det några markanta fördelar/nackdelar? Flytt går eventuellt till nordamerika inom några år.

    Ledsen för den något negativa tonen, men tack på förhand för alla svar och kommentarer! :)
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Jag tycker det är en diskussion som behöver tas.

    Personligen tror jag att det är flera samverkande faktorer, några:

    Sverige/Svenskar har under flera generationer nu, varit vana vid att staten/sammahället står för resurser/möjligheter. När nu framförallt S ändrat sig mycket i denna fråga och anser att allt mindre är statens/landstingets/kommunens ansvar så försvinner flygfält, skjutbanor, motorbanor. Nästan allt som inte är ungdomsidrott (eller genus ;) ) förlorar sina bidrag och övriga resurstillskott i form av mark, lokaler etc.

    Föreningsverksamheten och ideellt arbete minskar kraftigt, detta beror nog inte så mycket på att vi nu numera är latare/snålare/ovilligare som att dagens samhälle bokar upp så mycket mer tid av oss. Bodde man tidigare på en mindre ort så fanns det i princip bara en förening att delta i, till detta kunde du lägga till något personligt intresse. Nu är det inte ovanligt att föräldrar förväntas engagera sig i 3-4 stycken föreningar som barnen är aktiva i, plus samfällighetföreningar, skolplaneringsmöten i en helt annan utsträckning än tidigare osv.

    Sen kanske det är så att vi flygare hoppas för mycket på att komma med av bara farten med argumentet om att varje ort behöver en flygplats för näringslivet. Vi kanske borde agerat mer som golfare och startat aktiebolag, köpt mark och anlagt egna flygplatser designade för våra ändamål i högre utsträckning.

    finns mer men nu måste jag jobba...
     
    • Gillar Gillar x 3
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Intressant tråd och det finns många svar på frågorna men jag försöker svara enligt det jag tror:
    1. Jag åker ofta ganska långt för att flyga och man får helt enkelt försöka göra lite längre flygningar. Att sitta i bil två timmar för att flyga en försöker jag att undvika så gott jag kan. Sedan beror det såklart på var i Stockholm man bor. Om man bor mot Skå, Norrtälje eller Södertälje så är det ändå inte så långt till flygfältet, problemet är väl främst om man åker in i från city eller typ Värmdö-hållet.
    2. Man har under alldeles för lång tid inte brytt sig om att ha dialog med beslutsfattarna, levt i skymundan och hoppas på att man inte stör någon. Till slut funkade inte det längre och nu när mark(särskilt nära storstan) är otroligt värdefullt så är flygplatserna det första som åker. Flygcommunityn är också relativt få och det är svårt att kämpa mot de stora aktörerna(stat, kommun) som det alltid är när det kommer till flygplatser.
    3. Om du ska flytta till USA inom två år så skulle jag kanske vänta, förutsatt att du tror att du kommer få mer tid där borta så att du verkligen också kan flyga mer. Om inte, då borde du ta det nu direkt. Det finns distansutbildningar som underlättar att få tid till teori och många klubbar kan hjälpa dig med praktiska delen.
    Kör hårt och börja flyga, det är jäkligt kul! :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Det är förjävligt hur småflyget har behandlats i Stocholm. Jag är stockholmare och när jag lärde mig flyga på Bromma så fanns både Barkarby och Tullinge kvar. Vi samsades alla finfint på Bromma. Men nu är det isstormar och bottenfruset. Jag har skrivit om det i andra inlägg här, se nedan. Nu är det nog försent. Som alla vet så byggs det aldrig nya flygplatser, utan det läggs endast ned gamla. Det går inte politisk eller socialt att göra längre. Hoppas givetvis jag har fel, men jag tror Sverige har större chans att skicka en raket till månen än nånsin få ett GA hem i stockholmsregionen.

