Flygpsykolog test

Diskussion i '040 Människans förutsättningar och begränsningar' startad av airborne, 8 Februari 2006.

  1. airborne

    airborne Ny medlem

    Hej!

    Är det någon som kan berätta vad det är man får göra hos flygpsykologen?
     
  2. LeonL

    LeonL Medlem

    Jag är även intresserad av vad man gör under ett flygmedicinskt test. :)
     
  3. John-Fredrik

    John-Fredrik Ny medlem

    Det varierar lite grann beroende på vilken flygspykolog man besöker. Men i det stora hela är det som testas bl.a. koordinationsförmåga, simultankapacitet, stresstålighet, anlag och personlighet. Koordination och simultankapacitet är nog ganska sammanvävda, går ut på att ha koll på olika saker samtidigt, svara på frågor, ha koll på en klocka, skriva ngt med höger hand, göra ngt annat med vänster osv. Stresstålighet ingår även det till en viss del, är ibland också kombinerat med huvudräkning under tidspress. Anlagstester är ungefär som IQ tester på tid. Personligheten bedöms vid djupintervjun.

    Det handlar inte om att "spika" alla moment, utan det som bedöms är en helhet, dock bör man ligga över medel i snitt, och personlig mognad.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Följande saker fick jag göra hos läkaren innan jag skickade in min ansökan om elevtillstånd för ett PPL-certifikat:

    - Allmän hälsoundersökning
    - Syntest
    - Urinprov
    - Kontroll av kroppens reflexer

    Någon annan får fylla i om det är något som saknas men det där var huvudpunkterna.

    LeonL: Posta gärna en ny tråd nästa gång ditt ämne inte helt och hållet stämmer överrens med aktuell tråd. På så vis kan vi hålla isär de olika frågorna och det blir enklare för användare som söker i forumet. :)
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tråden flyttas till forumet Human factors.
     
  6. airborne

    airborne Ny medlem

    Tack för ett bra Svar!! :)
     
Laddar...

Dela sidan