Flygpriset i din klubb?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Tisas, 15 Januari 2016.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. Tisas

    Tisas Ny medlem

    Som rubriken lyder vad betalar du per flygtimme in din klubb och vilken modell flyger du?

    Våran klubb Svegs flygklubb har en C 172 som vi betalar 800 kr timmen med erlagd pilotavgift annars är priset lite högre men jag vet inte hur mycket.
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. control

    control Välkänd medlem

    Två exempel:
    Årsavgift 400:- Tachotimpris för en normalutrustan äldre PA28 1310:- Hässlö flygförening
    Årsavgift 1500:- Tachotimpris för en normlautrustad äldre PA28 1180:- Östra sörmlands FK
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Nyköpings FK
    PA28-181 Archer III. Ca 1500-1600 kr/h, fräsch maskin från -96
    PA28-201 Arrow II. Ca 1850 kr/h, också fräsch men från slutet av 70-talet

    Märk väl att timmarna debiteras AIRBORNE, så det blir något billigare än om priserna skulle vara samma tacho för normalflygning.
    Årsavgift ca 2000 kr.
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hässleholms FK
    Eurostar SL, 2011. 725 kr/h airborne utan abonnemang, 525 kr/h airborne mot abonnemang 2500 kr/år. Medlemsavgift huvudmedlem 1750 kr/år.
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Prisvärt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    Piteå FK. Bokningsavgift 1000:- Medlemsavgift; 600:-

    SE-FAO, PA 28
    Förinbetalt 950 kr/tachotimme
    Fakturerat 1000 kr/tachotimme

    SE-VIE, Eurostar EV 97
    Förinbetalt 550 kr/tachotimme
    Fakturerat 600 kr/tachotimme
    Skolning 850 kr/tachotimme
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vad innebär bokningsavgift? En kostnad per bokningstillfälle oberoende av flygtid?
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Motorflygarna Uppsala FK

    Medlemsavgift (fullbetalade) 3700:-/år. 12 timmars arbetsplikt per år för medlemmar (utom PPL-elever). Ej utförd arbetsplikt betalas av med 100:-/tim. Klubben är inte KSAK-ansluten.

    Cessna 150, 1250:-/h (VFR med Garmin aera 500 GPS, 8.33 kHz radio, mod C-transponder)
    Cessna 172R, 1400:-/h (IFR m. KLN89B GPS men utan DME eller A/P, 25 kHz radio, mod C-transponder)
    Cessna 172S, 1550:-/h (Full IFR m. G1000 och tvåaxlig A/P, 8.33 kHz radio, mod S-transponder)
    PA28-181 Archer II, 1400:-/h (Full IFR m. GNS430 GPS och enaxlig A/P, 8.33 kHz radio, mod C-transponder)

    Alla priser är verklig flygtid. Mot deposition av 4000:- får man 36:-/h rabatt.

    Headset, flytvästar, livbåt och Swedavias årskort ingår.
     
    Senast redigerad: 19 Januari 2016
  9. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    Bokningsavgiften betalas en gång per år och ger dig som medlem rätt att boka klubbens kärror.
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Norrköpings flygklubb (NAFK)

    Cessna 172, SE-IHI:
    1.PNG
    Cessna 172, SE-LPY:
    2.PNG
    SE-VKA:
    3.PNG

    För att få status "medlem med revers" behöver man betala in 5000 kr som är som ett lån till klubben.
     
  11. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Man riskerar väl att framstå som petimäter men som luttrad gammal kassör så tycker jag inte att man blir så mycket klokare av dom prisuppgifter som lämnats här, även om det senaste exemplet från NAFK var bra.

    Om man ska kunna få bra information om prisnivån så tycker jag att ett antal faktorer måste vara med:

    1. Årlig medlemsavgift i klubben? Innefattar avgiften medlemskap i KSAK?

    2. Krav på arbetsinsats? Olika medlemskategorier?

    3. Särskild prislista för skolning?

    4. Krav på medlemsinlåning? Belopp? Rabatter vid olika inlåningsbelopp?

    5. Debitering utifrån airborne time, tachotid, eller block to block? Ev schablonberäkning av blocktiden? (För att förtydliga: exempelvis i vår klubb beräknas flygtiden som airborne + 0,2 tim block vilket innebär att det inte går att ange ett exakt pris per tidsenhet. En flygning på en halvtimme blir alltså dyrare per tidsenhet än en flygning på 3 timmar.)

    6. En del nämner ”abonnemang”. Vad innebär det mera exakt? Vad händer om man inte flyger för sin abonnerade tid? Vad menas med ”pilotavgift” som nämndes?

    7. Ingår t ex headset och/eller annan utrustning i hyrpriset?

    8. Utrustning i flygplanen? (Avionik? Godkänd för IFR?)

    Om dessa grundförutsättningar är klara så kan man (kanske!) börja jämföra priserna, men det finns förstås en massa andra faktorer som också spelar roll. (Ett exempel: Tillgänglighet?).

    Jag är inte ute efter att förstöra diskussionen men jag tycker att man ofta drämmer till med ett ”timpris”, ibland kompletterat med div kryptiska tillägg. Man bör också ha klart för sig att prissystemen är kompromisser som helst ska uppfattas rättvisa av både medlemmar som flyger mycket och litet. Och ju mer rättvisa man vill ha, desto mer komplicerade blir tyvärr prissystemen! Det hindrar givetvis inte att det är värdefullt att få info om hur det ser ut på olika ställen och att man luftar åsikter om prisnivåerna. En Volvo hos Hertz är dock inte alltid samma sak som en Volvo hos Avis, lika lite som en Piper alltid är lika med en annan Piper :)
     
    • Håller inte med Håller inte med x 1
  12. control

    control Välkänd medlem

    1. Mina exempel är inkl allt. Inga andra krav eller avgifter för att få flyga i denna klubb/förening.
    2. På en annan klubb jag är verksam i finns krav på arbetsinsats, tror det är två dagar per år, av detta skäl tog jag inte med den som exempel, de två ovan har inga sådana krav
    3. Ja, särskilt skolpris på den ena och ingen skolning alls på den andra men varför är detta relevant?
    4. Nej, inget sådant.
    5. Som skrivet, tacho
    6. Finns abonnemangsmöjligheter men exemplen är utan sådant
    7. Ja, headset finns i planen, osäker på flytvästar...
    8. Båda expemplen avser äldre men IFR godkända maskiner

    Tillgänglighet tämligen god på båda även om Hässlös tillgång på maskiner inte riktigt hinner med anstormningen av Bromma/Barkarby utslängda stockholmspiloter
     
  13. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    @stellann Men frågan som ställdes var ju faktiskt vad flygpriset är per timme och vilket flygplan. Att det finns oändliga parametrar som tillkommer i många medlemskap vet vi gamla forumgamar sedan tidigare.:) Det är ju skillnad på medlemsavgift och flygpris.

    Det står mycket tydligt vad som gäller på vår webb, hlmfk.se. Vi är en ideell förening. Ja, vi har krav på arbetsplikt men du tjänar inte en spänn i flygpris på att jobba. Flygpriset är vad det är. Medlemsavgiften också, självklart är det med alla parametrar.
     
    Senast redigerad: 19 Januari 2016
  14. stellann

    stellann Aktiv medlem

    OK, frågan var timpriset men jag tycker inte svaret är så relevant om man inte tar med det övriga. Timpriset beror ju t ex ofta på vilka avgifter man betalar och ibland kan man t o m välja olika nivåer. För mig framstår alltså flygpriset som en mix av avgifter och pris per timme. Det är möjligt att jag bara rör till det, men jag träffar rätt ofta på potentiella och nyblivna piloter som funderar över varför timpriset varierar så pass kraftigt som det faktiskt gör mellan klubbarna. Jag tycker att svaret på timprisfrågan är lika bökigt som att svara på den eviga frågan "hur mycket måste man flyga per år för att behålla ett cert". Svaret är lite av "det beror på"! (eller också undviker man diskussioner med att svara 12 timmar per år, men vi vet ju att det egentligen inte är sant).
     
