Flygpriser vid EK

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Domino, 7 December 2007.

  1. Domino

    Domino Ny medlem

    Vad är era erfarenheter ang flyglärardebitering vid EK-flygning?

    Flygplanet har ju sitt pris. Vet ni om det är någon skillnad i hur olika flyglärare/skolor debiterar sitt arvode vid EK-flygning?
    Är det full taxa, lägre eller kanske till och med noll?

    En kompis till mig skolade i Oslo där läraren inte debiterade mer än det han aktivt deltog i, dvs flygning, genomgångar osv. Dötid på marken var gratis.

    Hur funkar det i Sveriges olika skolor?
     
  2. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Min första lärare tog vanligt betalning, förståeligt på något sätt då han ändå har lite ansvar när det gäller en EK-elev.

    Min andra tog ett fast pris för alla timmar,det blev väldigt billigt per timme när jag räknade ut det sen. Men han sa att jag ändå bara flygit EK nästan så därför behövde han inte så mycket :)
     
  3. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Min lärare kommer enlifgt rykte från en annan elev i min grupp att endast ta betalt för "rumpan i flygplanet"-tiden. Resten kommer mer eller mindre vara gratis.
     
  4. Ejvind

    Ejvind Medlem

    där jag jobbar får vi 100 % lön per blocktimme DK som EK PPL samt mörker.
    25 % av lönen vid EK släpp under senare delen av elevernas CPL utbildning, eftersom de då skall kunna mer själva och man inte längre behöver känna lika stort ansvar.
     
  5. sm6kst

    sm6kst Medlem

    hej på er!

    på Flyg klubbarna jobbar de flesta lärarna frivilligt.
    Det är ingen normal anställning och det kostar deras fritid
    och kunskap det delar med sig.
    Samtidigt kan det var riskfyllt att flygga med visa elever (tänker nu på mig själv nu som flygelev).

    Min lärare tog sin normala taxa för min ek det kan det vara värd.
    Timpriset ligger omkring 200 sek i timme.
    Om vädebörande har lång resetid blir det inte mycket kvar...

    m.v.h.
    Anton Vialle
    sm6kst
     
  6. Domino

    Domino Ny medlem

    jag betalar ca 900kr per blocktimma samt 500 för läraren.
    Detta är genomgående för alla flygningar, även alla EK.
    Så flygtimmarna blir totalt 45x1.400 kr.

    Ville genom denna tråd få fram lite av ett jämförspris.
     
  7. sm6kst

    sm6kst Medlem

    Då förstår jag att det kan svida med 1.400 för 45 minuter
    jag flyger pa28 för 640 sek och da40 för 810 sek sedan kommer lärar kostnader ca 220 sek /timme därtill.

    På ljungbyhed är lärare inte anställda det är en klubverkasamhet.
    Som ni ser är detta anledninge att vi inte flyger i Göteborg där ligger priserna som Domino nämde öngefär
     
  8. Bodd

    Bodd Medlem

    På alla de klubbar och flygskolor där jag har skolat - antingen som lärare, eller elev - så har det varit frågan om skoltillägg/lärarersättning vid EK-flygning. Nåt annat har jag svårt att motivera eftersom läraren ändå måste vara på plats och bl a briefa och debriefa. Bara att ta sig till flygfältet är i många fall både långt och kostsamt att åka.
    Dessutom ifrågasätter jag huruvuda en lärare som anser att hans roll vid EK-flygning är så liten att han inget vill ha betalt - fullständigt har förstått sina skyldigheter samt innebörden i begreppet "EK-övervakning".
     
  9. Domino

    Domino Ny medlem

    Jag anser själv att läraren SKALL ha betalt även vid EK.
    En lärare måste vara på plats när eleven startar och landar m.m. enligt reglerna,
    Och lämnar man sitt hem, briefar, debdriefar osv är det ju för elevens skull och sker ju i tjänsten så att säga.

    Men eftersom jag hört att det är lite olika är det en intressant diskussion.

    Däremot kan ju läraren kanske samordna och preppa andra elever samtidigt och då kanske man kan tänka sig nån split på kostnaden.
     
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag och andra diskuterade detta under utbildningen då det inte var helt ovanligt att man gjorde flera EK pass på raken utan att träffa lärare före eller efter, utan endast telefonkontakt. Kändes lite konstigt att pynta normalt lärararvode då, men å andra sidan var arvodet inte så högt - 300kr/h (numera 400 kr/h) så man kunde inte klaga. Men nog hade man fått ut mer av utbildningen om man haft lite mer för och eftersnack.

    Jonas
     

Dela sidan