Flygning till skidort?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 15 Januari 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 17 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Någon här som flyger till någon skidort själv under vintern?

    Intressant att höra vart och hur? Kul att höra om det finns någon ort med flygplats i närheten för en tex en dagstur eller övernattning.

    Sedan praktiska detaljer som tex parkering och kanske motorvärmare om man inte har tillgång till hangar?

    Borlänge tex misstänker jag kan vara ett alternativ med backe inte allt för långt bort?

    Jonas
     
  2. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Beror ju på hur långt du tänker dig, Hemavan t ex borde vara ett bra alternativ, gångavstånd från fältet till backen. Nackdelen är att de inte har 100LL men det går ju att vara ner i ex Vilhelmina så löser man det problemet,
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  4. Simon

    Simon Aktiv medlem

    "3:15h till Hemavan kanske är lite långt" Vafals, Prova stiga upp på morgonen så hinner du mer, du är ju där före 10 om du vill.;)
    Sälen bör annars vara ett alternativ om du vill flyga lokalt.
    http://www.salenflyg.se/
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jonas???
    När blev Borlänge en skidort??
    Först tänkte jag på alperna när jag såg inlägget..
    Sen kom Åre upp i tanken...
    Det är ju noll åtta varning på dig... ;)

    Off topic... Sorry men..... hehe.....
     
    • Gillar Gillar x 2
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hehe, det slank ur mig som exempel då jag hade i bakhuvudet att klubben själva gjort reklam för att det är nära till Nybroberget och Romme-alpin. Kanske inte idylliskt eller bästa exemplet men i worst case endast 35min flygtid från Uppsala ;)

    Om det fanns en GA-anpassad skidort med promenadavstånd till liftarna så skulle det vara inspirerande ;) Men i vilket fall så hade det varit roligt att höra om någon gjort liknande resa, lång som kort.
     
  7. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Men jag gav dig ju ett bra förslag med Hemavan, ska du landa närmare måste du crasha i pisten. Du får väl skylla dig själv som bor så förbannat avsides.:p
     
    • Gillar Gillar x 2
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack Simon, ska fundera över det :)
     
  9. Simon

    Simon Aktiv medlem

    På Hemavan eller på att flytta?
     
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Haha, måste nog flytta ;)
     
  11. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Tyvärr är det nog svårt om du vill landa inom promenadavstånd från liften, dels är ju terrängen för liftar och flygplatser inte helt kompatibla och dels brukar man ju villa hålla flygplaterna lite utanför bebyggelsen så alternativen blir inte så många. Molanda t ex är ju en bra bit från Åre. Annars finns ju ex Hedlanda utanför vemdalen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Dessutom är det nära till landningsölen men då måste man övernatta. Som enda korvmoj jag känner till har Sibylla som ligger 200 meter utanför flygplatsen i Hemavan starköl på menyn. så man får lite roligare på vägen till backen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Finns ju så klart tillgång till boende också. Du har allt inom 1km från plattan så Hemavan är som sagt svårslaget när det gäller tillgängligheten för flygande besökare.
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. litens

    litens Aktiv medlem

    Sälen- Rörbäcksnäs.
    Asfalt, plogat.
    Bara att beställa en taxi:)

    Borlänge är bra, finns hyrbil på flygplatsen inte så cool skidåking kanske men nära från Uppsala och instrumentflygplats.

    Mest naturligt måste dock Härjedalen vara, asfalt, bränsle, nära till bra skidåkning i Vemdalen.
    http://www.vemdaleninfo.se/hedlanda/

    Trysil vet jag inte status på men det finns en flygklubb med hårdgjort fält och skidåkningen är riktigt bra.
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Ett ganska bekräftat rykte sa för några år sedan att Skyways skissade på en vinterlinje till Åre, där de tänkte landa på Åresjöns is! Nu blev det aldrig så, och det fanns säkert diverse skäl till det (någon som vet mer?).

    Det sagt: skulle man inte kunna inspireras av Skyways och kombinera en fly-in på Åresjön med en skidhelg? Landning på vintersjöar är ju inget nytt, så det borde klart vara möjligt...
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Torsby! :) Skidtunneln ligger aldeles jämte flygplatsen och så kan man bo på Valbergsängens vandrarhem/sporthotell också alldeles jämte.
    Har själv tänkt flyga upp på sommaren och ta något teknikpass, men det har inte blivit av ännu. I sommar kanske...
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    För kanske 10 år sen brukade det alltid plogas upp en bana på Åre-sjön då det var en massa segelflyg där vintertid, men dom har slutat med det nu. Det är mest en massa bil-sladd-banor mm där nu. Men har du kärra med skidor så löser det sig.
    Skyways försök till flyglinje sträckte sig så långt att man gjorde en provlandning på isen utan pax med en F50 eller S340, kommer inte ihåg vilken. Sen tror jag problemet var vem som skulle betala för räddningstjänsten, officiellt var det där det stoppade har jag för mig. Men allt kanske också bara var en stor PR-grej och aldrig var menad att bli verklighet... Dom fick stor uppmärksamhet även utomlands.

    Annars är ju Hedlanda det bästa förslaget. Du blir garanterat välkomnad med öppna armar av Ragge, restaurang med fullständiga rättigheter på fältet, boende finns i stuga på fältet, 16 km till backarna i Björnrike eller Skalet. Jag vet att dom tidigare har haft en gammal men fullt fungerande bil för utlåning alt hyra för billig penning, hur det är nu vet jag inte.
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 1
  19. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för alla tips!
     
  20. Göran

    Göran Medlem

    Vi flög till Åre från Västervik förra vintern, men det är bra om man har någon kompis som hämtar på Molanda. Där fick vi skotta oss en parkering, men sedan stod vi en hel vecka. Lite tur med vädret ingen snö och nollgradigt i solen så det var inga problem med att starta heller!
     
    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan