Flygväder i Europa

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av Marcus Bornestav, 25 Mars 2019.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Om man ska ut och flyga i närområdet kan man ju alltid kolla LHP och lite andra resurser på AROweb. Men om man tänkte ge sig ut i Europa, vad brukar ni använda för tjänster då?
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Normalt använder Jag bara vanligt all änvädersite type SMHI eller klart.se. Det get en överblick av vädersituationen man kan åka på tidslinje på väderkartan för att få en bild hur områden rör på sig.
    Jag kan även välja punkter t.ex för start och landning där jag kan se hur vädret blir under hela dygnet.
    Taf o metar givetvis för VFR flygning räcker det för mig

    Om väderläget är svårare så antingen väntar jag på bättre väder eller om så kan man på större flygplatser få ut bra väderkartor för olika höjder samt snacka med meteorolog

    http://www.ogimet.com/gramet_aero.phtml.en ger en hyfsad uppfattning också

    Jag lägger sällan ben längre än 3 max 4 tim så det är inte så svårt att förutspå, sen måste man alltid vara beredd att ställa in och bli kvar några dagar

    Vi satt 4 dagar i Torino och väntade ut ett åskoväder när vi skulle flyga över alperna 5e dagen var det cavok och nästan vindstilla. Så is i magen och ta den tid som behövs
     
    Senast redigerad: 25 Mars 2019
    • Gillar Gillar x 1
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Windy funkar ganska bra tycker jag. Sen har jag AeroWeather gold för Metar, TAF och Notam.
     
  4. Tack! Jag planerar en tur till EDAY i påsk och blir bara borta en natt. Det är ju inte så långt så bör vara ganska lätt att se om vädret funkar tänker jag?
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    På EDAY och flera andra tyska flygplatser har man briefingrum öppet för piloter med åtkomst till de tyska vädertjänsterna. Väldigt användbart. Annars säger jag som ovan, använder ofta de lokala vädertjänsterna och framförallt radarbilder, hur rudimentära de än är.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Bigglesworth

    Bigglesworth Ny medlem

    • Gillar Gillar x 1
  7. Tack! Fick även tips om autorouter.aero som ju hade ett bra sätt att få en överblick över molnbas och toppar för hela flygningen. upload_2019-3-27_9-11-21.png
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Den här väderöversikten är oftast bra, men se upp med att den bygger på en global prognos som inte är bra på låga moln!
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Finns det något bra sätt att värdera prognosen?

    Oftast har autorouter gramet stämt när jag flugit.

    Men har sett någon period med dåligt väder och gramet är Cavok flera dagar i sträck på rutt från ESOW till ESMS. För bra för att vara sant. Och verkligen inte stämt. Har känts som en bugg... Men kanske bygger på en sådan global prognos som är dålig på låga moln? Används olika?
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Autorouter bygger på amerikanska GFS som vad jag förstår är dålig just på låga moln.
     
Laddar...

Dela sidan