Flygteorin spretar åt alla möjliga håll. Vad tycker du?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Thord, 10 Augusti 2017.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hej alla, jag satt och läste i tråden " Gammal gubbe med A-cert" där tråden blivit lite off topic för trådskaparen, men jag anser att det som diskuterade där är oerhört viktigt för flygutbildning och då framför allt i för oss som inte ska ha detta som yrke utan skolar sig i en flygklubb. För att inte fortsätta vara off topic för trådskaparen så tänker jag ta min syn på flygutbildningen här i stället.

    Jag är inne på andra året sedan jag började min PPL utbildning och jag är väl ungefär halvvägs i utbildningen. Många lektioner har blåst bort denna stormiga sommar.

    Men det som har "stört" mig mest är den röriga teoribiten som i mina ögon spretar åt alla möjliga håll. Min intention var att jag skulle läsa mig till kunskapen och utifrån min kunskap kunna svara på frågorna. När jag började med teorin så hade min klubb anslutit sig till PPL-appen som då vi elever fick tillgång till. Bra för att kunna testa sina kunskaper. Men ganska snabbt kände jag att KSAK:s utbildningspaket inte gick att använda för att söka i för frågor som jag inte riktigt hängde med i för studiematerialet och PPL-appen inte var "synkade" med varandra. När det då sedan var dags för skolprov så var det frågor som skapats för länge sedan och det blev helt plötsligt dags att lära sig ett nytt språk. Än värre blev chocken när det var dags för TS-provet där frågeskaparen hade ytterligare ett språk (läs: sätt att använda svenska språket på). Det värsta jag vet är att göra prov där man inte förstår frågan förrän man ser svaret. Jag kan redan här konstatera att är du dyslektiker så glöm drömmen om flygcertifikat.

    Klubben köpte senare även skolproven från PPL-teori och övningarna från PPL-appen harmoniserade med skolproven och jag började skriva godkänt på skolproven. Men det som blev då var att gapet mellan skola och TS-proven blev än större och jag började bli sömnlös inför TS-proven. Det fanns inget jag kunde läs på mer i det studiematerial som jag hade till förfogande, jag stod mot en vägg helt enkelt. Efter ett tipps här på flygfyren så hittade jag PPLteori (betaltjänst) som då använder ett språkbruk som är väldigt lik det som används på TS-proven och det var nog räddningen för mig för där lärde jag mig "read the f***ing question", men det ska påpekas att frågorna på PPLteori är väldigt svåra och skulle jag gå efter resultaten jag presterade på PPLteori så skulle jag aldrig klara TS-proven. Det var på det berömda håret som jag gjorde det.

    Om jag då ska summera det lite så är jag en sådan person som lär mig mest på den lärarledda delen av teoretiska ämnen, inte bara flyg, och självstudier är ett helsike. Alla företag som nu finns som olika skolor använder sig av för flygteorin är det till gagn för eleven? Ska verkligen TS gallra bort personer genom gammalmodiga frågor och vilseledande frågor. I sådana fall är det bättre med urvalstester innan man lägger ner stora pengar på att försöka sig på sitt livs dröm. I nuläget så känner jag mig inte klar med teorin, men jag känner nu att jag har mer tid att få allt på plats när jag har flyglektioner.
     
    • Håller med Håller med x 2
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Precis såhär känner väldigt många elever och det är jäkligt tråkigt. Man läser och läser och läser, gör verkligen allt man kan och sedan får man en fråga där man inte ens förstår vad de vill veta och så kuggar man. Det är inte riktigt att det ska vara så. Man svarar då inte fel pga man har bristande kunskaper i ämnet utan för att frågan är så märkligt utformad. Det är precis det här som är felet med PEXO-proven.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Skönt att höra att jag inte är ensam om att ha svårt med läsförståelsen.
     
  4. LuftensHjälte

    LuftensHjälte Ny medlem

    Går det att få upp lite exempel på hur dessa frågor är formulerade? Låter lite som körkortsteorin för 20 år sen.
     
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag tyckrte PPL-appen gjorde det gott nog. Vet att en dela ndra inte hållit med, så det varierar nog lite i hur olika personer tolkar saker och ting. Det finns några webbsidor man kan göra testprov på också... men jag kan inte minnas vad de var för några just nu (använde aldrig dessa själv, men hade andra som tog cert samtidigt som jag som gjorde detta för något ämne de hade svårt med).
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tror att vissa också kör www.pplteori.se och har tyckt att de frågorna bättre matchar provfrågorna. En kombination av allt är nog det bästa. :)
     
  7. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Du kan på http://www.flygteori.nu/ testa appen i 24 tim.
    Du kan på http://www.pplteori.se testa ett ämne utan kostnad.
    Där kan du se skillnaden på frågorna och hur de är tänkt att användas. PPL appen kan bara användas på mobila enheter och pplteori endast på dator.
     
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan