Flygplan nödlandade på Gotland

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av hans_p, 12 Augusti 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 2
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Låter som om man gjorde allt rätt, och slutet verkar ju också blivit gott som följd. Bra jobbat till piloten och övriga inblandade!
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag funderade på att piloten steg för att vinna höjd innan motorn stannade. När man stiger så minskar farten så man får å andra sidan längre sträcka att glidflyga vid ett stopp. Vilket är alltså bäst -- att stiga eller inte? Jag skulle gissa att det är bäst att stiga eftersom luftmotståndet är mindre vid stigfart än vid marschfart -- man "slösar" alltså mindre med motorns dragkraft om man stiger -- men självklart är det inte. Man borde kunna räkna på det.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    IMG_7068.JPG Så här såg motorn ut efter landning.

    Bilden fanns i Fb-gruppen flygpostlådan.
     
  6. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag undrar om motorn blev så där pga lågt oljetryck eller om det låga oljetrycket berodde på att motorn såg ut så där.
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag gissar på det första. Det ser ut som att vevstaken som syns genom hålet är avbruten vid vevaxeln. Om det hände först så borde motorn ha tvärdött.
     
  8. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Intressant fråga. Ska man vara petig så lär den exakta farten man bör hålla variera med vind. Vid glidflygning så skall man flyga snabbare (än fart för bästa glidtal) vid motvind för att maximera sträcka över marken. Samma bör gälla för om du har liet hjälp av en motor.

    I ett faktiskt nödläge skulle jag nog inte bry mig om att försöka täkna på exakt vad som är bäst dock. I fallet med strax havererande motor över vatten skulle jag göra som piloten i artikeln och klättra. Längre tid i luften är hjälpsamt om det skickas ut ett räddningspådrag för att fiska upp dig så om jag inte var säker på att nå torra land skulle jag alla gånger prioritera tid i luften, förutsatt att jag fått iväg meddelande om min nödsituation så pådraget har kunnat initieras.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Bra jobbat av piloten och bra mediapratat från dig @BosseB! Stämmer det att flygplanet precis hade varit inne på service? Behöver ju såklart inte ha med något att göra.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Tack! Jag väljer att inte kommentera detta vidare innan de officiella kvarnarna fått mala en stund.
     
    • Gillar Gillar x 2
  11. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

  12. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Funkar alldeles utmärkt när jag klickar på länken i både mitt inlägg och ditt svar
     
  13. Vlad

    Vlad Ny medlem

    Dimme kanske menar att man kommer till en betalvägg?

    Så är det för mig i alla fall, fast jag har kunnat läsa artikeln tidigare. Säkert någon gräns med max gratis artiklar...

    Det går dock att komma runt om jag kopierar länken och öppnar den i en annan browser ;-)
     
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag råkade också ut för det. Genom att radera alla kakor i webbläsaren som hörde till helagotland.se och en webbplats till som jag inte minns, så löste det sig.
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Det löste sig till slut genom att läsa artikeln via mobiltelefonen (nytt IP). Rensa kakor (mums) hjälpte inte.
     
  16. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag har varit i samma sits vid 2 tillfällen en alvarlig då min motor havererade mellan Polen och Sverige och en enklare då laddningen la av mellan Lithauen och Gotland.

    När du sitter i skiten så gäller det att analysera situationen, för när du upptäcker att något är fel måste du bedömma hur alvarligt felet är, och hur sannolikt är det att motorn stannar.... och isåfall hur lång tid är det dit.

    När laddningen la ner kunde jag lungt flyga vidare och landa Visby, motorn fungerar utan laddning.

    När jag kom från Polen och motorn överhettade och efter några minuter hade CHT på 235 gr och olja på 198 gr oljetryck 0,2 bar så förutsätter man att motorn ska stanna och då valde jag att dra av till minimal belastning för att förlänga glidbanan så långt som möjligt innan motorn stannade. jag resonerade så, att låg belastning bör minska slitaget och motorn kanske går lite längre, att belasta motorn för att stiga kan göra att den stannar tidigare.

    Sen har givetvis plats också en avgörande roll. Jag viste att jag aldrig skulle kunna glidflyga till land därför satsade jag på att behålla så mycket höjd jag kunde utan att belasta motorn. Är man nästan på avstånd till att kunna glidflyga till land kan det vara värt att offra motorn för mer höjd. Så det är inte svart eller vitt, situationen blir avgörande och man vet inte vad som felar innan man kan lyfta på cowlingen och där med vet man inte heller hur lång tid man kan hoppas på innan motorn stannar.

    Det som är avgörande är att man behåller lugnet och jobbar utifrån det man vet och tror är strategiskt rätt. Sen behövs det en portion tur också
     
    • Gillar Gillar x 5
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag återupplivar den här tråden eftersom jag blivit inblandad i diskussion om det här tillbudet på annan plats.

    Vad var skälet till motorhaveriet? Haverikommisionen verkar inte ha gjort någon utredning.
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Oljeläckage på grund av dåligt fastskruvad ventilkåpa.
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan