Flygsimulatorer - Vatsim

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 29 Maj 2007.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej på er!

    Undrar om någon flyger simulator vid sidan om sitta riktiga flygande? Undrar lite om vad riktiga flygare tycker om tex FS. Man hör många negativa uttalanden men man hör även en del positiva. Bla så var en av våra teorilärare väldigt positiv och tyckte att många borde prova på FS innan de börjar flyga på riktigt.

    Har kört FS2004 senaste året när jag haft tid vid sidan om min PPL-skolning.

    Har ratt och pedaler och tycker att förutom underhållningen, att det ändå är rätt givande. Provade lite sidvindslandingar i fs innan jag provade på riktigt och tyckte faktiskt att jag lärt mig av fs ändå. Landningarna känns något enkla men ändå givande. Dock tycker jag att det är svårt att bedöma avstånd och höjd när man tex ska jag göra ett trafikvarv.

    Har provat att flyga med TMA kartor och svenska flygfält i FS och det är rätt kul att frekvenser och dyl är användbara. Har även testat IFR och det känns som den delen skulle man kunna få ut mest av om man tog en riktig IR-utbildning senare.

    Någon som provat VATSIM? (Virtuell flygledning för både piloter och flygledare). Har inte provat än själv.

    Kanske någon här på flygfyren som sitter och dirigerar trafik på ett virtuellt Arlanda (förutom ni som kanske gör det på riktigt) :)?

    http://www.vatsim.net/

    Den svenska delen

    http://www.vaccsca.org/site/index.php

    Såg för några år sedan ett reportage om en kille som faktiskt jobbade som flygledare som satt på fritiden med VATSIM (tror jag det var)

    Någon som provat Track-IR? Verkar ju trevligt. Kolla in demon på följande sida:

    http://www.flightsimshop.se/product_info.php?cPath=40&products_id=193

    Jonas
     
  2. sm6kst

    sm6kst Medlem

    jag kör fs från microsoft. för att öva de riktiga övningarna jag har gjort under flyglektionerna....

    Det finns en reell skillnad i att flyga på riktigt än i simulatorn men det hjälper kanske att komma ihåg en del moment.

    jag saknar pa-28-161 i fs är det någon som vet om man kan implementera nya plan och hur man få tag i pa28-161 (om det finns).
    m.v.h.
    Anton
     
  3. TOC

    TOC Ny medlem

  4. sm6kst

    sm6kst Medlem

    tack skall kolla
    /Anton
    :tupX2
     
  5. Falling

    Falling Medlem

    Jag funderade på det någon gång, men kom fram till att jobbet är fullt tillräckligt. Jobb är jobb och fritid är fritid. När jag spelar spel på datorn ska det vara nöje... Typ www.betapet.se
     
  6. gramlin

    gramlin Medlem

    Jag har precis som du kört fsim vid sidan av ppl-skolningen, fast FSX är värdelöst när det gäller Sundbro. Ligger träd precis vid tröskeln till bana 21. Utifrån att träna instrumentdelen av utbildningen så är det ju fantastiskt bra.
     
  7. Martin O

    Martin O Ny medlem

    Jag har en simulator att tacka för att jag har PPL idag!:p

    Jag köpte MSFS2002 för några år sen, skumpade håglöst runt i B747 några gånger, och sen såg jag att det fanns en inbyggd "flygskola" där man med Rod Machado som lärare lärde sig grunderna i att spaka Cessna 172.

    Plötsligt var jag helt fast, "en ny värld öppnade sig inför mina ögon", och jag önskade mig bums en provlektion i en riktig Cessna i födelsepresent av min fru. Hon var med på noterna (hon visste nog inte vad hon gav sig in i...), och vips hade jag anmält mig till PPL-kursen. Resten är, som man säger, historia...

    Sen jag började flyga själv har det dock inte blivit så mycket simulatorflygning, bl.a. beroende på att jag har småbarn = tidsbrist. Men skaffar jag IR nångång så får jag nog ta upp det igen.

    -Martin
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Gramlin: Synd, hade hoppats på att FSX mot all förmodan skulle ha ett bättre Sundbro. Rätt synd att banan är så usel. Undrar om någon gjort ett eget Sundbro tillägg till FS tro? Försöker hålla till på Ärna/f16 eller Tierp tills vidare;) .

    Martin: Tog en provlektion förra sommaren på Barkaby FlyIn och blev fast. Gick och köpte FS2004 så jag kunde hålla mig fram till kursen började.

    sm6kst: Det finns en del sajter som säljer plan. Jag tror jag köpte pa28-181 för några dollar (har provat laddat ner olika så jag är osäker vad jag fått allt ifrån). Känns som 161 borde finnas tillgängligt om man letar på Google.

    Jonas
     
  9. Djin

    Djin Ny medlem

    Brukar flyga och sitta ATC fast på IVAO då jag finner det bättre än VATSIM.

    Finns en väldans massa olika bolag som gjort Pa28an.
     
  10. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Gjorde min första onlineflygning igår (VATSIM). Flög en B767 från ESNZ till ESSA VFR. Det var helt klart kul, och kändes som på riktigt med flygledare, clearance etc. Iofs hade jag inget headset, så att skriva till ATC var väl inte realistiskt men det ska jag ändra på.

    Vad gör IVAO bättre än VATSIM?
     
  11. Djin

    Djin Ny medlem

    Jag tycker hela upplägget med mjukvara är bättre.
    Deras administration i ledningen är bättre.

    Sen är det bara min persoliga känsla som styr.
     
  12. Domino

    Domino Ny medlem

    Visst är det märkligt... Mitt simmande dog av helt när jag började PPL.
    Det handlar nog om att först då kände jag att det som jag upplevde som svårt inte gick att simulera så bra på hemmadatorn.

    Däremot har jag ett tips på hårdvara.... Track-IR!
    Efter att jag köpte den skulle jag aldrig överväga att köra flygsim utan den. Det funkar verkligen.
    Ex. på vid sväng till bas i C172 osv kan du enkelt böja dig fram och kika snett uppåt oxh se var banan ligger. VFR får en helt ny dimension i simmen.
    http://www.naturalpoint.com/trackir/

    Skall man dock öva "svårsimulerade" färdigheter i flygsim, ex. sidvindslandningar osv är det dock X-plane som gäller.

    Skulle skolat idag.... BR, SHRA TS BKN020CB.... suck!
     
  13. Rikard

    Rikard Medlem

    Oj, det här hade jag visst missat.
    Just PA-28-161 är jag osäker på, men Piper Cherokee finns i en välmodulerad version hos Dreamfleet.
    http://www.dreamfleet2000.com/products.htm
     
  14. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Microsft Flightsimulator.........jag börjar bli nostalgisk.......
    Jag inser att jag använt detta program i olika versioner i över 20 år....gubben börjar bli gammal.....

    FS kan vara ett utmärkt utbildningshjälpmedel men då får man investera i litet mer än bara grundprogrammet. Utvecklingen av FS har gjort att man i dag får betrakta FS som en form av grundprogram som man sedan måste bygga på med olika applikationer från olika tillverkare för att få ut något av det. Jämför med Windows, se FS i sin grundform som ett operativsystem.

    Jag kan skriva alldeles för mycket om denna hobby men jag skall inskränka mig till några få rekommendationer:

    Vill du flyga VFR i Europa?:
    Att få vägar och vattendrag som stämmer med verkligheten underlättar helt klart VFR-navigeringen:

    http://www.scenerysolutions.com/index.html

    Vill du använda flygplan med "rätt känsla?:

    http://www.dreamfleet2000.com/

    http://www.realairsimulations.com/

    http://www.sibwings.com/

    http://www.flight1.com/products.asp?product=esd172



    Ett bra planeringsprogram:

    http://www.fsnavigator.com/


    Det finns många andra bra produkter att modifiera sin simulator med men jag harbegränsat mig till småflygarprodukter.

    Ha det bra,

    Håkan
     
  15. pelle

    pelle Ny medlem

    Hej
    jag har FSX men tycker inte att det ger den rätta känslan. Hur jag än ställer in "settings" så tycker jag att min joystick (Microsoft Sidewinder Precision Pro) är alldeles för känslig jämfört med hur det är att flyga t.ex. en 172:a i verkligheten.

    Tips?

    Pelle
     
  16. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Har prövat både FS2k4 o9ch FSX, tycker ingen av dem är särskillt enkla. Tycker styrningen på dem är helt omöjliga och lyckas aldrig få till någon landining. Landa kan jag, inte så svårt, däremot att hamna på banan är en helt annan historia, haha.

    Tycker det är svårstyrd på datorn, men i verkligheten är det mycket lättare att hamna rätt. Tror inte jag kommer spela så mycket simulator när jag väl börjar med min utbildning.
     
  17. Rikard

    Rikard Medlem

    Tycker du det?
    Jag har prövat med mus och tangentbord och då kan jag hålla med dig, men med joystick eller - som nu - med flighyoke från CH Products tycker jag att det börjar bli en barnlek. Även i crosswind-situationer.
     
  18. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Har dock aldrig prövat med joystick men med tgbord och mus är det en omöjlighet!

    Helt omöjligt att memorera alla knappar (thrust, flaps, bromsar osv).. :tdow
     
  19. Rikard

    Rikard Medlem

    Icke då... :p

    Throttle: F1-F4
    Flaps: F5-F8
    Gear: G
    Arm speedbrakes: Shift+[']
    Brakes: [.]
    Differential brakes: F11/F12

    Behöver man mer? :)
     
  20. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Jag håller med om att dom små planen är väldigt känsliga i kontrollenera. Jag har försökt ändra inställningarna men inte lyckats. Det är just flightsims svaghet. att simulera flygkänslan. Men den är ju helt suverän på att öva IFR i.
     

Dela sidan