Flygning i R-område

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av TOC, 6 Maj 2007.

  1. Danny

    Danny Ny medlem

    Men vad gäller för de restriktionsområden som inte är upprättade H24?
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

    Du får tiderna som gäller via AIP ENR 5 , AIP SUP, Notam.
    mvh /TOC
     
  3. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Jag har följt den här tråden med stort intresse och nu måste jag berätta en liten anekdot om detta.
    På en FFK-övning för ett par år sedan så flögs det friskt in och ut i ett R-område i G-luft. Samtliga piloter bägärde klarering vid inpassage av Malmö kontroll.
    Efter ett tag så blev Malmö kontroll irriterade och tyckte att FFK-piloterna var tjatiga eftersom R-området ej var aktivt.
    Efter ett långt telefonsamtal så blev saken utredd. Piloterna gjorde rätt och ATC-personalen hade inte riktigt klart för sig vad som gällde visade det sig.

    FFK- Malmö kontroll: 1-0

    MVH
    Håkan
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

    Det var bra Håkan !
    Jag skrev till luftfartsinspektion,tror det var 2002,angående problematiken.
    Första svaret var så fel att vågar inte ens bifoga den.Privat skulle jag kunna skicka den.
    Därför ringer jag alrig själv och frågar saker och ting.
    Jag öppnar ex. AIP och läser själv.
    mvh /TOC
     
  5. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Intressant gammal tråd det här.

    Måste tillstånd att passera ett R-område ske via radio minutrarna innan man vill passera? Eller kan man ringa kontrollen innan flygning? Det beror väl kanske helt enkelt på hur snabbt ett R-område kan upprättas.

    Jag kan inte hitta något krav i AIP att man måste ha transponder för att passera ett R-område i G-luft, det låter rimligt, kan någon bekräfta detta?
     
Laddar...

Dela sidan