Flygning under minimiflyghöjd (VFR)

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Fredrik, 3 Augusti 2006.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Jag har en fråga som rör minimiflyghöjden 500 ft vid VFR-flygning.

    I normala fall, vid inflygning och landning (VFR), erhåller man ju som pilot klarering för alla flyghöjder ner till bantröskeln när man får landningsinstruktioner från tornet.

    Låt säga nu att jag exempelvis behöver underskrida denna höjd för ett fotouppdrag under en vanlig flygning, vad krävs det för att tillstånd för att möjligöra detta? Sker det via flygtrafikledningen eller är det något man skriftligen måste söka tillstånd för?

    Mvh
    //Fredrik
     
  2. endreqs

    endreqs Ny medlem

    Kan ingen stenga ut den der superpiloten kaptein LAXfron detta forum?. :tdow
     
  3. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Du får väl säga åt dom som ska fota att ta med sig den värsta extremtelen dom får tag på, så dom kan fotografera myror från 2000 fot?
    Nej, men skämt å sido, man måste kunna fota från 500 fot utan problem med rimligt med zoom tycker jag?
     
  4. Ejvind

    Ejvind Medlem

    det är ett tillstånd som måste ansökas skriftligen och jag är ganska säker på att du inte kan få det som privatperson utan endast som flygföretag eller annan flygorganisation (t.ex. FFK)
    jag har sett att företag som erbjuder flygfotografering har låghöjdstillstånd. FFK har det också för en del av sina uppdrag, och då krävs också att piloterna genomgår speciell utbildning.
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för den informationen Ejvind!

    Välkommen till forumet! :)

    /Fredrik
     
Laddar...

Dela sidan