  15. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ja, tänk inte så mycket - flyg och var glad! ;)
     
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är en bra fråga. Men det finns massor med svar... Till exempel
    • Klubbens fasta kostnader. (Lokaler, basering, flygfält...)?
    • Flygplanen avskrivna eller inte?
    • Flygtidsuttaget?
    • Sponsring?
    • Kan man göra underhåll (delvis) själv? Måste man göra långa ferryflygningar till verkstad?
    • Hur mycket anstränger man sig för att "allt" skall fungera i flygplanen?
    • Vilket bränsle? (100LL/91UL/MOGAS)
    Med mera...
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. Ervin

    Ervin Ny medlem

    Eslövs Flygklubb, Skåne

    Vi har jättebra priser som har genererat c:a 900 timmar totalt på tre maskiner under 2015.

    C172 N 1980, IFR equip. 1250kr/h
    C172M 1973, VFR equip. 1150kr/h
    C152, VFR, 1050kr/h

    Priserna är airborne time.
    Inga andra avgifter eller tillägg. (Blocktid etc)

    RabattSystem: dra ifrån 100kr/h från ovanstående priser. Med ett medlemslån av 10 000kr

    Medlemskap:
    Helmedlem inkl, KSAK, 2000kr/år
    Gästmedlem 1550kr/år.

    Ingen arbetsplikt eller andra avgifter tillkommer. Liberal och väldigt trevlig klubb. Inga klagomål från gamla gubbar. Bra styrelse. Skolning på två maskiner, en Cessna 172 är alltid ledig för privatflygning.

    Välkomna på besök, mellanlanda gärna om ni är på väg till kontinenten.
     
    Senast redigerad: 26 Januari 2016
  18. Peter_Pilot

    Peter_Pilot Ny medlem

    Landskrona Flygklubb.
    Medlemsavgift 1750:- inkluderar förbundsavgiften.
    Abonnemang 1500:-
    Två stycken Katanor DA20, med abonnemang 708:- skolpris 612:-
    utan abonnemang 924:- skolpris 828:-
    En styck Cessna 172S, 2004 IFR med abonnemang 1128:- skolpris 936:-
    utan abonnemang 1380:- skolpris 1188:-

    Tyvärr lekte någon idiot med tändstickorna och brände ner vår motorhangar och klubbstuga strax efter jul
    och nyårshelgen.
    Men vi är på uppbyggnad och klart med nya ersättningskärror. Hur priserna blir där är inte klart ännu.
     
    • Gillar Gillar x 4
  19. Larscho

    Larscho Moderator

    Skönt att höra att ni är på gång igen!
     
  20. Larscho

    Larscho Moderator

    Nyköpings Flygklubb har fått en ny och fräsch hemsida där priserna nu finns: http://nfk.nu/priser-och-ekonomi/

    Faktiskt riktigt schyssta priser om man har betalt in medlemslånet. Mycket NM och payload för pengarna. Det är airborne-tid som debiteras.

    Medlemsavgift 2016
    Årsavgift 1 500 kr
    Inträdesavgift 300 kr
    Städpliktsavgift 500 kr (krediteras vid uppfylld städplikt, 1 gång/år)
    Frivilligt medlemslån 7 000 kr (sänker timpriset, se nedan)

    Timpriser motorflygplan (ordinarie medlem)
    SE-LTN: 1 764 kr (PA28R-201)
    SE-KZT: 2 532 kr (PA32-301)

    Timpriser motorflygplan (med medlemslån*)
    SE-LTN: 1 435 kr (PA28R-201)
    SE-KZT: 2 030 kr (PA32-301)

    * Medlemslån för motorflyg kan lösas för 7 000 kr (2016) som skall kvarstå hos Nyköpings FK minst 3 år efter inbetalningsdatum.

    Timpriser motorseglare
    SE-URG: 1 080 kr
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan