Flygning i sidvind

Diskussion i 'Flygteknik' startad av m_nordh, 13 Mars 2009.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. m_nordh

    m_nordh Medlem

    har läst i teoriboken att om man utsätts för en vindby som påverkar rollplanet så ska man skeva åt den vinge som ligger lägst, men ska man inte alltid svänga upp mot vinden?

    Mikael
     
  2. Domino

    Domino Ny medlem

    Det du nämner är två olika scenarion. (någon aerodynamik-guru får gärna rätta mig)

    1. Om du har låg fart och får ett kraftigt kytt på ex. höger vinge kommer vänster vinge åka neråt och därmed få högre anfallsvinkel. (relativa luftströmmen över vingen kommer under nerfärden komma mer nerifrån).
    Ökad anfallsvinkel tar dig närmare stall som du vet.
    När du får detta kytt som rollar dig åt vänster kanske du får impulsen att skeva emot, dvs spak/ratt höger.
    Vänster vinge, som redan är närmare stall pga neråtrörelsen, provocerar du då ytterligare genom att skeva höger vilket ökar anfallsvinkeln på vänster vinge ytterligare.
    Den där mot-skeven skulle kunna vara det sista som behövs för att stalla vingen vilket gör att du tappar vänster vinge ännu mer. I detta läget har du i alla fall inte tråkigt...
    Om du tappar en vinge i låg fart skall du alltså försöka få högre hastighet och lägre anfallsvinkel. Det gör du genom att följa med den tappade vingen en bit och sedan hämta hem.

    2. Att svänga upp emot vinden är en bra idé vid ex. pådrag vid landning om du har hinder framför dig och du måste göra en sväng innan du hunnit bygga upp din fart. Svänger du med vinden får du momentant lägre hastighet med risk för stall, och tvärt om upp mot vinden får du momentant högre hastighet. Det är alltså inte en reaktion mot något som hänt (som i fall 1) utan en sund planering så att inget kommer att hända.
     
  3. m_nordh

    m_nordh Medlem

    tack =)
     
  4. allan.emren

    allan.emren Medlem

    1. När det gäller första delan av Dominos inlägg är det helt korrekt, men bara om du flyger orent eller mycket långsamt. Om du har minst "bästa glidfart" är det korrekt att skeva mot. Likaså om du är nära marken. Det är inte säkert att du hinner med upptaging innan vingspetsen tar i marken.

    2. Här är ett av de vanligaste felsluten i flygsammanhang. Du får INTE högre relativ hastighet genom att svänga mot vinden och INTE lägre relativ hastighet genom att svänga från vinden. Vill du ha så hög relativ hastighet som möjligt skall du fortsätta rakt fram.

    Däremot får du en brantare stigvinkel om du svänger mot vinden och en flackare om du svänger med den. Så om där är problem med hinderfrihet bör du hellre svänga mot än med vinden.

    3. Till slut kan påpekas att om en vindby påverkar rollplanet så befinner du dig i luft som roterar kring en hoisonell axel. Där finns alltå inget "med" eller "mot" vinden.

    Hälsningar/Allan
     
  5. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Plockar upp en gammal tråd om sidvind... Gillar denna videon som visar hur kul det är!! :eek:
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Den där filmen har jag sett. Väldigt underhållande. Håller med dig Lennart, sidvindslandning är mycket roligt!
     
Laddar...

Dela sidan