Flygluffa

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Charlie, 14 Maj 2007.

  1. Charlie

    Charlie Ny medlem

    Hej på er!

    Första veckan i Juni tänke jag och en kompis flyga norr ut med utgångspunkt Säve flp i Gbg. Några tips på fina ställen att landa på? Hade tänkt att flyga en sisådär 3 timmar om dagen med lite mellanlandningar här och var.
    En annan sak också. När man flygar många korta sträckor är det idé att lämna in en ATS-färdplan då eller är det smidigast att köra färdplanen allt eftersom i luften? Någon som har "flygluffat" förut?

    Mvh Charlie
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

  3. Falling

    Falling Medlem

    Jag vet inte hur långt norrut du tänkt flyga, men börjar du närma dig fjällen vill jag gärna puffa lite för ENR-1.1.9 Flygning inom fjällområdet.

    Där står att du ska lämna in färdplan eller upplysning om flygning när du flyger inom fjällområdet. Färdplan är aldrig fel att lämna in, och i det området är det dessutom helt rätt att göra det. Att ha uppföljning är väl aldrig fel? :tup
     
  4. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Och när ni passerat gransen för fjällområde är ni välkomna till Östersund/Optand (ESNM). Boende går att ordna på fältet för en billig penning. Alla typer av flygbränsle du kan tänka dig finns.
    :tup
    / Staffan
     
  5. Charlie

    Charlie Ny medlem

    Tack för svaren. AIP är påläst och räddningsutrustning hyrs på ksak. Någon som flugit till Åre/Molanda och i sånna fall några tips om vad man ska förvänta sig för start och landningsprocedurer?
     
  6. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Det enda jag känner till är väl att man inte ska bli allt för förvånad om det befinner sig en eller annan älg på fältet.

    Annars ska det väl inte vara några konstigheter.
     
  7. Charlie

    Charlie Ny medlem

    Hej på er! Nu är flygningen i slutfasen av planeringsstadiet.
    På vägen till Åre/Molanda blir det mellanlandning i Älvdalen får bränsepåfyllning och matpåfyllning och på hemvägen blir det mellanlandning i Borlänge. Någon här som håller till på dessa flygplatser?
     
  8. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Om du landar i Älvdalen, så tänk på att där är grusbana. På sådana är det alltid risk att man suger in grus och sten i propellern när man startar. För att minska risken för skador, kan du göra så här:
    Kontrollera att banan räcker för nedanstående procedur.
    1. Börja accelera på förhöjd tomgång, t.ex. 1200 RPM
    2. Efter 50 m öka till 2000 RPM
    3. Öka till 2300 - 2400 RPM efter ytterligare 50 meter.
    4. Vänta 50 meter till innan du ger fullgas. Nu är hastigheten såpass hög att uppsugna stena missar propellern.

    OBS! Beräkninga startprestanda med hänsyn till vikt och täthetshöjd som om du skulle starta från ett fält med en bana som är ca 100 meter kortare än den verkliga.

    God tur önskar

    Allan
     

Dela sidan