    Här är vad jag skrev i tidigare tråd som tar upp en del av problematiken:

    http://www.flygfyren.nu/community/index.php?threads/rädda-allmänflyget.3015/

    Men det är en grej till jag vill ta upp. Sverige och delar av europa har ju en lång tradition av platta sociala strukturer, vilket är mkt bra på många sätt. Små klasskillnader. Men en av nackdelarna med det - och synnerligen har varit ett problem för mig själv som svensk - är att man inte vill sticka ut. Man vill inte skryta, eller säga hur mkt pengar man har eller tjänar, för att man är livrädd för den sociala skammen som kommer med det i Sverige. Så verkligheten blir att man går och håller tyst om sin flygning för att inte bli anklagad för att vara miljömarodör, eller elitist, eller rikemansgosse, eller född med silversked i mun (även fast man tjänat vartenda krona själv). Folk förstår inte, och tror att flyga och äga flygplan är detsamma som att vara multimiljonär. Att äga båtar, som kostar mycket mer, eller sommarställen, lyfter ingen på ögonbrynen åt eftersom det är nationalsport. Men flygplan! Hugaligen! Guuud va dyrt.

    Här måste vi bryta våran nationalkaraktär och göra två saker:

    1. Tala om för folk att det inte är så himla dyrt som dom tror, visa dom hyr mkt nytta man kan ha av flyget och förklara att det faktiskt är billigare än golfande, sommarstugor och båtar. Man behöver inte slå knut på sig själv och ljuga, eller försöka sälja in dom på det absolut billigaste UL flyget heller, utan låta dom själva se värdet av det.

    2. Äga det. Och med det menar jag, precis som varenda biltidning har en Ferrari på omslaget, trots att 99% aldrig kommer ha råd köpa en, så skapar det en aspiration (engelska). Dvs, nåt att se upp till eller ett mål man kan nå. Det generar ett intresse. Så jag har helt slutat hålla mig i skymundan och hålla tyst om min flygande och mitt flygplan. Idag berättar jag för alla och envar som vill lyssna, tar med dom på en flygtur så ofta jag kan, visar dom värdet av att ha en egen flygmaskin, hur man kan resa och spara tid med det, hur man kan knyta nya kontakter och använda sig av det för sin verksamhet etc. Man måste sluta försvara sina intressen defensivt. Enda sättet att förändra är ju att vara sig själv och se det som det mest naturliga i världen. Så sluta göm dig bakom flygandet och ägandet, ÄG det och låt andra bli inspirerade av din passion och värdet av din hobby.
     
    Senast redigerad: 17 April 2017
    • Gillar Gillar x 3
  5. Foxis

    Foxis Ny medlem

    Jag tror du har helt delvis rätt, Adam. Miljöaspekten verkar vara ett gigantiskt problem, kombinerat med Not In My Back Yard. Däremot undrar jag om kostnads-aspekten och rikemansstämpeln spelar in speciellt mycket längre?
    Jämför andra "prestigehobbies", ägandet av både dyra båtar och bilar är mig veterligen på uppgång i Sverige och det känns även som om gen-X och yngre helt släppt den jante-lag som äldre generationer vårdat. Idag syns man gärna.

    Min ganska dåligt underbyggda uppfattning (har endast tittat på GA utifrån under längre tid) är att två faktorer skapat ett moment 22 som kan vara svårt att bryta:

    - Intresset för flyg har generellt gått ned.
    Då jag var liten så var var och varannan kompis flygintresserad. Och man exponerades mer för flyg. Draken/Viggen flög förbi titt som tätt, flyguppvisningar var ganska vanliga, osv. Och det fanns väsentligt mindre som konkurrerade om intresse. 90-talister och yngre har (enligt min uppfattning) *överlag* sämre fokus och tålamod - all payoff ska komma fort, annars är det inget kul.

    - Tillgängligheten är och har varit ganska dålig.
    Mindre klubbar och sämre lägen för dessa minskar både möjlighet att testa samt exponering. Det finns då inget naturligt sätt för intresset att väckas, och om det trots allt finns intresse så är det svårt att omsätta i praktiken.

