Flygutbildningar

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av flygflyg, 21 Juni 2008.

  1. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Hej alla pilotintresserade!

    Är så otroligt taggad, ska nu på måndag dra ner och göra en medicinsk undersökning för att sedan göra ett psykologisk test.

    Hade tänkt börja på Lid Air men på forumet har jag sett att många är skeptiska till detta företag.

    Jag behöver verkligen all hjälp jag kan få!
    Anledningen till att jag t.ex. inte söker till TFHS är för att jag inte har behörighet för Ma C eller Fysik A+B.
    Svåra ämnen och det tar tid att läsa upp dessa, men det handlar inte om lathet om ni tror det.

    Klarar jag medicinsk undersökning på LidAir och psykotestet så börjar jag kursen i augusti.

    Men det här är jag behöver hjälp.
    Vilka mer utbildningar finns det som inte kräver Ma C eller Fysik A+B?
    Där de helst går på medicinska undersökningar och ev. psykotest och gör en bedömning utifrån hur man är som person och inte endast betygen?

    Far har lovat att sponsra allt som har med min utbildning att göra men jag vill verkligen inte punga ut massa i onödan om man kan få samma utbildning på ett annat ställe till ett billigt pris.

    För er som har varit och är på Lidair, vad tycker ni, hur funkar det, vad är bra och mindre bra?

    Vad händer efter när man är utbildad där?

    Jag är inte så jäääätteinsatt vad gäller moduler och allt sånt men behöver verkligen en skjuts framåt, hur ska jag göra med valet?

    Rekommendationer på andra företag som är värda att ringa och testa?
    Vill som sagt ha så mycket info som möjligt för att få en bra grund att utgå ifrån och inte börja punga ut massa pengar i onödan som sagt.

    Hörde även att en del pungat ut 800 000 för att sedan inte få jobba som piloter och annat. Dessutom är jag inte särskilt sugen på att börja med utbildningen utomlands, det är mer när jag är klar med en utbildning i så fall, anledningen till detta är vissa skäl som jag inte behöver gå in vidare på.

    Hjälp, hjälp hjälp.
    Är i stort behov av det om hur jag ska gå tillväga
    med utbildningen.
    Är så otroligt taggad till max att jag redan vill börja plugga nu :)

    Jättetacksam för svar från Er ALLA!
     
  2. Housh

    Housh Ny medlem

     
  3. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Housh: Ma C är ett krav men det står att man kan kontakta de om man inte har det.
    Jag har pratat med de och det enda jag ska göra är medical class 1 för att bli intagen. Psykologiska testet är ju även det bra att göra och ha med i framtiden, så LidAir är inga problem så länge jag klarar medical class 1.

    Men har hört så mycket om de, vill vara säker på min sak.
    Verkligen tacksam för svar!
     
  4. Housh

    Housh Ny medlem

    Okay, tack för den infon!

    Sök på Filip Bigun på medlemslistan och kontaka han!
    Annars pratar jag med han så fort han loggar in om dig, så han ger klartecken för hans E-mail, till dig alltså.

    // Housh.
     
  5. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Tackar, har skickat PM.
     
  6. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Har du pratat med CSN?
    Mitt bästa råd är att du tar kontakt med CSN och hör så att du kan få studiemedel innan du börjar. Mig veterligen får du inget sånt om du skolar på Lidair så där kan du ha 300 000 att spara, bra att kolla upp.

    Sen skriver du att du inte är så jätteinsatt när det gäller moduler och sånt. Enligt mig bör du vara väldigt insatt i exakt vad som är vad innan du påbörjar en utbildning som kostar nästan uppemot en miljon om du ska ha hela rubbet.
     
  7. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Som jag skrev, jag tar inte lån från CSN, min pappa hjälper till att sponsra mig.
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Gresch
    Svar:
    11
    Visningar:
    2,344

Dela sidan