Flygtimmar

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Simple Man, 23 Oktober 2008.

  1. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Hej!

    Jag undrar hur man ska få ihop flygtimmarna efter att man är färdigutbildad ! Det blir ju dyrt att hyra hela tiden... :q


    och är det inte bättre att få ihop flygtimmarna genom att flyga ME
    När jag kollar upp flygklubbar så har de bara SE till uthyrning :(


    - en förvirrad en :q:(
     
  2. Kalle

    Kalle Medlem

    Hässlö Flygförening har visst en Diamond DA42 tillgänglig för icke-ägare. Kolla med där...

    http://www.xn--hssl-loa5i.se/

    Fast varför skulle det vara bättre med tvåmotortid? Är det för att tiden skall vara mer intressant för arbetsgivaren när du söker jobb?
     
  3. hiwaf

    hiwaf Medlem

    jag får hålla med dig om att det är dyrt att hyra flygplan nu för tiden men om du vill flyga 2 motor så är det tyvärr inte dubbla priset som gäller utan det 3 dubbla.
     
  4. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Se till att inte hyra mer flygplan än du behöver. Skall du ut på sightdeeing med någon bekant, välj en tvåsitsare. För långa resor med mer än två personer väljer du hellre en långsam och billig maskin än en snabb med full IFR. PA28-140 och C172 i de motorsvaga variantrna är idealiska för sådant.

    Att du måste ner och tanka oftare är inget reellt problem. Det ger erfarenhet. Du får helt enkelt fler timmar per krona.

    Äga eget flygplan (ev i grupp) lönar sig inte ekonomiskt förrän du är uppe över ca 70 timmar per år. Däremot har det många andra fördelar, som att du kan flyga till ett fält 45 minuter bort, och stanna där en vacka utan sura miner från andra.

    Det ger dessutom fördelar flygsäkerhetsmässigt, eftersom du efterhand kommer att känna ditt flygplan mycket bättra än som är möjligt när du hyr.

    Hälsningar/Allan
     
  5. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Okej, tack!

    Hur är det med type ratings? De flesta flygbolag kräver att man betalar det själv och vissa få betalar för en.

    Hur mycket kostar en type rating för B737 och hur långt tid tar det att läsa/praktik? :unsure


    När jag söker upp pilot job så står det ibland:

    First Officer Requirements:
    *1000 Hours Total Flying Time :q
    *500 Hours on the A330 :q


    500h on the A330, hur ska man få ihop det? :q



    Och en sak till hur är det med bfsaa, de säger att om man läser type rating hos de " ett så kallat Ryanair erbjudande" så får man garanterat jobb hos Ryanair som flyger B737:or och allt detta för 270 000:- :q:X

    - Skulle uppskatta om ni svarade på mina frågor. TACK !! :tupX2
     
  6. Bodd

    Bodd Medlem

    En type rating generellt brukar vara ca 2-3 veckor teori. Därefter allt mellan 20-60h simulatorflygning. Efter godkänd simulatorcheck gör man ett antal studsar i trafikvarvet med det riktiga flygplanet. Hur lång tid det går på sammanlagt är mer en organisatorisk fråga men vanligt är ca 2 månader. Just B737 brukar gå på runt 200 000kr.

    Helt enkelt genom att redan ha ett jobb på A330. Efter 8-9 månader har du 500h.
    M a o vad bolaget är ute efter är redan färdigutbildade och erfarna piloter som är villiga att byta bolag och kan gå direkt in i högersätet utan nån egentlig utbildningstid.
    Det är även vanligt att man ser den sortens annonser för diverse säsongsartade kontraktjobb där bolag söker extra piloter för t ex chartersäsongen.
    Det är alltså inte riktigt den sortens jobb man söker som nyutbildad!

    Några garantier får man aldrig. Men kort sagt, om du gått din utbildning på bfsaa, så får du göra simulatortest och intervju för Ryanair. Om du klarar dessa får du gå en type rating för 270000. Om du klarar den får du börja jobba åt dem. Men det finns alltid de som inte klarar sig igenom.
     
