Flygmedecin / Flygklubb i Sthlm

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Johan_89, 13 Oktober 2008.

  1. Johan_89

    Johan_89 Ny medlem

    Hej
    Jag har tänkt att börja skola PPL nu i vår, men jag har lite frågor först.
    För först och främmst ska man ju gå till en flygläkare för att få ett klass2 - medicament. Har ni några förslag vart jag bör vända mig?
    Som rubriken lyder så ska det hällst vara i stockholm.

    Sen undrar jag om ni har något förslag på vilken flygklubb jag ska vända mig till. Jag har tittat lite närmre på Vängsö, Stockholms flygklubb & SASs flygklubb. Har ni några possitiva eller negativa erfarenheter, kan ni rekomendera någon dom här tre eller någon annan flygklubb?

    Sen undrar jag även vad som skiljer rent flygmässigt på att ta flygcertet på bromma och exempelvis på barkaby eller vängsö.
    Enligt hemsidorna så är det dyrare att skola på bromma, eftersom det är landningsavgifter och en del "påläggsavgifter" där.

    Tacksam för svar

    Mvh Johan
     
  2. Almestad

    Almestad Medlem

    Medical Class II, finns ett antal ställen du kan ta denna på. Jag själv tog den ute i Haninge hos en klinik/företag(?) som heter Previa. Professionell personal och undersökningen tog drygt 40 minuter. Gick på 1,500 kronor, inte det billigaste, har hört läkare som tagit en 500 kronor för en Medical II.

    Att det skulle vara dyrare att skola på Bromma undrar jag om det verkligen är sant, har inte märkt av det i så fall, klubbarna/skolorna har ju landningskort (har ingen aning om vad det kan kosta) men det är inte så att man måste betala för varje landning man gör om klubben är stationerad på Bromma.

    Kollade lite på Vängsö men blev ganska avtänd när jag märkte hur långt fältet är från stan (Sthlm), blir mer timmar med SL än med en PA28 :laugh Timprisen mellan Vängsö (OSFK) och Bromma (Sthlms Flygklubb) var ungefär lika dyra så valde Sthlms Flygklubb istället.

    Lycka till!
     
  3. cumulus

    cumulus Medlem

    Hejsan,
    Kul att du ska börja skola! Jag har själv flugit ett par år ute på Vängsö, dock inte motor - har hållit mig till segelflyget.. Vill du ha ett mindre dyrt (särskillt billigt är det ju inte nånstans:tdow) pris på hela PPL-utbildningen skulle jag rekommendera att komma ut till Vängsö! Dessutom finns möjlighet till vidareutbildning med TMG, sjöflyg, mörkerflyg vilket alltid är kul.

    Visst är det skapligt långt från Stockholm, men det behöver du inte skrämmas av. På tåget får du ju gott om tid att läsa igenom flygövningen eller annan planering. Funkade rätt bra för mig när jag skolade segel iaf(jag pendlade från Stockholm). Själva utbildningsläget på vängsö är kanon, mycket fritt luftrum och dessutom ett lagom kort gräsfält - bra träning!

    Angående medical tycker jag du ska ringa klubben och prata med flyglärare/skolchef, de brukar veta vart det är billigt(de måste ju göra det själva också).

    Lycka till!
     
  4. cumulus

    cumulus Medlem

    Det blev visst lite reklam för respektive flygskola där! :e
    Nu är det upp till dig att välja själv, hehe.
     
  5. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Tjenare Johan och välkommen till kretsen!

    Läkarfrågan först: här kan du söka reggade flygläkare i hela landet: http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_SearchDoctor____35113.aspx . Som synes finns det väldigt många i Stockholm, så RING RUNT och jämför priser innan du bokar - det kan skilja åtskilliga hundralappar i pris! Jag skulle säga att 1200:- är ett rimligt pris.

    Flygskola då: mitt intryck är att skolning på en större flygplats (som Bromma) ger mer mängdträning i radiosnack, flygning i kontrollerad luft, färdplan och dylikt. Att flyga på en liten klubb på landet kan däremot ge värdefull vana vid klassiskt "klubbflyg" från korta fält, där bullerzoner och mysko inflygningar kan ställa till det. Bedöm själv vad som passar dig!

    En annan aspekt är att man efter skolningen ofta väljer att stanna kvar i klubben där man skolade, eftersom man känner sig hemma där och det vanligen är mest praktiskt; de flesta klubbar har diverse lokala praxis och regler som tar ett tag att komma in i. Det kan alltså vara värt att fundera lite på var du tänkt flyga i framtiden när du väljer flygskola.
     
  6. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Tjo och välkommen! Jag flyger själv från SAS Flygklubb på Bromma, och jag måste bara säga att det helt toppen! Älskar verkligen tempot här på Bromma då det är en kommersiell flygplats då kommunikationen går ett steg längre!
    Sedan så är klubben på en jättebra plats tycker jag, inte så trångt inmosad som Sthlms FK med alla andra flygskolor på norra sidan. Sedan så är det bra utsikt mot banan och jättefina flygplan, Pa28or, som dessutom är målade i SAS-loggans färger, och dessutom ett litet trevligt kafé! Jag rekommenderar starkt denna klubb som har funnits på Bromma i nästan evigheter, men jag måste i allafall varna att det är otroligt högt tryck på ansökningarna hit. Men gör i allafall en intresseanmälan!
    Detta kanske blir ditt första steg i din flygarkarriär! :)
     
  7. Johan_89

    Johan_89 Ny medlem

    Först och främmst. Tack för alla svar.

    Jag har läst och funderat mytcket på det här, och nu börjar jag få en uppfattning om vad jag ska ha för kriterier när jag väljer flygskola.

    Hur är det med flygplanen, är det lätt att boka på dom olika klubbarna,
    eller är det ett väldigt högt tryck på dom? Hur är lärarna?
    Lärarna är en viktig pugnt, efter som man skolar så många timmar med dom så är det nog bra att ha någon man trivs med. (Har egna erfarenheter av bra / dåliga lärare från körkortsutbildningen:))

    Angående flygläkare så fick jag väldigt många svar (Som du skrev Adam) på klass 1, men bara en träff på klass 2. Så dom flygläkarna som är klssificerade för klass 1, är dom även godkända för klass 2?

    Mvh Johan
     
  8. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Japp, klass 1-läkare funkar också. Jag gissar att de flesta är klass 1 eftersom de presumtiva trafikflygarna är fler och betalar mer än privatflygare.

    Beträffande lärare, så har jag faktiskt aldrig hört någon som varit direkt missnöjd; flyglärare verkar generellt vara duktigt folk och dåliga lärare blir förmodligen inte så långvariga på klubbarna. Om du vill känna dig för kan jag rekommendera att du tar en "provlektion" och testar läraren. Större skolor brukar också ha flera lärare, och det brukar rekommenderas att man växlar lite för att få olika perspektiv på flygandet. Så lärarbiten är sannolikt inget att bekymra sig över!

    Tåg i all ära, men jag skulle nog föredra en klubb som låg på närmare håll. Flygning är väderkänsligt och om du åker långt finns alltid risken att du får vända hem för att det mulnat, vilket är trist. Omvänt, om väder och lärare skulle råka finnas med kort varsel är det inte alltid det passar att sätta sig på tåget för att få till en spontan flyglektion. Men det är en personlig åsikt, och jag själv var extremt bortskämd med närhet till klubben (hade kanske 500m från jobbet till klubbstugan...).
     
Laddar...

Dela sidan