    Jag är väl själv ett talande exempel. Jag har både intresse och förutsättningar att ta PPL + IFR etc. om jag vill. Lider av tidsbrist som de flesta andra i medelåldern. men kan ta mig tid. Det som avskräcker är just bristen på fält och utbildningsmöjlighet i närheten.
    Därmed kanske jag inte ger mig in i det. Att ha 1+ timme till närmaste fält är ett problem. Svenskt flyg "mister" då ännu en potentiell utövare, ännu en person att idka opinionsbildning osv.

    Det verkar dock inte alls vara ett svenskt problem som jag först trodde. Det ser snarlikt ut överallt (speciellt i USA/Kanada). Och problemet verkar svårlöst. :-(
     
    • Gillar Gillar x 3
  6. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Det är mkt möjligt att inställningen till jantelagen har tonats ned i Sverige och att man idag inte har nåt emot att synas litegrann. Jag har inte bott hemma i Sverige på snart 20 år, så har inte riktigt fingret på pulsen, så att säga.

    Om du har råd och kan ta dig tid, så skulle jag rekommendera dig att göra det ändå. Flygning, flygplansägande och resemöjligheterna är fantastiska med flyg om man bara är villig att ge det en chans. Ja, instegströskeln är lite högre och det krävs att man viker lite tid åt det, men annars är det inte svårt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Man ska också komma ihåg att allt inte bara är skit inom GA.
    • Det finns flera flygklubbar i landet som just nu upplever en boom av elever
    • Många klubbar har brist på lärare och inte elever
    • EASA kommer med nya regler för GA som underlättar väsentligt både utbildning, certifikat och flygplansunderhåll
    • Unga människor är också fascinerade av flyg, det ser vi t.ex. genom Young Pilots som FFK driver
    • Stockholm och Göteborg har drabbats väldigt hårt av nedskärningar men i övriga landet har man det i många fall ganska bra med flygplatser
    • GA hade sin absoluta topp på 80-talet och det är fortfarande många piloter kvar från den tiden, det tror jag gör att vi hade haft en viss negativ trend oavsett tillgänglighet på flygplatser och så vidare
    Nu handlar det om att skapa något nytt. Väldigt många klubbar behöver få in nytt blod i styrelserna och anpassa sig till en modern verklighet med swish-betalningar, GPS-flygning, förbättrade webbplatser och en välkomnande miljö.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Foxis

    Foxis Ny medlem

    Det är klart allting inte är skit. Mitt perspektiv är ett rent storstads-/stockholmsperspektiv, där markbrist i kombination med miljö-iver verkar skapat en extrem situation.

    För att GA ska få fart ordentligt så är min ringa tanke som outsider att flyget måste upplevas mer modernt ur miljöperspektiv. Möjligt att nya drivmedel och motorer kan ge bättre status. Flyg måste också återigen bli attraktivt och hett. Aktörer på marknaden behöver idka lobbying och marknadsföra. Det är inte ofta man blir exponerad för reklam för flygplan o.d. annat än i fackpress eller på dedikerade webbsidor. Om bara en del av de som idag köper sin andra eller tredje sportbil / båt fick idén att köpa ett flygplan istället skulle läget förmodligen se helt annorlunda ut.

    Tja. Kanske dags för mig att "lägga pengarna där munnen är".... :D
     
    • Håller med Håller med x 1
  9. Larscho

    Larscho Moderator

  10. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Tror verkligen nyckelordet är att modernisera (och det tycker jag verkar vara på väg!). Det går inte att tvinga fram ett intresse, utan man måste ändra sig för att stå sig i "konkurrensen". Jag tror många skulle bli frälsta om de bara gör slag i saken och provar/börjar, men man ska ju få folk dit också. Sen finns det nog också ett arbete med att hålla folk flygande, och då menar jag inte flyga i högre och högre åldrar utan snarare att få nyblivna flygare att fortsätta flyga och engagera sig mer.

    Generellt är det ju så att ju mer vi flyger ju roligare och billigare (per timma) blir det ^^

    Nu kapar jag tråden lite, för jag tycker mig inte lyckas hitta tråden som var dedikerad till den siten. Det hänvisas i videos etc att man skall "följa Dannys resa till PPL på gillafly.se" men siten i sig verkar inte ha någon levande information där man kan göra just detta. Bör man inte ha filmklipp och radioinlägg etc på den sidan så att man kan just följa resan där?