  7. hiwaf

    hiwaf Medlem

    Jag valde den vägen, kände att jag skulle bli tvungen att betala min rating förr eller senare så varför inte göra det på ett ställe där jag iaf har en liten chans att få ett riktigt jobb efteråt. Än så länge gå det bra. Tyvärr så har ryanair anställningsstopp just nu
     
  8. Simple Man

    Simple Man Medlem



    "än så länge gå det bra"
    har du fått anställning där? :)

    Vet du varför dem har anställningsstopp just nu och hur länge kommer den att vara?:q


    - Vad innebär det när det står: Min 250 hrs Turbine time, "Turbine time"?


    En annan fråga..
    Om man har tagit PPL. IR(SE, ME), ATPL, CPL, MCC och helt enkelt är färdigutbildad pilot utan jobb:tupX2 (ironiskt)

    Vad är den bästa vägen att ta direkt efter att man är färdigutbildad?
    postflyg(måste ju ha type ratings)? pilot för fallskärmshoppare(måste ha minst 500h) ? taxiflyg(kontakter + tur)?


    Vet någon hur mycket type rating för SAAB 340 kostar ungefär?

    - Tusen tack för er tid !! :tupX2
     
  9. hiwaf

    hiwaf Medlem

    Japp jag har anställning där fast dom kan ju sparka folk när som helst

    Dels för att det är dåliga tider och att Boeing är i strejk. Dom har helt enkelt för många piloter nu, sen har så många bolag som hade 737or gått i konkurs eller börjat sparka folk att det just nu finns väldigt många 737 piloter och dom flesta söker sig till Ryan.

    Betyder att du ska ha minst 250h i ett flygplan som har en turbinmotor (tänk stora flygplan som har propellrar)


    Om det fanns nån "bästa" väg så hade alla tatt den, allt handlar om att vara på rätt plats vid rätt tid mer eller mindre. Jag valde att inte hoppa på FI utbildning som många gör eller ta en rating utan lyckades lura in mig på en fallskärmsklubb där jag fick flyga väldigt mycket och även flyga ett plan med turbinmotor som du nämnde förut

    Lär väl ligga runt 150k kanske ?
     
  10. Bodd

    Bodd Medlem

    Flygvärlden är tyvärr full av väldigt mycket klychor som inte stämmer så bra med verkligheten längre. Postflyg och taxiflyg är just sådana. Det är inte "en väg att gå" utan båda är flygjobb så goda som något annat.
    Postflyg är egentligen fraktflyg. Flygplanen är i allmänhet större turboprop-kärror som kräver type ratings och som mycket väl kan vara lika avancerade som något jetplan. Det är inte som förr när man hyrde en enmotorkärra och flög och levererade en säck - det var på Charles Lindbergs tid!
    Att flyga taxi idag är inte heller riktigt samma sak som det var för ett fåtal år sedan. Det är väldigt få taxibolag som fortfarande opererar Navajo, och då endast i begränsad omfattning som komplement. Nu innebär taxiflyg i allmänhet att man flyger Business-Jets vilket även det är sin egna genre inom flyget - ofta med löner som är jämförbara och ofta bättre än tyngre jet.

    Det man fortfarande kan göra är att flyga fallskärmshoppare och bogsera segelflygplan (utan ersättning). Mot viss betalning kan man även vara flyginstruktör (vilket dock är krävande och många passar inte för det), tjata sig in hos nån som flyger lite bruksflyg (dvs fotoflyg, rundflyg, reklamflyg, kraftledningsövervakning, renskötsel(!) mm), och helt enkelt hitta på så många anledningar som möjligt att få andra att betala ens flygning.
    Dock ger inte dessa jobb den erfarenhet som krävs för att man ska få jobb på en jumbo direkt efter... men flygtid genererar mera flygtid och håller en i trim. Dessutom skapar man kontakter och hör rykten och tips.

    Under tiden så söker man allt som går att söka. Och om något ger napp så tar man det första bästa - oavsett om det är taxi, post, frakt, rating betald eller inte betald, jobba gratis, jet/turboprop osv. Somliga köper type ratings på vinst och förlust. En del får jobb på det och många får det inte. Allt är en fråga om rätt tajming i just den stunden.
    Första jobbet är det som tar dig in i branchen och det är ingen som vet hur man egentligen får det - det bara händer, som lotto ungefär. Någon metod finns inte annat än att hoppa på allt som kommer i ens väg.
     
Laddar...

Dela sidan