Flygledar jobb

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Flyg_92, 25 Februari 2008.

  1. Flyg_92

    Flyg_92 Ny medlem

    Hej. Vet inte om den här tråden om ATC utbildning hamnade rätt. Men det är ju trots allt kommunikation :laugh.

    Iallafall, jag var inne på www.bliflygledare.nu och fick fram lite behörighetskrav till trafikledarutbildning.

    Hittade lite saker som jag tyckte var konstiga. Nedan följer listan på behörigheter;


    Behörighetskrav
    Gymnasiebetyg
    Grundläggande behörighet för högskolestudier eller motsvarande kunskaper som Luftfartsverket bedömer likvärdiga.

    Särskild behörighet i följande ämnen

    Engelska
    Kurs B
    Betyg: Lägst VG

    Matematik
    Kurs C
    Kurs C+D
    Betyg: Lägst VG
    eller lägst G+G

    Svenska språket
    Kurs B
    Betyg: Lägst VG

    Samhällskunskap
    Kurs A
    Betyg: Lägst G

    Naturkunskap
    Kurs A
    Betyg: Lägst G

    Religionskunskap
    Kurs A
    Betyg: Lägst G

    Vad ska man med Religionskunskap, Samhällskunskap och Naturkunskap till? Till naturkunskap finns säker en "Naturlig" anledning, likaså samhälle.

    Men Religion!? Vad ska en flygledare med religion till?
    Kan det vara så att vissa flygbolag som tex IranAir blir försenade p.g.a. religionen? Antar att många av deras piloter är muslimer, och såvitt jag vet så ber muslimer ganska ofta, men förstår inte vad det har med ATC att göra.
    Eller kan det vara så att det har med terrorister och deras "mord-ritualer" (Eller vad man ska kalla det) att göra?
    Någon som kunskapen att svara på det?


    Edit: Dock ser jag inte konstigheter med att be, och förstår inte hur det kan hänga ihop med tidtabellerna, men jag har hört det någonstans.

    MVH Kalle
     
  2. wingh

    wingh Ny medlem

    Tror att mycket handlar om att man skall förstå varandra, inte språkmässigt utan hur en annan individ tänker etc. Religion grundlägger många gånger hur människa tänker och agerar.
    Human Factors-delen blir allt viktigare och exempelvis våra fundamentala grundvärderingar och reaktioner måste en flygledare har en viss förståelse för, då denne i mitt tycke sitter i en "j**la" sits. Han skall medla, planera och övertyga mig som befälhavare av ett flygfartyg, linjetrafik, marktrafik m.m. han skall tillgodose allas behov på smidigaste och effektivaste sätt.

    Kom gärna med mer inlägg i detta då mitt inlägg speglar mycket av mina tankar i denna frågan.

    ...och ja en del av våra FL är lite :lol speciella!

    //Christer
     
  3. Djin

    Djin Ny medlem

    Nej.
    Varför man ska ha godkänt i Religion handlar helt enkelt om att har du inte godkänt i det så har du inte ett slutbetyg från gymnasiet.
    Så är det.


    Däremot kan man fråga sig varför man skall ha VG i Svenska B, då svenska B endast består av literaturhistoria.
    "To be or not to be...air traffic controler!"
     
  4. Flyg_92

    Flyg_92 Ny medlem

    Okej. Men vilken linje ska man gå om man vill läsa

    Matte C

    Engelska B

    Religionskunskap
    Kurs A

    Naturkunskap
    Kurs A

    Samhällskunskap
    Kurs A

    Svenska
    Kurs B

    Fysik
    kurs B

    Det blir ju en kombination av trafikpilot och flygledar behörigheter. Med det är man behörig till båda pilot och ATC utbildning. Finns det ens något program som erbjuder de kurserna?
     
  5. Djin

    Djin Ny medlem

    Nu finns det ju inga krav på betyg när du gör din pilotutbildning privat, vad jag vet. Rätta mig om jag har fel.
    Däremot om du söker via TFHS ska du ju ha jääävligt bra betyg.
    Men sattsa på Natur du. Blir säkert bra.
     
  6. wingh

    wingh Ny medlem

    Natur är nog ett bra val.

    Dock kan du via intervju och om du har någon speciallitet via meriter som gör dig lämplig, ex. ett mångårigt arbete där du använder mycket matte. Det finns alltid mer än en dörr, gäller även tfhs (iaf atpl teorin)

    djin: men om betygskravet endast är för att bevisa att du är godkännd för högskolestudier, skulle det i praktiken räcka med ett godkännt högskoleprov. Även här kan man ju kvala in med meriter, arbetslivserfarenhet m.m. ? Eller tolka jag ditt svar fel? :q
     
  7. Djin

    Djin Ny medlem

    Nej. du kan ju inte komma in på högskolan med bara ett högskoleprov och inget slutbetyg.
     
  8. Flyg_92

    Flyg_92 Ny medlem

    Okej. Har sökt Natur och Teknik.

    Är du säker på att det är TFHS som kräver jättebra betyg? Jag känner en av deras lärare, och han säger att det är flygvapnet som testar en, och det inte har så mycekt med betyg att göra. Det är ju inte stridspilot testerna, utan bara den psykiska delen. Man ska dock ha Matte C, Engelska B/C och Fysik B, och Fysik B är gymnasiets svåraste kurs såvitt jag vet.

    Däremot på Arvidsjaur och Hässlö så ska man ha gudomliga betyg.
     
  9. Djin

    Djin Ny medlem

    Det är möjligt att det är så. Jag har inte så stor koll på det.
    Går bara efter vad jag har hört.

    Vad som är svårt på gymnaasiet är väl från person till person.
     
  10. Flyg_92

    Flyg_92 Ny medlem

    Det har du rätt i. Jag menar den mest intensiva kursen.
     
  11. wingh

    wingh Ny medlem

    du behöver bra betyg... det kommer att underlätta mycket för dig, varesig du studerar kommersiellt eller statligt.


    djin: Kollade lite på studera.nu du har rätt i en del:blush, högskoleprovet hjälper bara dig i en urvalsprocess om flera deltagare. Dock står även kvar att det finns fler invalsprocedurer än betygen.
    Har mina gymnasiebetyg från länge sedan men har ej haft nytta av dem för urval, utan har meriterande delar från yrkes och näringslivet som har givit de möjligheter jag behövt för högskoleantagning.
     
  12. wingh

    wingh Ny medlem

    å nä jag är inte 90 som det såg ut på föregående inlägg
    :p
     
  13. Djin

    Djin Ny medlem

    Ja, jo. Men du pratar ju om högskola!

    LFV och EPN har ju sina egna intagsprocedurer och kursstarter.
    Hösten 2007 hade dom 3 kursstarter för trafikledare.
     
  14. wingh

    wingh Ny medlem

    äpple... päron... japp dom smakade olika:tup f-n också :lol
     
  15. Djin

    Djin Ny medlem

    ehm...okej. Hänger inte riktigt med i metaforerna här men okej. Vi säger så
     
  16. Renas

    Renas Ny medlem

    Djin, det du skrev om att man behöver jääävligt bra betyg om man ska komma in på TFHS är falskt, man behöver endast G i alla betyg för att få göra testerna men det är där den svåra delen kommer. Dom kollar mycket mycket mer på testerna än på betygen men det skadar ju inte med bra betyg ;) !
     
  17. Djin

    Djin Ny medlem

    Jaha. okej.
    Men som sagt, jag vet inte mycket om TFHS. Går bara på vad jag har hört.
     
  18. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Renas, välkommen till Flygfyren! :)

    Mvh
    Fredrik
     
  19. Renas

    Renas Ny medlem

    Hehehe okej, trodde också som dig först och då blev jag j*vligt orolig men efter jag skickat lite mail till TFHS och fick reda på det så lättade hjärtat men sen är saken också att om man misslyckas med testerna kan man aldrig mer göra testerna, TROR JAG, men får man över en viss gräns men endå inte blir uttagen så måste man vänta ett antal år för att få göra testerna igen, om du har mycket meriter är det en bra sak och om du gjort lumpen så är det ett stort + :tupX2 !

    Tack så mycket Fredrik :laugh.
     
  20. Housh

    Housh Ny medlem

    Hej, kan som en Iransk Muslim säga att det är mycket bra att dom vill att man ska ha läst religion, på det sättet förstår ATC'n piloten bättre om piloten ska uttrycka sig på ett speciellt sätt osv osv..

    Sen kan jag säga det att på vissa av IranAirs flighter då dom flyger med B.74L har planen såkallade "Praying room" där man kan be men dom är till för passagerare, piloterna och flygteknikern ber efter att dom landat eller innan påbörjad flygning. Denna info har jag fått av min Mors morbror som jobbar som flygledare på Tehran tower!

    Nu kommer vi till terroristerna...
    Blir faktiskt ganska arg när alla muslimer dras över en kam, alla blir kallade terrorister pga att en idiot i Irak spränger sig själv "i Guds namn". Hade den personen varit riktig muslim skulle denne inte gjort det. I Koranen står det: "Att döda en människa är som att döda hela mänskligheten". Att döda är förbjudet, det är en synd.

    Jusstja, terrorismen, var den verkligen så aktiv innan USA anföll Irak? Själv hade man aldrig hört talas om ordet "terrorism" före invasion.

    Sen tror jag USA och "väst" har en jäkla stor roll i detta. De använder sig av deras "psykologiska krigsföring" mot muslimer.
    Vissa publicerar såkallade "Muhammed bilder", muslimerna blir arga och demonstrerar, nyheterna tar sin chans och visar hur grymma muslimer är och vad dom gör... Ganska roligt, "3000 demonstranter samlades på Tehrans gator och brände danska flaggor" hörde man på nyheterna, 3000 av 17 000 000 som bor i Tehran som i sin tur är 17 000 000 av 72 000 000 av hela befolkningen. Mer folk demonstrerade i lilla Sundsvall mot reinfelts regering än mot "muhammed bilderna" i Iran. USA LJÖG om muslimernas kärnvapen i Irak, dom LJÖG om deras massförstörelsevapen/biologiska vapen och dom LJÖG om att Saddam hade gömt undan vapen. Det konstiga/roliga i det hela är att USA med "väst" bla. Tyskland, Frankrike, Spanien, Österike Ryssland gav Saddam stöd både med pengar och vapen under Iran-Irak kriget för att Saddam skulle ta över Iran och på det sättet ta vår olja som skulle hamna i deras("väst") händer.
    Varje vecka dör en person, 20 år efter kriget i Iran pga skador de fick av biologiska vapen Irak använde mot Iran som dom fick av Tyskland/USA under kriget.
    Det är även bevisat att USA en gång i tiden gav Talibanerna i Afghanistan både ekonomiskt och vapen stöd.

    Irans svar för "Muhammed bilderna" var bilder om förintelsen, hela världen skakades av dom bilderna, ganska konstigt att man får publicera bilder om en profet men ej förneka förintelsen av 6 000 000 judar. Finns det ens någon yttrandefrihet för världen eller finns den bara när vissa tjänar på den?

    Blev lite off här men jag tycker det är viktigt, inte alla "svenssons" (Använder aldrig det ordet annars) som vet detta, många är tom rädd för muslimer, hoppas det blir en ändring på det!

    Det jag ville komma fram till är att det finns en helt annan bild av muslimer än vad dom i verkligheten är, själv är jag född muslim och tror på Gud men ej religös.

    Länge leve Sverige!

    Vh Housh.
     
Laddar...

Dela sidan