    Tycker sidan och kampanjen är ett väldigt trevligt initiativ, men just sidan känns som om den kunde må bra av att "hänga med".
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Kampanjen är nystartad och det kommer att dyka upp mer och mer allt eftersom. Det jobbas på. :)
     
  12. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Andra har redan sagt kloka saker gällande de två första punkterna så jag lägger krutet på den sista. Men för att sammanfatta:

    Jag bor i Stockholms innerstad och pendlar till Västerås (med buss/tåg) för flygträning numera. Det går alldeles utmärkt. Jag är medlem på Hässlö och har flera gånger tagit bussen dit för att ta en timme i planet och sedan sitta två timmar i kollektivtrafik för att ta mig hem. Det låter horribelt men fungerar. Har du bil är det en timmes resa. Tro mig, det fungerar.

    Jag har valt en sorts mellanväg när det kommer till att tacka diskussionen kring GA´s ställning i riket. Ergo, jag tycker att det är sjukt tråkigt att i synnerhet Stockholm har tappat all markkänning med sportflyget men jag saknar heller inte förståelse för att det blivit just så. Markfrågan är reell för staden och att ha en flygplats mitt i en stad känns sådär ur säkerhetssynpunkt.

    Miljöfrågan är verklig, såväl ur buller som giftsynpunkt.

    Kostnaden att driva en flygplats är inte att leka med. Jag förstår att folk utan koppling till flyget undrar varför i helskotta de på skattesedeln ska subventionera en flygplats som bara spottar ur sig röda siffror, år efter år.

    Lösningen på ovanstående är att vi måste bli bättre på att göra reklam för oss själva. Få folk att se mervärdet av flyget. Vara självkritiska när vi bör vara det (miljö), visa verkligheten när vi kan det.

    Jag tog mitt PPL i USA för två år sedan men valde en skola som erbjöd ett EASA (alltså ett europeiskt certifikat). Detta för att jag inte ville konvertera på hemmaplan sedan. Flygningen i USA är fantastisk och man kan flyga på ett lite mer avslappnat sätt än i Sverige. Med "avslappnat" menar jag inte mindre säkert utan där är det väldigt vanligt att folk hyr ett plan en söndag för att flyga till ett fält för att ta en hamburgare. Trafikledning är tillmötesgående (det är den i Sverige också bör tilläggas), flygplatser finns överallt och är välkomna för GA, i de flesta fall utan startavgifter. Behöver man parkering över natten är det också oftast en spottstyver. Und so weiter.

    Men.

    Idag är det inte mycket billigare att ta ett PPL i USA än i Sverige. Fördelen är att det kan gå lite snabbare där men jag tillhör de som valt den snabba vägen och helst inte rekommenderar den till andra. Det är mer harmoniskt och bättre att göra det i makligt tempo. Man blir bättre av att få flyga i dåligt väder och inte bara få "CAVOK" varenda dag. Dessutom är amerikanska FAA mycket behagliga att ha att göra med och har du ett svenskt certifikat är det mer eller mindre bara pappersarbete innan du står där med en amerikansk licens i handen (som dock är baserad på din svenska så det ska hållas vid liv, dock finns det EASA-examinatorer även i USA så det är inget problem). Detsamma gäller INTE omvänd väg.

    Summa summarum - flyg. Det är det bästa beslut jag tagit så här långt i livet.
     
    • Gillar Gillar x 3
  13. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Miljöfrågan är bullshit. Jag ägde en knapp 6m-lång båt tidigare som drog 0.9l /NM, vilket ansågs vara "miljövänligt", 5l landmilen alltså. I vår lilla hamn var båten i minsta ligan. Vad 43-fotarna drar vill jag inte ens veta. Men jag är rätt säker på att en PA28 drar mindre även om man glömmer magra, och man tar sig betydligt längre. Jag sålde båten samma månad som jag började skola mitt PPL.
    Sommarstugor för många miljoner och så ska alla köra senaste Audi numera. Dubbelstandard i allra högsta grad.

