Flyglektyr

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Domino, 25 Augusti 2007.

  1. Domino

    Domino Ny medlem

    Tänkte kolla om ni har några bra bok- /tidnigstips.

    Här kommer mina:

    Ang tidningar, så kastade jag mig snabbt över flygrevyn i starten, men har tyckt att den är extremt tunn vad gäller privatflyg. Det är mest en samling notiser om militär- och trafikflyg.

    Bland tidningar är brittiska FLYER min favorit. Späckad GA-tidning med bra blandning av nyheter, tester, kuriosa och säkerhet.
    Framförallt gillar jag deras "säkerhetsnovell" som handlar om en fiktiv incident där man själv skall komma på vad som gjordes fel osv innan man kan läsa tidningens syn på det hela längst bak i tidningen.

    Boktips för den WW2-intresserade.
    "The Big Show" av och om Pierre Clostermann. Biografi om Pierres upplevelser som fransk RAF-pilot, främst i Spit och Tempest.
    Sanslöst fängslande och ovationer bland recensenterna.

    Jag skulle vilja ha tips om en riktigt bra flyg-bok. Även utbildande är av intresse. Dvs en bra fortsättning på PPL-teorin.

    Vad har ni hemma i hyllan?
     
  2. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Håller med om att Flyer är bra, har köpt ett antal lösnummer.

    En anna lysande tidninng är den amerikanska Flying, som jag prenemurerat på ett antal år. Täcker alla typer av flygning, från GA till trafikflyg och har krönikörer som representerar många olika typer av piloter.
    Den enda negativa är givetvis att allt handlar om USA, men det kan vara kul ändå!
     
  3. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Flyglitteratur ligger mig varmt om hjärtat så det var jättekul att den här tråden skapades.
    Det finns så otroligt mycket man kan lära sig av att läsa om vad andra hittat på genom åren. Listan kan göras mycket lång på böcker som är läsvärda men jag jag fyller på med några stycken som är lätta att få tag i:

    "Med flyget i blodet" av Kurt Klausson (fd FV-pilot, småflygare, trafikflygare luftis-kontrollant etc)

    "Mina flygarminnen och fotografier" av Anders Rogberg (Fd FV, pilot småflygare trafikflygare etc.....)

    Bägge författarna är mycket trevliga och ödmjuka personer som har en stor flyg och livserfarenhet........"Goa gubbar" helt enkelt.

    MVH
    Håkan

    Edit: PS. Tiskriften "Pilot" från UK är en mycket bra småflygartidning.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Här är ett urval av böcker som jag införskaffade för att kunna fördjupa mig:

    Nordian - Mass and Balance
    Nordian - Flight Planning
    Nordian - Meteorology

    Ovanstående böcker går att köpa på www.nordian.net
     
  5. Djin

    Djin Ny medlem

    När jag var yngre läste jag jämt och ständigt "Flyg för livet" och "Farlig Spaning".
    Mycket bra och spännade läsning. Läser dom fortfarande nu i 23 års ålder. :p

    Sen tidning kan jag rekomendera om du kommer över några gamla ex av Pilotmagazinet. Numera nerlagd tyvär. Men bra läsning.

    Tidigare nämnd i tråden "PILOT" från UK är bra. Finns på vissa pressbyrår. Även "Todays Pilot" är bra.

    Tyvär när det gäller UK-tidningar så fokuserar dom lite väl mycket över ww2 och hur bra deras plan var då. Kanske kul för den som gillar det. Men för mig är det lite väl mycket skryt och "Vi är bäst" snack.
     
  6. RHA

    RHA Ny medlem

    Kul med flyglitteratur!

    Är det någon som har erfarenhet av Today's Pilot?

    [edit] såg din kommentar om TP.. låter bra ju.
     
  7. peterfagerberg

    peterfagerberg Ny medlem

    Vid ett besök i USA köpte jag AOPA Flight Training Magazine som ges ut av AOPA (ungefär som Motormännen fast för flygare) och det visade sig vara en helt suverän tidning. Fokus är på att bli en bättre pilot och den innehåller många otroligt bra artiklar!

    Deras website finns här: http://flighttraining.aopa.org/

    Just nu har dom ett gratis-6-månaders-erbjudanden om man har en amerikansk adress och man får också tillgång till hela deras site inklusive alla publicerade artiklar.

    En del saker är faktiskt större och bättre i USA! :)
     
  8. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag prenumererar på amerikanska Plane and Pilot, som är en trevlig tidning för privatflygare. Den kostar runt $22 per år för 12 nummer, inte farligt. Tidningen är förstås riktad till amerikanska piloter, men innehåller mycket allmängods som är intressant även i JAA-land. Den är sympatiskt nog även inriktad på folk som inte nödvändigtvis har råd med egna flygplan (ibland kan amerikanska tidningar verka helt riktade till miljonärer).
     
  9. RHA

    RHA Ny medlem


    Synd att man inte har en US- adress... ;) det verkar inte gå att köpa den via internet...
     

Dela sidan