Flygklubbarna ryker från Bromma

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Adam, 1 November 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Adam

    Adam Aktiv medlem

    DN rapporterar om osäker framtid för Stockholms flygklubb:

    http://www.dn.se/sthlm/moderniseringen-tvingar-bort-privatflyg

    Synnerligen trist att klubbarna inte får plats på Bromma. Samtidigt har jag viss förståelse, det finns antagligen en poäng i att avlasta Arlanda och modernisera upp Bromma (som i dagsläget är en rätt underlig och opraktiskt flygplats, IMHO).

    Ska det vara så omöjligt att sportflyga runt Stockholm? Möjligen bidrar det att privatflyget idag känns en smula antikverat: att hyra en PA28 från 60-talet till höga timpriser och flyga runt bland långa asfaltsfält passar liksom inte in så bra när volymerna på flygplatserna ökar. Kanske ligger framtiden snarare i mindre, mer ekonomiska plan och små gräsfält runtomkring stan?
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Status?

    Hej,

    Finns det någon som är väl insatt i detta ämne och kan lämna en uppdatering om vad statusen är för Bromma och privatflyget och eventuella avhysningar?
     
  3. Almestad

    Almestad Medlem

    Vad jag har sett på SAS Flygklubbs hemsida verkar arrendatorna på Linta sidan blivit meddelade om att uppsägning kanske kommer ske av deras kontrakt också. Då är det lätta flyget verkligen utrotat på Bromma. Bra debattartikel för en vecka sen i Dagens Industri, läs den om ni missat. Landningsavgiftar på alla starter (skolning har haft det ett bra tag nu) efter årskiftet här, så vi får räkna med 313 kronor extra på varje privatflygning. Mer än så har jag nog inte att berätta. Fyll gärna på om jag missat nåt! :)
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag tycker det känns tragiskt att Stockholm snart inte har någon plats kvar för privatflyget så som utvecklingen ser ut nu. Det är ju ett skämt att man ska behöva ta sig tio mil bort för att kunna flyga. När jag flyttade upp till Stockholm var min tanke att gå min i någon utav flygklubbarna. Men med rådande trend ser det ut som att jag kommer att få fortsätta att ha min hemmabas i Norrköping, där jag för övrigt har mitt ursprung.
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Någon som vet om det har hänt något ytterligare i den här frågan? Status?
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    Sista jag hörde var att Lintaklubbarna inte blivit formellt uppsagda men fått någon form av förhandsbesked om att så skall ske... sanslöst!
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Är det detfinitivt nu eller finns det något kvar att göra för att rädda situationen på något sätt, till det bättre?
     
  8. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Såvitt jag har förstått så är kärnfrågan att Bromma ska utöka sin kapacitet till att landa större/tyngre flygplan (kategori 2C till 3C, vad det nu betyder). Hittills har man fått dispens från Transportstyrelsen, men på lång sikt måste man rensa bort diverse hinder för att klara säkerhetskraven.

    Som det verkar är det alltså en verksamhet som redan har rullat igång och det verkar osannolikt att den utvecklingen skulle kunna vändas. MEN, flygplatsens ledning har sagt att man välkomnar allmänflyget tillbaka när ombyggnationerna är färdiga. Hur det blir med det kan man förstås spekulera i. Just nu tror jag iaf att vi kan anta att klubbflyget får maka på sig.

    Jag tycker förstås att det är väldigt tråkigt att flygklubbarna inte får plats på huvudstadens enda kvarvarande flygplats. Samtidigt har jag full förståelse för att Swedavia vill driva Bromma flygplats på ett affärsmässigt sätt. Det skulle vara mycket intressant om någon från Swedavia eller flygplatsledningen läste den här tråden och ville ge sin syn på saken.

    Här finns några intressanta artiklar:

    http://www.svd.se/naringsliv/bromma-flygplats-aventyrar-flygplatsens-sakerhet_6481760.svd

    http://www.svd.se/naringsliv/flygsatsning-stridsfraga_6173125.svd

    Inom parentes sagt, så är jag tillräckligt gammal för att minnas en tid då Brommas nedläggning i princip betraktades som ett oundvikligt faktum! Mot bakgrund av det är det rätt kul att idag få se 146-or och bizjets över hustaken... (lite glädje i smolkbägaren, kanske...)
     
  9. joflin

    joflin Medlem

    Jag är intresserad av konspirationsteorierna kring offentliga/allmänhets-
    bolaget: Swedavias uppsägningsbeslut av privat-& affärsflyget
    från anrika Bromma flygplats.

    Den ena teorin ( kring ICAO-standardiserade krav på flygplats ( för
    att kunna härbergera "stora" trafikplan) ) har vi avhandlat i tråden.
    Och, det är ju preliminärt avfärdat av Swedavia själva;

    http://www.swedavia.se/sv/Swedavia/...enser-for-Bromma-Stockholm-Airport-beviljade/
    Intressant i sammanhanget är att spanska solkusten lär ha liknande
    tillsynsmyndighetsgodkännande utav nybyggda LEDS-flyplatsen ( som
    också, likt ESSB, är 45meter bred);

    http://en.wikipedia.org/wiki/Castellón-Costa_Azahar_Airport

    http://www.hangar.no/spansk-flyplass-ma-grave-opp-rullebane/trackback/

    Andra teorin, kring flygsäkerhetsargument har allmänt intressant debatterats
    hos DI-tidningen i mitten på Januari ( försöker länka; men citerar även kommentar-
    41 QUOTE*...skulle vilja utveckla säkerhetsfrågan.

    1 - Det finns flera sorters säkerhet, vilken gäller det här? Är det flygsäkerhet, är det tillträdessäkerhet, inbrottssäkerhet, IT säkerhet, eller är det patientsäkerhet kanske?

    2- Är det någon som har begärt ut det underlag som visar att säkerheten (vilken det nu är) är/blir underkänd med småflyget kvar?...*UNQUOTE)

    http://di.se/Artiklar/2012/1/17/256024/Affarsflyget-pa-Bromma-hotas-av-vrakning/

    Slutligen, funderar själv på att åberopa offentlighetsprincipen - och
    begära ut beslutsunderlaget hos Swedavia-Bromma, kring arrende-
    uppsägningarna ( främst Norra parkeringen, men ryktesvis - nu även Linta)...
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag tycker definitivt att du ska göra det. Bra idé!
     
  11. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Mer rykten...

    Joflin: snyggt summerat, fortsätt gärna gräva om du orkar.

    Jag besökte Bromma idag och fick höra lite snack "genom vinrankan". Det som sades är att vräkningen av av klubbarna på Lintasidan inte behöver vara så slutgiltig som det sagts. Det finns som nämnts en del gamla avtal som stipulerar vem och vad som ska flyga på Bromma, och oberoende jurister har tydligen haft en del att säga om Swedavias bedömningar. Alltså kan det här bli ett ärende som kommer att gå några vändor till...

    Den som lever får se. Bedömningen från flera håll verkar iaf vara att Swedavia saknar täckning för en del av sina planer, både juridiskt och ekonomiskt.
     
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  13. kungen

    kungen Medlem

    • Håller med Håller med x 1
Laddar...

Dela sidan