    Lättflyg är inte dyrt.

    Edit: jag vill gärna också ta mig till Stockholm fågelvägen, jag får väl testa Skå nån gång men Bromma hade varit så himla praktikst.
     
    • Håller inte med Håller inte med x 2
    • Gillar Gillar x 1
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    Släng ut en blänkare så får vi som bor här åka och plocka upp er. Jag kan ta första turen. ;)
     
  15. litens

    litens Aktiv medlem

    En positiv grund till situationen är att Stockholm växer så det knakar! Det finns många fördelar att bo i en expansiv region och en sak är klar för min del. Jag hade aldrig flugit så mycket och tagit så många ratings om jag bott kvar i Borlänge där flygfält var det minsta problemet. I stockholm´s regionen finns ett enormt utbud av flyg. Naturligtvis måste man vara bredd att ta sig ut-utanför stan för att hitta flygfälten men 30-40 minuter om man bor inne i smeten är inget att bråka om.

    Din negativa bild är tyvärr den rådande och är delvis befogad men huvudsakligen inte. GA växer så det knakar på många platser och jag har många-många flygvänner som inte har några problem att ha flyg som sin stora grej. Jag bodde förut i stan men sedan ett år i södra delen av Täby, jag flyger aktivt på 4 ställen och har tillgång till flygplan baserade på ytterligare tre, endast Västerås ligger mer än 40 min bort. Skå, Täby sjöflygklubb, Lidberga, Swedish Ultraflyers, Åkersberga, Norrtälje och Västerås. Har sjöflygplanet 8 minuter hemifrån men bor inte mer än 15 min från sthlm centrum= inget att klaga på som boende i Stockholm.

    Vill man absolut flyga "i city kan man tex hyra helikopter på Bromma.

    Det finns fler typer av billiga certifikat och billiga former av flyg än någonsin så det finns ingen anledning att hänga läpp.

    Ta dig samman och ta ett cert och berika ditt liv med flygning istället för att lyssna på klagosången på att det var bättre förr.
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. litens

    litens Aktiv medlem

    Bromma är öppet för alla, ta handling hos Grafair.
     
  17. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Men handling hos Grafair är väl i runda slängar 1500 kronor? Det är väl knappast överkomligt för den som bara vill ta en söndagstur?
     
  18. Jonas S

    Jonas S Ny medlem

    Trodde det var så men enligt uppgift billigare än så¨
    Citat: " Nä, men ialafall så kostar ju landningen 250Kr, sen ska man beställa handling från GRAFAIR för 700kr, men där ingår allt liksom. Parkering är gratis, man går till och från planet utan eskort där, hur många gånger man vill, gratis mat där, dem hjälper till med tankningen och allt"
    Källa vän som planerar att flyga dit.
     
    Senast redigerad av en moderator: 11 Maj 2017
    • Gillar Gillar x 1
  19. Fredan

    Fredan Medlem

    Jag flög till Bromma förra sommaren genom Grafair. Nu har jag inte summorna i huvudet tror det gick på knappt 1500:- men kostnaden var ungefär 50/50 splittad på handling och parkering (per 24h). 2 timmar gratis parkering ingick i handlingen.

    Jag fick komplett private-jet-treatment med min skraltiga PA28. Röd matta, gokaffe, glass- /dricka-kyl och loungehäng.

    Grafair tar dessutom hand om all administration inkl PPR. Hade ingenting med swedavia att göra.

    Ett tips är att fräscha upp rangerings-kunskaperna

    Som utflyktsmål är Bromma helt klart värt ett besök
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    OT: Snackade precis med Grafair och priset för handling på Bromma är 1500 kronor, inklusive 2 timmars parkering, (dock halva priset om planet är svenskregistrerat och det torde ju gälla de flesta inom GA-världen) plus startavgiften på Bromma (som är cirka 250 kronor). Parkering i ett dygn kostar 500 kronor.
     
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan