Flyguppdraget

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av flygflyg, 2 September 2008.

  1. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Hej!

    Jag har fått ändra planer från PPL till flygklubb till något annat, lång historia.
    Funderar på flyguppdraget.
    Ska ha intervju med de snart och kommer jag in så kör jag!

    MEN, någon som har något att säga om flyguppdraget? Erfarenheter? Tips och råd m.m? Någon som är / varit där och kan berätta lite? Vill veta så mycket som möjligt om de.

    Dessutom:

    Modell A:
    Gå hela vägen till trafikflygare inklusive Typkurs (B737) och MCC utan någon erfarenhet sedan tidigare.
    Pris 600.000:-
    OBS! inklusive certifikatkostnader och studsar för typen

    Modell B:
    Bli en färdig trafikflygare (CPL, IR, ME, ATPL-teori) men utan Typkurs och MCC.
    Pris 360.000:-
    OBS! inklusive certifikatkostnader. Om du redan innehar ett PPL sedan tidigare så blir priserna istället.


    Jag funderar på alternativ B eftersom jag inte behöver en typkurs om jag inte har jobb direkt då så det är väldigt onödigt.
    För sen måste jag ju flyga ett visst antal timmar för att hålla igång typkursen under ett år och om man inte gör det är det bortkastade pengar.

    Vad tycker ni om alternativ B? Verkar vara mer kostsamt eftersom typerating kan jag istället fixa på en 737 när jag väl fått jobb etc etc så blir kostnaderna mycket mindre.

    Tacksam för svar!

    MVH
     
  2. hiwaf

    hiwaf Medlem

    Personligen så hade jag inte köpt ett rating utan att ha möjlighet att komma in på ett bolag efter ratingen.

    Jag fick betala min rating tillslut ändå, fast nu har jag iaf ett jobb som väntar mig.

    Glöm inte att du måste flyga ihop massa tid, minst 100h PIC för ditt CPL, tror inte det är inräknat i dom priserna.
     
  3. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Det stämmer, det är inte inräknat. Så jag får väl vänta med en kostnad på runt 100 000 kr extra där :- men jag landar på runt 500 till slut utan rating.
    Men vad säger du / ni alla?
    Ska jag köra A eller B? Varför? Förklara gärna.
    Satsar nog på en rating då jag vet att jag fått jobb, säkrare så.

    Verkligen tacksam för svar!
     
  4. DanielW

    DanielW Medlem

    A eller B säger jag inget om men jag kan säga att efter ha skolat CPL och ME/IRME genom flyguppdraget var jag inget annat än nöjd.
     
  5. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    jag hade kört alternativ B. Sen gjort MCC på scandinavian aviation academy och fått en möjlighet till jobb på Ryanair.
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. flygflyg
    Svar:
    7
    Visningar:
    2,607

Dela sidan