Flygplanshaveri i Kungsbacka

Diskussion i 'Nyhetstips' startad av FarewellFire, 19 November 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Är det standard att inleda en förundersökning rörande misstänkt vårdslöshet i flygtrafik vid den här typer av incidenter? Om svaret är ja, är det för att man ska kunna vidta rätt utredningsåtgärder från polisens sida?
     
  3. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

  4. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Ja det är lite intressant att dem lyfte det. Enligt aftonbladet verkar det dessutom varit efter start.
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Statens haverikommission som man refererar till (hade iofs för mig att det var KSAK som utredde UL) är väl den part som kan komma fram till om det handlar om vårdslöshet eller ej?
     
  6. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Nu är jag ute på hal is, men om jag inte missminner mig, så är det polisen som utreder UL, med stöd från KSAK.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Låter ju inte orimligt. Är det Aftonbladet som felaktigt blandar in SHK?
     
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Sedan när har media haft koll på hur det funkar inom flyget? :)
     
  9. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Har för mig att det var polisen som hade uttalat sig om SHK...

    Men "vårdslöshet i flygtrafik" har jag aldrig hört förut, trodde faktiskt det var något som nån journalist hade hittat på.
     
  10. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jodå det finns. Vill du ha ett sätt att somna så kan jag rekommendera att läsa Luftfartslagen. Kan vara intressant att se hur reglerna från EASA/Transportstyrelsen hanteras i lag. 2 års fängelse är maxstraffet om vårdslösheten bedöms som grov, annars böter eller fängelse i högst 6 månader.

    EDIT: Länk: https://www.transportstyrelsen.se/s...art/Luftfartslagen-och-luftfartsforordningen/ (I högerkant där finns länkar till lag och förordningar).
     
Laddar...

Dela sidan