Flygning till Danmark, tull?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av darnell, 28 Juni 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. darnell

    darnell Medlem

    Hej,

    Planerar en flygning till Danmark och hade tänkt att landa på ett litet gräsfält på en ö som första anhalt efter Sverige. Läste dock i tillståndet som jag fick från DULFU (flyger en UL maskin denna resa) "Customs clearance is still compulsory for all flights to Denmark".

    Innebär det att jag inte kan flyga direkt till det lilla gräsfältet på ön utan måste landa tex EKRS Ringsted som har tull (måste beställas i förväg)?
    Någon som har erfarenheter av flygning till Danmark och tull? Kostnad?


    Har sökt runt lite på forumet och på nätet. Har på ngt ställe sett att man uppfyller kravet på tull genom ATS-färdplan, stämmer det verklig?

    /C
     
  2. darnell

    darnell Medlem

    Jag har nu fått följande positiva svar från KDA (Kongelig Dansk Aeroklub). Skönt att myndigheterna inte krånglat till det :)

    Det er ikke nødvendigt at lande på en flyveplads med Toll – medmindre I har noget at fortolde?
    Hvis I ikke har varer, som er omfattet af regler for toldangivelse, så kan I lande uden at få eller rekvirere toldbehandling.

    Der skal imidlertid ALTID indsendes og godkendes en flyveplan ved flyvning til Danmark.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan