Flygplatsers General Aviation-info

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Stjärnan, 5 Juli 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Tänkte att vi kunde bygga upp denna tråd med info om hur det fungerar på diverse (trafik)flygplatser. Nåt jag saknar....

    Kan själv börja med en del.

    Visby: Färdplan behövs över internationellt vatten. Efter landning blir man numera förpassad till klubbens gräsparkering. Kod till grinden finns på insidan. Väldigt enkelt att besöka. 25 min gång till hamnen i centrum.
    Landningskort gäller.
    Inget PPR behövs.

    Norrköping
    Parkera enkelt vid plattan.
    Inget PPR behövs för en engångslandning.
    Landningskort gäller. 10 min gång till Cirkel K mack. Annars lite för långt att gå till stan. Personalen var lite förvånad när jag skulle ut till planet men de var rätt trevliga ändå.

    Jönköping
    Parkera på anvisad platta (ofta plats 5-6)
    Bör/måste ha med gul väst för det är en bit att gå till grinden vid terminalen.
    Landningskort gäller ej (lokalt finns att köpa) så även parkeringsavg tillkommer. (Gratis parkering upp till 4h)
    Betala annars i terminalen och bli eskorterad ut till planet när du ska hem)
    Vana med oss GA flygare.

    Västerås
    PPR behövs numera men inga problem att få.
    Taxa till platta 4 för gratis parkering.
    Landningskort gäller. Kod finns på flygsidan om klubbhuset. Trevligt fik där inne.

    Borlänge har PPR för IFR trafik. Kan enklast taxa norrut mot klubben för enkel in/utpassage. Ring dock och kolla med klubben först så nån är där. Jag har även gått via terminalen en gång för lääänge sen då de hade öppet. Ingen avgift om man har Landningskort.

    Mora är sällan öppet men det finns en kod på insidan för ut/inpassage vid grinden höger/norr om terminalen

    Växjö har jag inte besökt än men sägs vara enkelt. Om man har Landningskort kan man gratis landa och parkera. Ta sig ut och in enkelt via C:et eller klubben och ta bussen till stan. Men TWR måste vara öppet vid ankomst/departure.

    Skavsta avråder jag från. Tycker de är rätt otrevliga och hörde att de tar ut en handlingavift om man parkerar där. Kanske finns nån klubb som man kan stå gratis på?


    Fyll gärna på med fler exempel.
    (Edit: General aviation skulle rubriken heta men vet ej hur man ändrar den...)
     
    • Gillar Gillar x 3
  2. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Om du har käcka tips som inte står i AIP, Svenska Flygfält eller på flygklubbarnas eller flygplatserna hemsida kan jag rekommendera kommentarsfunktionen (Pilot Notes) i Skydemon. Där tittar jag alltid om jag ska någonstans jag inte varit förut. Det är också möjligt att lämna feedback i form av betyg, landningsavgift man betalat, bränslepris och hurvuvida det finns mat att få.

    För den som letar efter tips från andra piloter kan det också vara värt att titta på eddh.de. Som domänen antyder är det en tysk site, så allt är på tyska. För den som inte kan detta språk kan automatöversättning ändå ge lite. Finns många flygplatser i Sverige med där också.
     
  3. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Borlänge, låst grind vid klubben, kod finns på insidan. Promenad 7 minuter till stadsbuss vid Rommegrillen. Funkar även ut/in vid terminalen men bara när den är bemannad. Startavgift på asfaltbanan när tornet är öppet, startårskort gäller. Ingen startavgift på gräsbanan (men köp gärna nåt på klubben för bidrag till gräsklippning...)
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Måste slå ett slag för Bunge! Inger och Claes som driver anläggningen gör verkligen allt för att man ska trivas och att det praktiska ska funka. Det finns både bil och cykel att hyra. Man bor i rum i hangaren, det finns kök om man vill fixa frukost själv, annars kan man kila över till vandrarhemmet och käka frukost.
    Bunge är den perfekta platsen för att turista på Fårö en dag med alla dess smultronställen. Finns också en massa fina ställen kring Bunge att besöka som Blå lagunen, Bästeträsk, Bläse kalkbruksmuseum och det roterande utedasset på Bungenäs :). Åk dit!! Landningsavgift 200:- och värt varenda öre. Första gången som jag får banändan speciellt klippt innan start. Tack Inger!!!
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan